(outtakes fra Jens Blendstrups
Slagterkoner og bagerenker)
Personer:
Villavejsfruerne
Kvinder i høj fart
(hvor elskov foregår på lige strækninger, aldrig i kurver)
De læbeløse
åndsbesnakkere - kvinder uden læber hvis tænder ser ud om som de ler hele tiden.
Også længere nede, samtidig med at de konstant prøvede at føre teoretiske
diskussioner af H.C. Andersens eventyr. Erotisk var det som at elske en åben dør
i en færge.
Ambasadør-fruerne - altid nippende til nyheder og drinks, altid elskende for blafrende gardiner,
til dæmpet eksotisk musik fra terrassen, altid talende langsomt og tydeligt,
ofte endnu mere betonende ting med øjebrynene og kropsmusklerne. Meget blev
aldrig udtalt, men det der blev sagt blev altid afleveret med stil. Fælles
sympati blev altid tilkendegivet diskret. Jeg blev indlogeret på et luxuriøst
hotel, og alle kontakter foregik ved hjælp af konvolutter lydløst afleveret på
min dørmåtte af dameben på strømpesokker. (den ene dag en congonesisk frue, den
næste en tysk og så videre). Alle i nationaldragter naturligvis. Det var som om
vi mødte hinanden bedst som lande eller kontinentplader der støder ind i
hinanden og beriger.
Dennegang helt
oprevet over en cyste på mit lår forsvandt jeg under et lægebesøg, i en
tisseflaske jeg fik besked på at fylde. Ude af mig selv og egentligt ikke i
humør ankom jeg til De kemoramte kvinder. Disse afkræftede kvinder. Udstyret med
hospitalstøj og kræftesløse hænder der famlede sig frem af byens gelænder.
Navne havde de ikke. Mig sendte de kun et blegt smil. Kommer du også her
hovedperson? Ja, jeg er jo helten sukkede jeg, bange for hvad der skulle ske. Og
angst for om jeg overhovedet kunne give dem noget af min åndsforsnottede kraft.
Du skal ikke være bange, trøstede de med de blege kolde hænder. Støt mig hen
til Placebo-parken, så finder vi ud af det. Har du også mistet nogen? Ja, jeg
mistede min far, han gabte over et sår der ikke kunne hele, svarer jeg
blufærdigt. Savner du ham. Ja. Sådan er det, helt. I der bliver tilbage har det
sværere end os der tar afsted. Men før vi tar afsted skal vi da feste. Kager
ankom på godsvogne. Rødvin blev hamret op af kilder i jorden. Søjler af søde
sager og læskende væske. Vi får anti-kvalme midler så vi æder alt. Lad os elske,
vi kan altid brække det op igen. Eller holde det nede med kvalmestillende
midler. Det var som om at hver dag var den sidste. Fordi der ikke var noget håb
undlod vi sjældent at snakke om alt. Stolte var de. Selvom de var syge. Hår var
der sjældent noget af. Men indeni dem spirede håbet i store totter. Det går nok,
hovedperson, så længe du er her, er jeg her for nogen. Det er godt at være her
for nogen. Det er klart at angsten over døden overrumplede dem. Der var nætter
hvor vi bare lå tæt. Jeg tilgav dem for deres umulige luner, for i deres underlige gennemsigtige tilstand
kunne jeg se hvad de havde været. Desuden var der mirakuløse øjeblikke hvor de
blev raske. Som behørigt blev fejret med gotiske fester under byens enorme
scanner hvor stearinlys var anbragt så de dryppede gloende tårer ud over byens
kemoramte kvinder. Det fik dem til at håbe. Og snart gik vi hjem i en flok og
nød at elske som en rebus af kød og blod og tårer. Behøver jeg sige jeg
vendte hjem som en anden mand? I to dage huskede jeg det væsentlige jeg havde
været vidne til, så kom jeg i detentionen for at synge aflangt i en irsk pub.
