lørdag den 31. juli 2010
Sonetkrans-alfabetet - Mestersonet, Mestersonet spejlvendt, Schwitters' Alfabet bagfra
zæ
xy
uvw
st
qr
op
mn
kl
ij
gh
ef
cd
ab
-
åø
æz
yx
wvu
ts
rq
po
nm
lk
ji
hg
fe
dc
ba
-
å ø æ
z y x
w v u
ts r q
po n m
lk j i
hg f e
dc b a
Illumination af gammel kommisær-sur chillumrøg
det er næsten lige så godt som Eske K. Mathiesen på en sløv dag,
- hvilket jo nemlig er ret fucking godt -
vel?
Til gengæld føler jeg ingen glæde what so ever over, at taberforlaget Lindhardt & Ringhof ydmyger digteren og poesien ved kun at udsende samlingen som print on demand og e-bog, men mere om det i min anmeldelse næste fredag -
- og forresten: tillykke med 70-års-dagen! Det er aldrig for sent at blive en udmobbet 70'er-avntgardist!
Anfægtelse af anfægtelse af lille almen semiotik
den ene er mig og den anden er Helle Thorning
læser jeg i avisen, da jeg er kommet hjem
fredag den 30. juli 2010
Anfægtelse af lille almen semiotik
over skorstensfejeren,
der i næsten obskøn grad
ligner en skorstensfejer
og taler (sort nordjysk)
som en skorstensfejer,
hans høje hat er et skilt
med en skorsten på
- skrevet i mørke på
hemsen samme midnat.
torsdag den 29. juli 2010
Rygvendt oldtime-krimi-cut-up-camouflage
Døden med maske
Tre små koner
Brahms' fjerde mand
Silke fløjl
The Dark Tunnel
Ligene er kisteglade
Sort sommer
Den farlige handske
Dobbeltseng i Danmark
Den grønne dame
Kriminalkommisæren får bid
Ferie blandt forbrydere
Ondskabens maske
Dræberkupeen
Op i den blå luft
Byen sover
Krigsspil
Valparaiso
Hjerne til en milliard
Hvem venter på kroen?
Intrigernes hus
Ikke flere mord
Mordet på landsbykirkegården
(ulæseligt (afblegede gule bogstaver))
Hammett i aktion
Testamentet der dræbte
Etruskermordene
Den forsvundne brud
Ingen returbillet
En fremmed mand
Mord på teatret
Morderen lyver
Mord og mistanke
Død i Ulden (?)
Mysteriet på White Cottage
Gideons sport
Gideon fra Scotland Yard
De magiske sommerfugle
Blodet på tangenterne
Sidste forhindring
Spor i sneen
Premiere
Alleyn i Rom
Opening Night
Heskejagt i hollywood
(afklippede og og på pap opklæbede krimi-bogrygge der tilsammen skjuler sommerhusets stereoanlæg, så ved I det, tyvagtige læsere)
Lille almen semiotik
men det er heste, 2. stk., der går over vejen,
og sådan er det hele Kandestedvejen,
hvis betonplader, siger visse,
er lagt af/til tyskerne,
men det passer ikke,
det er kommunalt hele vejen -
onsdag den 28. juli 2010
klokkensyttenidyl
under mig på terrassen læser min hustru den gode, uudkomne krimi
og i sofaen læser min søn onkel Gustavs Bombaygryde
Elvis synger "Early Morning Rain" på min mors gamle anlæg,
for det er sen eftermiddag og solen skinner
stik imod vejrudsigten
Tjek, tjek - Kandestederne
- og havet
At være en stol
keynote_speaker
briefer
chair
opponent
- hvortil kommer (som rosinen i pølseenden) "optræden i elektroniske medier"
At være briefer er at være almindelige foredrags- eller oplægsholder, så vidt jeg kan se, at være 'chair' er at lede eller deltage i en paneldiskussion, at være 'opponent' er at deltage i eller være interviewer i en samtale mellem to og at være keynote_spaker er at holde et finere foredrag eller oplæg, fx en decideret tale.
Spøjst og lidt uhyggeligt.
Men det er akkurat sådan det føles at deltage i en paneldiskussion (jeg har min næste scheduled til Tag og læs på Testrup Højskole i januar): som at være en stol!
tirsdag den 27. juli 2010
søndag den 25. juli 2010
Kriminelt happy ending m. hamburger
Forfatterne sætter selv navn på overfloden af direkte intertekst i en liste til sidst i bogen, men jeg vil godt være den første til at oute et af de mere skjulte og drilske links: på et tidspunkt spiser opdagere Anita Jensen i selskab med sin søn en burger i Burger King på Rådhuspladsen på denne karakteristiske facon:
Anita sad stadig med sin burger. Hun havde fjernet overbollen og puttet lidt mere ketchup på og foldet den sammen på midten.
Hvilket jo er nøjagtig den måde, Andy Warhol (fordi han ikke har fået noget at drikke) spiser en burger (fra Burger King) på i Jørgens Leths 66 scener fra Amerika, Leths egen yndlingsscene fra det hele oeuvre (det er i hvert fald den han allerhelst til hver en tid taler endeløst om - og rimeligt nok!), ikke sandt drenge?
lørdag den 24. juli 2010
Bonus-lektier til noirister
sonetkrans noir
skipperskrøne noir
readymade noir
slægtsroman noir
kryds og tværs noir
porno noir
psykedelia noir
skakspalte noir
kældermand noir
po co (postcolonial) noir
biologirapport noir
vinanmeldelse noir
haiku noir
konfirmationssang noir
ud og se-novelle noir
fredag den 23. juli 2010
søndag den 18. juli 2010
Yearly Avantguardian Lateness
Hvorfor slukker den dreng aldrig det ganglys?
- Sofus, din lysetænder!
(men forlængst sover han atter sødt
i sin lange teenage-sommer)
lørdag den 17. juli 2010
Honnonnonnonnonnonnonnonnonnonnonnom!
danskerne laver selv deres vitser
modsat i Sveriges land hvor alting er skitser
Det er i hvert fald sandt for danskeren Knutzon. En kugleregn af vitser bombaderes man med, og de bedste er altid de insisterende absurdeste, som den der går på (igen og igen) at kalde Stockholm enten Pokholm eller Stockklottem-m-m-mh. DET ER SJOVEST I HELE VERDEN, dekreterer jeg!
Og rul så straks ud og se stykket, det spiller indtil på torsdag!
fredag den 16. juli 2010
Solnoter 4: Diverse, tilsandet
står malet i ansigtet
som hvid krigsmaling
på garagen, hvor
din barndom rustende
står opmagasineret
i form af den Citroën Ami,
rød som en brandhane,
du uden held har
dødeliggjort i de første
ti til tolv elegier, der
sgu da heller ikke blev
kørekort til andet end
selvsamme selvlysende
hul i jorden.
*
bagstive bogstaver
er en art bygstøv
*
skelettet
skuler
skelsættende
*
sjælen soler
solen sjæler
*
paradoks er
parasitisk duks
*
Jeg holder stand, håndstand,
men sjælen stander i våde;
vådområder, så grund-
læggende er situationen
skvulpende - og lækkende
fra grunden og op;
det siver fra mig med
sigelighed, metaforer
maser sig ud af furer,
kurer, mens de lurer,
fra sår på mine albuer,
mine rustne rundsave, der
nægter den spas, det er
at gå op i en spids,
bid spids på et tandhjul,
og du får en plombe, der
er lumpen, holder tæt
gør ikke engang tyttebær,
og hjulben punkterer
for et gråt ord, vandpytten
i det blå er mit hoved
som en sky - dråberåb -
*
Hvad angår besættelsen,
så hepper jeg på surrealisterne
og den kontrafaktiske Jørgen Nash,
der siger dobbelt fuck you til
bror Asgers ordre om at holde sig
til poesien: - Jep, jeg holder mig
til poesen, og jeg bliver en tre gange
så stor en stor digter, som du bliver
en stor maler, og i 1975 takker jeg
uhøfligt nej til Nobelprisen i litte-
ratur, for min 1600 sider store,
system-psykedeliske digtkreds
Geden eksploderet 16:1,
men først, men først forgifter han
Scavenius, med et glas tankefuldt
gedemælk, hvilket han ikke dør af,
æggehovedet, men det er godt nok
nogle underlige eksekutivbeslutninger,
der bliver ført ud i livet i det besatte
Danmark, hvoraf den mindste er
installeringen af J.A. Schade i Ama-
lienborgs varme, polstrede kælder
som rigsdigter, og den klogeste er
kanonafskydningen af danske jøder
fra Rundetårn til trampoliner all over
Sverige, jeg hepper på surrealisterne.