Kvinderne der ikke
vidste hvem de var her for
Er vi her for dig,
hovedperson. Eller er vi her for en anden? Det er frustrerende at være her for
nogen vi ikke ved hvem er. I kan jo være her for jer selv, sagde jeg. For os
selv, umuligt. Nej, vi er sat i verden for at være her for nogen. Alle her i byen
er sat i verden for det ene formål. Frustrerende timer bliver tilbragt med
frustrerende veninder der heller ikke ved hvad de er her for. Se skiltene på
gaden, store spørgsmålstegn, og kryptiske opfordringer som ”pladsen hvor ham vi
venter på skal stå når han kommer.” Jeg undlod at fortælle dem at jeg kun var
her midlertidigt. Og i lang tid så det ud som jeg gav dem en vis mening. Ingen
havde noget imod at dele mig, det var så sjældent de fik besøg. Måske fordi de
udstrålede så meget tvivl. Til gengæld gjorde de meget ud af sig selv for at
fange min opmærksomhed. Strålende makeup. Nærmest stumfilmsagtig smuk på afstand når jeg var i sorthvidt humør. Nogen gik sågar på stylter, skjult i lange
slanke kunstige ben. Andre igen bar rundt på store trækonstruktioner der skulle
fremhæve deres skygger når de i skumringen stillede sig foran 220 watts
projektører i de snævre gader i tvivlens by. Og de helt enkle der bar deres
ansigter som jomfru Maria, lidelsesfuldt smukke, men også uendeligt sarte hele
tiden på nippet til at gå i tvivlens sø og drukne sig. Jeg ved ikke hvad der
har skabt den by. Jeg ved kun jeg endte der en dag jeg lagde mig med influenza
af frygt for repressalier i forbindelse med mit køb af et subwoofer-system til
mit værkstedsskur.
Mødrenes by
Optaget af formering,
elskov som et middel til erobring af liv. Over alt var der skrig og skrål og
halvtomme krybber. Æsler hang og åd hø som var det ene bibelske scener. Alle
vil have mig her. Jeg er jo hovedpersonen. Helten med hvilken der kan fabrikeres
nye helte med faderens og moderens gener. Overalt bliver jeg da også modtaget
med en sødmefuld respekt. Altid er de lækre at se på. Aldrig har de for travlt
til et spil, eller en leg, altid vil de feste ud med mig til det sidste.
Glimtet i deres øjne er forstærket af et neonrør der lyser gennem det hele.
Alle har de særligt gule og grønne og blå og brune øjne. Og de kan skifte dem
som ved en prisme, hvis det er det der behager mig. Bagefter omformes vores
elskovsbriks dog straks til en slidske. Så har helten opfyldt sin mission. Og
jeg ser mig selv vandre gennem de døde gader hvor mødrene har fået det de
skulle. Frysende sidder jeg på en bænk og venter på at donere mere eller
forlade deres by igen.
Kvinderne der havde rejst langt og var trætte. (lav om til
nutid)
Jeg kommer lige fra Goa, jeg kommer lige fra Paris. Hele
byen var oversået med halvåbne kufferter, og postkort der aldrig var blevet
sendt. På deres værelser halvtomme flasker med sprut og parfume. I deres øjne
eventyrets glød. Men trætte var de. Og dovne. Har du nogensinde været i Marokko,
helt? Næ. Kameler fylder ørkenen. Har du nogensinde været borte fra Danmark
mere end en uge? Nej. Jo, i Kandestederne. Kvinderne der havde rejst langt og
var trætte lo. Har du nogensinde fodret en abe ved et tempel i Taj Mahal? Nej.
Netop derfor er det eksotisk at elske med dig, hovedperson, du er så hjemlig som
en stork, eller et rækkehus i Smørum Nedre. Tak, svarede jeg. Tager du ikke lige
tandbørsten til mig, jeg orker ikke række ud efter den. I morgen skal vi jo
videre igen, hele byen rykkes op med rode og proppes i en rygsæk. Hvad er næste
mål? Det er forskelligt, der er nogen der skal til Schweiz og andre der skal til Grønland, sagde kejserinde-fortælleren Grete med det solafblegede hår og ring i
næsen. Bliver du aldrig træt af at rejse? Nej sagde hun eventyrligt udmattet,
skal vi ikke bare se at få elsket? Hun sendte mig et postkort da hun kom.
Orne-udskriverne
De altid væsentlige damers by (selvhøjtidelige og grå) altid
læsende urban – dyrkende livet i nøje afmålte intervaller. Du har nu 3 minutter
til at kneppe mig, så skal jeg til møde igen. ”Vent jeg skal lige have min brille
på næsen.” Og noget interval-olie i den nedre regioner. Jeg er som en
dampmaskine, forstår De. Tørhed får det hele til at gå i stå. Og tid har jeg ikke
ti l…
De evigt ungdommelige mødre til svenske ishockey-spillere
(konen kunne også præsenteres i forbigående sætninger som)
Dennegang fallit efter eventyret hvor vi ville flytte på
landet
Dennegang akut døende efter uheldig hjerterytme prøvet af
ved lægen der nægtede at se noget specielt foruroligende
Dennegang faldende i søvn over et enormt billede af Mogens Lykketoft i MetroXpress
Dennegang rivende gal over noget med skatten kom jeg via et
hul i skattelovgivningen ind i cirkulære frøknernes by. Deres liderlighed kunne
kun stilles ved at jeg stemplede dem på deres erogene zoner med blæk-inddrevet
metal. Efter hor var deres kroppe et virvar af mærkelige adresser på
inkasso-kontorer og tvivlsomme IS-selskaber der alle som en havde en negativ
egenkapital. Der er en stor forskel på os, sagde Bella, en dame i gult, vi holder
bare forskellen for os selv til fyraften. Fordi vi holder vejret er vi i stand
til at ligne hinanden, indtil stemplerne og stempelmændene kommer. Jeg var en
stempelmand. Og jeg vidste hvad hun talte om. Når de blev ophidsede kunne de
antage de mest pragtfulde forvandlinger. Og omvendt. Kun når de skreg den
sidste store orgasme, var de sig selv. Jeg stemplede derfor løs. Det var et
inferno af lyst og henlagt elskov. Mappe-sex var en anden variant. De anbragte
sig på forskellige ringbind som jeg så skulle bære op på andre niveauer, med
navne som ”Andersen-Pedersen”, "Fru Bertelsens fotoarkiv.” Og ”gennemsigtighed.”