*
sindig
tundra
i
sindrig
tindren
*
En jegjägermeister
før mig jegjuggernaut
på jegjagtmarkerne
*
skåneskandaler
*
rødspætter
sprøde atter
*
skyggen sat skak
skoggerler - skumle,
skumle skillinger -
*
vinøs tøs
falder bøs i døs,
gi' hende et møzz
bevidsthedssvagstrøm
bevidsthedsstærkstrøm
*
Gro, tekst,
grotesk!
*
Manefestabe
*
ministerskummel
ministerskimmel
Mit flag det står med klodser
Borgens Efterårsprogram: +1 vov
Gunnar Staalesen: Vi skal arve vinden
Jane Fallon: Der fik jeg dig
Linda Holeman: Porten i Marrakech
Thor Viljhjálmsson: Morgenvise i græsset
Erwin Neutzky-Wulff: 9999
Kathleen O'Neal Geary: Lynets folk
Peter Laugesen: De sagde hans hund havde lopper
Sally Norton: 101 ting du skal nå før du fylder fem
Martin Nedergaard Andersen: Jeg er så fuld af glad i dag
Cæcilie Lassen. Piratpigen Mary Read 1
John Flanagan: Kejseren af Nikon-Ja
Richelle Mead: Bidende kulde
Justin Somper: Sorte hjerter
Gerd Heuschmann: Min hest har næsen forrest
Richard David Preecht: Hvem er jeg - og hvis ja, hvor mange?
Roger A. Grantes: Hundesprog
Elaine Aron: Særligt sensitive børn
Louise L. Hay: Opled det gode liv nu
Birgitte og Chr. Blunes: Slørede signaler
Erik Meier Carlsen: Dødebogen
Caroline Myss: OPhæv tyngdekraften
onsdag den 14. juli 2010
SÅDAN CIRKUS: CIA!
CIA RINNE!
for miniaturekonkretdigtsamlingen notes for soloists
NEMLIG
(fotoreportage, pristale, prisinventarium i WA Bøger på fredag)!
tirsdag den 13. juli 2010
Godt ord igen, vejrguder
uden al det sjasken til med vandet vitsethed-
om 57 minutter og tre-fire timer frem -!?
Så har i hele natten til at pjaske i vandpytter!
Men hvad for et godt ord?
Jeg slår op i vinderværket:
Miss Interpretation!
Det var så ci(rk)a 1½ ord! Men hvilke(t), ikke sandt!?
TOTALSMAL! 1. og 2. pladser til BETen
1. Emilio Alvarez: Efterladte digte. Basilisk (anmeldt i WA)
2. Majse Aymo-Boot: Ødelæggelsen 1-11. Anblik (anmeldt i WA)
3. Anne-Louise Bosmans: Vi er amøber. Anblik (anmeldt i WA)
4. Chresten Forsom: [uden titel] Anblik (anmeldt (til WA, men ikke bragt og derfor trykt) på bloggen)
5. Jakob Fredslund og Kristian Pedersen: Seks nøgne sirener i seng ønskes. Politisk Revy (anmeldt til WA, anmeldelsen endnu ikke bragt)
6. Mia Helmer: She was not important. MegaEgo (anmeldt på WA-udgaven 1.0 af bloggen)
7. Jan Hjort: nipsonanomimatamimonanospin. 28/6 (anmeldt på WA-uydagven 1.0 af bloggen)
8. F.P. Jac: Tvivlen. Borgen (anmeldt i WA)
9. Frank Kjørup: Indefrarød. After Hand. (anmeldt i WA)
10. Viggo Madsen: Luns af det levende. Joriunde & Joringel (anmeldt til WEA, anmeldelsen endnu ikke bragt)
11. Rasmus Halling Nielsen: Ojo & Amireka & Dette er en sort kuvert. Koordinat (de to publikationer anmeldt i i WA-udgaven 1.0 af bloggen)
12. Rasmus Nikolajsen: i Athen. Borgen (anmeldt i WA)
13. Cia Rinne: notes for soloists. OEI Editör (anmeldt i WA)
2. pladserne
1. Christina Bjoljahn og Martin Johs. Møller: Flytning. 28/5 (anmeldt i WA-udgaven 1.0 af bloggen)
2. Rasmus Graff: Som levende begravet her. 28/6 (anmeldt i WA-udgaven 1.0 af bloggen)
3. Hans Otto Jørgensen og Maria Wandel: Hjernens egen store hund. Gyldendal (anmeldt i WA)
4. Martin Larsen: Noter til det mere perfekte liv. Basilisk (anmeldt i WA)
5. Vagn Lundbye: Luftguitar. Jorinde & Joringel (anmeldt, ikke trykt)
6. Anders Mathiasen: oplukker nedslag. E + (anmeldt i Standart, på en måde)
7. Annelise Nielsen: Som noget af det sidste. Jorinde & Joringel (anmeldt, ikke trykt)
8. Peter Nielsen: Arkader. Samleren (anmeldt i WA)
9. Peter H. Olesen: [Jeg er her kun midlertidigt]. Selvudgivet (anmeldt i WA-udgaven 1.0 af bloggen)
10. Lars Skinnebach og Cecilie Westergaard: Post it. Hurricane (anmeldt i WA-udgaven 1.0 af bloggen)
11. Morten Søndergaard: Må sort dreng dø ren. Arena (anmeldt i WA)
12. Anna Fro Vodder: Best of Anna Fro Vodder (anmeldt i WA-udgaven 1.0 af bloggen)
13. Harald Voetmann: Høvisk kærlighed. Blurp/selvudgivet (anmeldt i WA)
Helt ærligt, vejrguder
Det regner på skærmen,
og det er Bet-dag i dag,
jeg kræver klokkeklar himmel med kun de smalleste skyer
klokken 14 over Café Svejk
mandag den 12. juli 2010
Turbo 2
The turbocharged car, and the hight-performance image which goes with it, is a phenomenon of the 1970s and 1980s. Harnessing in the energy of the exhaust gasses of a car engine, which would otherwise go to waste, has allowed designers to make small cars go faster and to turn sports cars into Supercars.
Solnoter 3: Digterinder er filmstjerner, de flg. nemlig
Naja Marie Aidt = Cameron Diaz
Katrine Marie Guldager = Sofie Gråbøl
Kirsten Hammann = Winona Ryder
Helle Helle = Uma Thurmann
Merete Pryds Helle = René Zellweger
Lone Hørslev = Reese Whitherspoon
Pia Juul = Cate Blanchett
Line Knutzon = Jennifer Aniston
(reelt: Anna Faris, men hende er det kun mig og Line, der kender)
Mette Moestrup = Angelina Jolie
Ursula Andkjær Olsen = Charlotte Gainsbourg
Pia Tafdrup = Meryl Streep
Solnoter 2: serien høfeber
1
poetik: pollenskrift!
tekster du nyser af!
2
opfindelse - en græsslåmaskine,
til at klippe græspollen med
3
Læs Pollentiken!