Tunge var de ikke, nærmest som fjer. Udpakkede fyldte de imidlertid noget mere.
Men cirkulære frøknerne ejede en sjælden trang til hygge. Pressede som de var
fra alle sider i deres hverdag gik de med sikkerhed altid planken ud når de
havde fri. Det var det de med egne ord betegnede som vejfest-syndromet. Store
munde, afsindig tørst, og umættelig dans under elsparepærer i telt. (bør
muligvis flyttes til villavejsfruerne, altid optaget af at luge) Jeg lærte da
også at elske dem. Og kom efter nogen tid i lære som stempelmand. Min
svendeprøve var et 5-kantet stempel med ordlyden "aktieselskabet løgnagtige
mæfikke du trænger til galskab af 2003". Et stempel som jeg senere høstede stor
succes med. Ikke mindst hos min favorit Fru Underlag Knudsen, der i den grad
blomstrede op under stemplets magiske tryk. Det er turbine-lækkert det du
bedriver, stempelmand, gabte hun en morgen før arbejde. Det er heltens rolle,
rettede jeg. Og gik i bad med damen for at vaske blækket af.
Dennegang flad efter grillfest
Dennegang helt åndssvag i gult
Dennegang grundlæggende elskelig
Dennegang delvis uudholdelig
Dennegang bræk-vipstjært efter selvbestaltet druktur gennem
Horsens
Dennegang helt ude af flippen i nærheden af Kronborg, efter
tur med Sveriges-båden
Dennegang ganske enkelt uskyldig, på vej med S-tog til
Klampenborg
Dennegang rodløst suttende på bolsje fra det gamle
bolsjekogeri
Dennegang efter hun beskyldte mig for nærighed i forbindelse
med tur til Vesterhavet og et lejet sommerhus
Dennegang desværre kommet ud af gældsfængsel, grundet noget
Hi-fi anlæg der blev for dyrt pga. kobbertråde i højtalerne fra B og W med
udgangseffekt på 423
Dennegang fordi jeg blev fyret uden grund
Dennegang fordi jeg frygter fremtiden for efterlønnen, og
hvad der skal blive af os alle sammen, i det her forfærdelige samfund af
polyfone ringetoner, og alskens hardware
Dennegang bumlende rundt på Vesterbro til indisk middag
Dennegang efter uheldig snak med min kone
Dennegang kastet for svin
Dennegang ydmyget af min kones nye elske,r en Franz K født
Ulme
Dennegang lidt ala Jonathan Livingstone Havmåge, i alt
fald nedstyrtet i en bil på Blågårds Plads
Dennegang helt ren i sjælen
Dennegang forkølet og på pencilin og urter, lidt ynkelig
vraltende ud af Dalgas Boulevard med kager
Dennegang helt slettet af hukommelsen
Dennegang havde vi faktisk sluttet fred
Dennegang helt idyllerisk mens fruen og barnet købte
biletter til zoo blev jeg revet væk, til tigerbyen. Hvor damerne boede i 2-værelses med tremmer og bad
Dennegang som en racerbil helt uden for sin kurve, jo det
var slemt i går, jeg tør ikke tage hjem. Mine øjne er oversvømmet som Rhinen.
Dennegang ulastelig, nydelig i jakkesæt, håbende på gevinst,
en radiobil med slips på.
Dennegang nær død pga leverindtaget hos min kones forældre
Dennegang bare gående over for rødt I tweed-tøj.
Dennegang en efterårsdag (husk sommer forår, vinter – som
pejlemærker i bogen)
Dennegang i lære som landmand, op alt for tidligt, må have
snublet i noget vådt, havnede i alt fald promte hos nogle sunde damer der hele
tiden tækkede tag og angav katte nye bakker med mus…
HVAD SLAGS BYER FINDES DER MERE…?