4
pollentalt ud -
5
pollen gør pillen
6
mine øjne melder klør
7
jeg klør og klør til
kroppen siger klir
8
et nys der gør nas
9
snydt for snot?
ikke mig, min snut!
10
næsen fortsætter endeløst,
men er altid allerede stoppet
11
at klø en gane er
som at gø som hane
12
pollen er den naturlige tegnsætning:
satans upålidelig og (angst etc)provokerende
13
pillen mod pollen får fat i
højst hattepulden på pollen
14
klog af kløe bliver du aldrig,
altid klør du videre på,
dum som en dør, der banker
sig selv
15
jeg spiser
krabbekløer
mod høfeber:
de må sgu da ku'
klø den kløen,
de kløer
16
hellere asfaltspat
end høfeber
Solnoter 1: Digtet Høfeber
Høfeber er en roman
af Leif Panduro,
som jeg er meget usikker på,
om jeg har læst, og
samtlige eksemplarer af hvilken,
i sommerhuse, på hospitaler,
i bogbusser, skal stables
på stranden i Tisvilde,
hvor al dansk debutprosa
uden undtagelse udfolder sig,
eller Fanø, - og derfor,
som den monotont kulturradikale
heks, de tilsammen er,
og brændes, brændes,
brændes, brændes, brændes -
og græspollen skal
veksles til askeflager.
søndag den 11. juli 2010
Kunstige gangarter
nu sidder jeg i min stol og spassererer -
hvis så bare jeg spradeserede ...
Blind passager lyner
tordenvejret havde gemt sig inde
i det mørnede sommerhuseksem-
plar af Aage Dons' De uønskede,
som jeg selvfølgelig aldrig fik åbnet,
hvad regnede jeg med, og nu styr-
ter det ned på Frederiksberg, idiot,
det er mig, der er uønsket, dér som
her.
tirsdag den 6. juli 2010
Momentan jysk formørkelse
The Daily Avantguardian 2010 d
ÆBLESKUDSÅR Anders Abildgaard skriver omhyggeligt uophidsede slowmotion-telegrammer om og til sine litterære venner, der sidder i nabocaféen og gør ca. det samme
Gulnende digterspire
Anders Abildgaard: Kære venner. 72 sider, 179 kr. Gyldendal
af Lars Bukdahl
Jeg er så træt af unge, dygtige digtere, der insisterende og helt bevidst lader sig og læseren, som jo altså godt kan træffe at findes, nøjes med mindre end det, der er fedt! Tag nu bare Anders Abildgaards digt- og kortprosa- eller TEXTsamling Kære venner, hans første bog på Gyldendal efter Anblik-debuten Sætninger, og teksten på side 16, der klart er en af bogens federe numre, men hvorfor er den ikke fedest?
En situation skitseres, et par, Harald og Maja, taler sammen, jeget spejler sig i en ældre mand med rygproblemer, Preben, og så kommer der en kæmpelang parentes om, hvordan jeget i flere uheldige tempi knuser sine briller, som burde være Buster Keatonsk pokerface-sjov, men ikke rigtig er det, fordi den ikke rigtig vil være ved, at den kunne være det, og i hvert fald helt punkteres af de formumlede sidste linjer efter parentesen om, at jeget måske uberettiget oplever ”Preben som isoleret”. Og så den ekstremt trælse sidste, resignerede linje: ”Men – der er så mange antagelser bag det her”.
Javel, ja, men i så fald spil dem ud, få dem i omdrejninger. Jeg ved heller ikke om det er godt eller skidt, at jeg kan regne ud, at Harald og Maja er det gotiske digterpar Harald Voetmann og Maja Elverkilde, og at Preben er mørkemesteren Preben Major Sørensen. Uden denne Se & Hør-viden var teksten måske blevet kedeligere endnu, med Se & Hør-viden skuffes jeg pænt over, at der end ikke gøres ansatser til at karakterisere digterparret og især Majoren - som andet end sølle gamling – og levendegøre situationen: fan med knuste briller møder excentrisk forbillede.
Bortset fra at hverken Preben Major eller for den sags skyld Voetmann, begge effektivt ondsindede skiftdynamoer, er forbilleder for Abildgaard, der med få undtagelser – fx teksten side 18, der når frem til faktisk at hvæse af at ”sidde på Fanø og bogføre sin forsmåelse” – holder sig absolut temperamentsløs.
To tekstudseender opererer bogen med: Kortproasiske klumper og lyriske højreflosninger, der så begge fås i lange, korte og helt korte udgaver og i en udspilet hybrid-edition. Prosaklumperne, som den s. 17, holder sig gerne tæt og loyalt til en enkelt, realistisk situation og – i de poetisk fedeste tilfælde - en enkelt, fin metafor eller en enkelt, skarp lyseeffekt, ikke ulig jævnaldrende Mikkel Thykier, mens lyrikflosningerne har det med yderst ordpåholdent at klippe mellem et som regel uvist antal situationer og personer, som en Jørgen Leth(køkken)maskine i frigear.
Lige, når man glæder sig over en koncentreret billed-klump, der begynder sådan: ”Mens han taler, bevæger hænderne sig foran ham, som åbner han den ene gang efter den anden en gave”, glider man i en hist-og-pist-flosning, der fiser nedad således: ”Fødder/ ører/ lodrette drømme/ vi ligger i sengen/ biler på motorveje/ Morten i bilen på vej til Brande/ hvem/ Bent Jensen”.
Anders Abildgaards venner er nok, i en snæver kreds, blære-venner, men de bliver ikke for læseren kære venner, fordi de ikke bliver sære venner og slet ikke stære-venner.
The Daily Avantguardian 2010 c
TABULEGERING Èn (vild) ting er, at debutanten Chresten Forsoms digte ser fantastiske ud, men for lifligt for fanden at de også lyder og betyder brandoriginalt
Der er vinger i din natmælk
Chresten Forsom: (ingen titel). 64 sider, 199 kr. Anblik
af Lars Bukdahl
Jeg hørte Chresten Forsoms digte, til piratoplæsning i Regensens fægtekælder, før jeg så og læste dem, så jeg ved derfor, at min ærlige begejstring for den ikke bare titel-, men også omslagsløse debutsamling ikke bare skyldes (wiener)brødtekstens øjeslående visuelle egensindighed. Og her er der virkelig tale om at se, øjne, beglo, BESTIRRE digte, før man decideret læser dem, og for den sags skyld ville det være absolut i orden at geråde i ærlig begejstring på grund af ”bare” den sete, øjnede, pågloede, BESTIRREDE visualitet.
Men, men, men jeg stod faktisk dér i den semi-klamme fægtekælder med intet andet end min spidsede ører og overrumpledes glædeligt af Forsoms skiftevis og på samme tid vittige og sære og vittigt sære og sært vittige mix af hverdagsrapport og flip-fabuleren og skæv højstemthed.
Som så betydeligt elevateres eller elektrificeres af visualiteten, der, når man faktisk læser bogstaver og ord og sætninger, vel snarere hedder opsætningen, hvis ikke faktisk notationen. Og som jeg hellere må beskrive, hvilket er forbandet svært, når det er så let med et enkelt bladrende blik at se, øjne, beglo, BESTIRRE: Hver side er komponeret på og i forhold én a4-side og bevæger sig over den a4-side i et på tabulering baseret netværk, hvor nemlig linjers begyndelser (gerne flere ud for hinanden) og afsnits/linjeklyngers venstremargen på kryds og tværs flugter, om jeg så må sige, for jeg kan ikke forklare det klarere! Gerne udvides den visuelle flugtning til også en sproglig/bogstavelig flugtning via gentagelser, bogstavrim, ordspil, men ikke nødvendigvis.
Sammenligningsmuligheder er Niels Lyngsøs mindre kantede såkaldte ”regndigte” i stof, 1996, og måske især Merete Torps knap så ekspansive digtskulpturer i Digte II, også 1996 (kom igen fluks, Merete!), for modsat Lyngsøs regndigte, der viljefast insisterer på polylæselighed (henad vs. nedad fx), så er Forsoms på-tværs-effekter, langs flugtningerne, kun effekter, men skønne effekter jo, i forhold til den grundlæggende, primære fra-venstre-mod-højre-læslighed – til gengæld kommer så på-tværs-effekterne i en BESTIRRING først, som et alternativt abstrakt digt måske faktisk!
Hvis I altså forstår, hvad jeg mener, for det gør snart ikke længere selv. Og i sagens kunstfærdige natur er det umuligt at citere visualiteten, men her er i hvert fald ordlyden af et digt, der starter et skridt mod højre, strækker sig derpå helt ud, pauserer, lader to linjer svæve, skutter sig ind til venstre, fordobler sig mod højre og strækker sig átter helt, flimrende ud; blandt de små, sproglige flugtninger kan nævnes til/til, og/og, det gør de fordi/det gør de fordi, og/og, men/men, uden/ungdommen, mens/mellem, and here goes:
”Nøgne abe/ under åsyn// tilset dagligt/ gennem primatbriller/ udelukkende på livsstil/ radikale// paraboler//udbred branden/ til verden/ og det betyder krig/ begræns// den/ til pejsen/ og der brænder en lystig ild/// lad os kalde det hårgrænsen// mellem/ nådada/ vi har nok fået lov at være lidt oppe i dag/// og nyde at dingle/ med fødder/ af lys og jord//på kanten af graven/ i levende live/// o storm p// vikar vikar/ der er vinger i din natmælk/// mågerne skriger// det gør de fordi// det gør de fordi// havnebassinet er pisket til skum/// og// ogsommeren står for døren// men// menvinteren kan vente/ nervøsiteten er støjende// visualiteten de seendes udsagn/// folk kører i grøften/ hver dag/ uden at der sker nogen ulykke/ ved det// det må være det den tænker/ ungdommens blomst/mens den sagte folder sig// med 230 km i timen/ på hovedvejen/ mellem ikast og holstebro eller// der er ikke elge i danmark/ sandt nok/ og palmer vokser her heller ikke// naturligt/ men desværre er der så til gengæld/ blevet lavet en ny rundkørsel siden sidst.”
Noget af nogle spring sandelig fra aforismen om branden i verden/ i pejsen over den galgenhumoristiske alderdomsbesyngelse (?) af grænsen mellem nådada og kanten af graven over den bimst poetiske påkaldelse af Storm P. (som jeg snøfter over, fordi jeg ikke forstår den!) over vinter-snapshottet, let dybsindigt, TIL det fyndige læserbrev om fartgal ungdom! Som en Meccano-udgave af en hel, lille Peter Laugesen-digtsamling. Men gennemgående og gennemgribende er Forsoms flintrende sproglige omhu og legesyge, der træder i karakter i lige præcis sammenfaldet af notation og ordlyd.
Det citerede digt udgør et alt i alt vellignende katalog over Forsoms faconer og tonarter; mangler gør kun lige den mere forsorne (men altid klokkeklare) gemytlighed og den genuint kønne naturlyrik og sguså hjemstavnsdigtning (Sunds!) og den mere hønefuldt yderliggående eksperimenteren og de kærlige allusioner til alle fra Tom K til Per H. Og ustandseligt snubler man over prægtigt citerbare passager, som nu denne mindste gråspurveflok faret vild ude til højre et sted: ”forår// mere besk end opera/// kort sagt/// stram marts”.
Det er gode debuttider lige nu, først ankom attitudespirrevippen Theis Ørntoft og nu lander, smældende intrikat, tabulator-bokseren Chresten Forsom: Velkommen til, junior-nattergale!
LET IT BET!
De13 forunderligt smalle nominerede bliver offentliggjort i WA Bøger på fredag;I kan ikke stemme på dem, men I kan udfinde dem og og låne eller købe eller stjæle dem og så skal I læse dem.
mandag den 5. juli 2010
Violet regn er ikke en metafor
Stephen Malkmus fra Pavement fik jeg spurgt, og han svarede også, men jeg kunne simpelthen ikke forstå, hvad han sagde.
lørdag den 3. juli 2010
MIn reol er en skyskraber
Kort efterkritik til Sprogets Område på Roskilde, mens der stadig sproges i området
The Daily Avantguardian 2010 b
Roskilde Festivalen spændte ben for The Daily Avantguardian, før dagligheden overhovedet var begyndt - jeg har skrevet to tekster til vægavisen The Daily Standart (ja, navneligheden er mistænkelig!), der leveret baggrund til og rapporterer fra Ordets Område og cut-up-projektet/maskine RE ACT OR, en uforsvarlig kort dansk cut-up-historie, bragt i går, og en anmeldelse af de første 10 sider i Ramus Graffs readymade-ABC Folkets prosa ( det skamklippede tekstgrundlag for RE ACT OR), bragt (og skrevet!) I dag, som godt kunne have været et afsnit af The Daily Avantguardian, men vægavis-regelen er, at det, der står i vægavisen, bliver i vægavisen), forduden at Jens B og jeg i går medvirkede i selve cut-uppingen ved og på RE ACT OR-maskine (hvilket jeg har skrevet et par sætninger om på min redaktør-blog)
Men sådan her ville jeg have påbegyndt afsnit b af The Daily Avantguardian, før Roskilde kom og afbrød dagligheden (jeg havde i første afsnit skrevet om Arena Kontras kassette-antologi):
Apropos kassettebånd (og hvor har jeg sidst, litterært, forholdt mig til kassettebånd? Da Søndergaard og Lyngsø i begyndelsen af 90'erne udgav deres fine lyddigteriske kassette-tidsskrift Van Gogh?), så har musikeren Jens Steen Jørgensen og digterens Kristoffer Raasted udgivet en kassettebånd uden titel på digteren Jesper Elvings forlag E +. På den ene side spiller Jørgensen sin bippende, trance-inducerende elektroniske musik, på den anden side læser Kristoffer, Hvedekornsdebutant 1988, smukt og klangfuldt artikuleret op i munden på sig selv - og første del af oplæsningen genkender jeg som den dobbelte tekst ""højre hjernehalvdel/ venstre hjernehalvdel" i Hvedekorn 4, 2009, som nemlig er den samme flimrende tekst skrevet på én gang med hver sin hånd på to computertastaturer. Her de to begyndelser:
ja og så fremad mbd bæyumge baseball som inderste hemmer nyudsprungne figenbtræer
ja g då fremad mod blytunge basevall som inderste gemmer nyudspryubgnr fuigevtræer
men der er langt mere stereofonisk tekstoplæsning eller oplæsningstekst end Hvedekornsbidraget, og det lyder grangiveligt på den hele tiden lige præcis ikke identiske ordlyd, som om det er blevet produceret på den samme tohændige manér: den ene hånd ved godt, hvad den anden hånd gør, faktisk er de helt enige om at skriev den samme tekst, men de inssitserer at gøre det på hver deres (på grund af den konkurrerende hånds skriven!) distræte facon. Minutiøst differentieret støj på modtageren - omhyggeligt artikuleret.
fredag den 2. juli 2010
Med et ansigt som en far
and with a face like a dad and laughabale stand
you can sleep on the plane or review what you said
when you're drunk and the kids look impossiblpy tan
you think over and over "hey, I'm finally dead"
oh if the trip and the plan come apart in your hands
you can turn it on yourself you ridiculous clown
you forgot what you meant when you read what you said
and yeah you knew you were tired bu then
where are your friends tonite?
If i could see all my friends tonite
- men det kan de jo, de forbandede unge mennesker, lige præcis -
(og min ven var blevet væk for mig, midt mellem Ordets Område og mediebyen)