søndag den 29. december 2019

Dinosaurus / græshoppe / solsort / blå tyr

Selvfølgelig (men mindre selvfølgeligt uden Seeberg-indledningen) er titlen på min årsrevy, "Græshoppens lyse morgen" en henvisning til Seeeberg-titlen (på både bog og tekst) Dinosaurusens sene eftermiddag. 

Men mon ikke også Leas titel, "13 måder at være en græshoppe", på det appendiks til hendes roman Sæson, som jeg i den utrykte indledning til årsrevyen sammenligner rmed med Seebergs "Kattekismus", er en henvisning til Wallace Stevens' digtserie "Thirteen Ways Of Looking At A Blackbird", hvor de første syv måder er: 

I
Among twenty snowy mountains,   
The only moving thing   
Was the eye of the blackbird.   
II
I was of three minds,   
Like a tree   
In which there are three blackbirds.   
III
The blackbird whirled in the autumn winds.   
It was a small part of the pantomime.   
IV
A man and a woman   
Are one.   
A man and a woman and a blackbird   
Are one.   
V
I do not know which to prefer,   
The beauty of inflections   
Or the beauty of innuendoes,   
The blackbird whistling   
Or just after.   
VI
Icicles filled the long window   
With barbaric glass.   
The shadow of the blackbird   
Crossed it, to and fro.   
The mood   
Traced in the shadow   
An indecipherable cause.   
VII
O thin men of Haddam,   
Why do you imagine golden birds?   
Do you not see how the blackbird   
Walks around the feet   
Of the women about you?  

Og så kommer jeg til at tænke på Niels Franks "Tretten haiku med blå tyre" fra Tabernakel, den NF-bog jeg stadig holder mest af (med Nellies bog på en tæt andenplads) , de første syv (ikke-)haikuer:

(haiku med kaos)

Jeg skriver mit digt
og den blå tyr løfter
sit øre

(haiku som på mytologiernes tid)

Een gang gik tyren end til floden.
Og een gang til for at gense sit billeder.
Aldrig havde den set så blå en tyr,

(Hver-dag-ser-jeg-den-blå-tyr-komme haiku)

I spejlet stirrer jeg mig blind
på den blå tyrs forfængelighed.
Under bruseren hører jeg dens tunge plasken

(udvidet haiku i flora og fauna)

Blå tyre misforstår gerne alt, kommer springende
mens man ligger i græsset og tæller får
eller hoppende mænd som hos Muybridge

(Sufi haiku)

Den blå tyrs tungsind
er også mit tungsind.
Mit tungsind er også dens

(Sufi haiku en gråvejrsdag)

Tyr, tyr
regn, regn
verden, verden

(Bekendelseshaiku)

Han sagde: jeg er en tyr.
En blå tyr. Men en gang imellem,
som fx nu, er jeg også en rød tyr

ENDNU MERE FAKTISK ABSOLUT PINLIG REVYFORGLEMMELSE

(pga. reolfravær!)

Billedresultat for hhv frshwn

lørdag den 28. december 2019

Bedste (jule)falset

Peter Frödin hen mod slutningen af Jesus og Josefine-sangen "Krystaller" (hvis omkvæd og tekst jeg altså også godt kan lide - sue me!)

NY URSULATITEL AFSLØRET!

(og cover ved garanteret Sophia Kalkau)

http://multimediaserver.gyldendal.dk/Gyldendal/CoverFace/WH_Original/8702281354.jpg

- udkommer  31/1!

Revymangler!

2 store mangler i min årsre vi WA (og deres fravær er rene tanketorsk) - print forsiderne ud og klistr på tillægsforsiden deroppe hvor der står Bøger):

Billedresultat for Til den smukkeste


Billedresultat for Det bliver ikke væk

Et lille digt i sig selv jo:

Til den smukkeste:
Det bliver ikke væk

Kun/burde også have have nævnt titler af  Sophia handler, Dennis Gade Kofod, Martin Glaz Serup, Charlotte Strandgaard, Eske K. Mathiesen (M. Fl.)

Usynlig Seeberg-begyndelse

strøget fra min 2019-årsrevy i WA:

Den vigtigste, skønlitterære udgivelse i 2019 er naturligvis det afsluttende bind i Det Danske Sprog- Litteraturselskabs nye, tekstkritiske udgave af Peter Seebergs romaner, noveller og kortprosa, Øvrige noveller og kortprosa – som jeg til stadighed mener burde have heddet Ørige: Noveller og kortprosa. Det vigtigstes opsamlede værk i dette opsamlingsbind er den muselille, eksklusive og uopdrivelige udgivelse En lille musebog fra 1977, der på alle mulige måder simpelthen handler om mus, og den vigtigste (og vittigste – næsten det samme) tekst i musebogen er den opremsende ”Katekismus”, der begynder sådan her:
  ”Om god opførsel: hold snuden blank og halen lige, det ser bedst ud. Og husk ikke at gå med snavsede fødder, du har jo ingen sko på.// Om ost: det meste er danbo, det bedste er Emmenthaler, men man får et godt sniff i en velgemt Roquefort.// Når du forlader din fader og moder, så sig noget rigtig pænt til dem.// Om venlighed: kan kattene være det, kan musene også.// Om musehul: de bør hverken være større eller mindre.// Om fælder: hvis blot flæsk var til at opdrive andre steder end i fælder.// Det bedste: at nå at slippe væk. Få vejret bagefter.”
  Seeberg er den næstyngste forfatter på Undervisningsministeriets tvangskanon, og det er dejligt, at dansklærere nu har mulighed for at vælge, at den Seeberg-tekst, deres elever skal tvinges til at læse, er ”Katekismus” frem for ”Hullet” eller ”Patienten” eller en anden af de (i deres egen ret fantastiske – det er jo ikke det!) pokerface-absurdistiske 60’er-noveller.
  Det mest og bedst Seebergske stykke tekst ikke skrevet af Seeberg i 2019 er det sidste afsnit i Lea Marie Løppenthins lille, cool urolige roman Sæson, som lige nu er min yndlingsbog fra 2019 ikke skrevet af Seeberg (eller nogen jeg bor sammen med), ”13 måder at være en græshoppe”, her de første syv måder, parallelt med de syv citerede Katekismus-punkter:

Seeberg indgik derfor også - kort! - i afrundingen: 
 
Vi mistede to af de allerstørste og allermest bevidsthedsudvidende digtere i 2019, Simon Grotrian og Jess Ørnsbo, Grotrian har vi lykkeligvis ikke hørt det sidste til, han udgav en samling digte, der bare hed Digte, dagen efter han døde, den 15. august, og endnu en samling. Damoklesdrive-in her i december, fra sidstnævnte kommer her komplet ikke-seebergsk som den mest passende nytårshilsen, jeg kan finde på, ”Ørerne i maskinen”:
  ”At indføre en generalstrejke på tamponer/ og hælde postevand på en lysekrone, hvorunder man ryger sæbebobler/ er det nærmeste, jeg kommer det hulmursisolerede individs spasmer/ før dommedag skubber vingerne ud af kummefryseren, skat.”
--> -->

Fortolkningsnøgle til digtene "Godnatdigt" og "Sofus 25"

De handler ikke alment om børn, de handler om de specifikke, virkelige børn Samuel og Sofus og om hvordan de er, henholdsvis som "DYNAMIT" og "gentlemanlike", som det med al ønskelig tydelighed vil fremgå, hvis man møder dem i virkeligheden, hvilket faktisk er muligt.

fredag den 27. december 2019

Sofus 25!

Men det er så meget i orden
at gå gentlemanlike
ud i den guttermandsagtige dag
klog på stik og
andre statslige manierismer
som ikke ironisk hjertelig
men hjerteligt ironisk,
farveægte holder storebror
øje med what's what,
cykler stiligt, stålsat
mellem soklerne,
faderstotlhed bugner som
et helt brændende provinsmuseum
oversvømmet af løbske brandslanger,
hjertet er ikke en mur, det
er et vækkeur, der har ringet
i 25 år


torsdag den 26. december 2019

NY GROTRIANTITEL AFSLØRET!

- for få timer siden af tvillingebror Claus på hans FB-Grotrian-side:

"REGENTFLAMMEHAVET (digte) udkommer September/Oktober 2020.
På vegne af Boet efter Simon Grotrian har jeg 23/12-2019 underskrevet Forlagsaftale om udgivelse af Simons værk ”Regentflammehavet” (digte), som er sat til at udkomme i september/oktober 2020 (dato meddeles i 2020). Udgiveren er Det aarhusianske forlag Herman & Frudit, der også udgav Simons "Digte" 15. august i år.
”Regentflammehavet” er nr. 2 af de 5 ved Simons død færdige, men endnu ikke offentliggjorte, poetiske værker. "

ILDSØER RULES! 

Godnatdigt

DYNAMIT

under

DYNE MÆT

vil snart

DÅNE MUT

søndag den 22. december 2019

Eddie synger sort!

Eddie Murphy var vært på Saturday Night Live i går aftes, hvilket er for vildt, fordi det var FOR SJOVT - som led i hans relancering af sig selv SOM SJOV (første led var den skønne Netflix-film My Name Is Dolomite); han genbesøgte flere af de karakterer, han opfandt, da han var fast medlem af ensemblet i sin pure, geniale ungdom i 80'erne, blandt andet det voksne 30'er-filmbarn Buckwheat - det er sublim nonsensficering, er det:

Medred.-ondskab - et anmelderskab til Vind!

Christian Vind, min medred. på Hvedekorn, har udgivet tredje bind af sin rejsebindstrilogi UDTOG, og denne gang rejser han gennem Jylland (og noget af Sjælland og Kbh.) og kommenterer små og store museeer med den vitriolske(/melankolske) skarphed, som langt de fleste kunstanmeldere savner sans for - her er han på Aros:

"På 5. niveau er der endnu en udstilling, der hedder "Korridor" af kunstneren Do Ho Suh. Med rød skrift på væggen står der "ARoS FOCUS INTERMEZZO". Der overgiver jeg mig alligevel, den undertitel er så befriende selvironisk, et særlig område, hvor man kan få et afbræk til at fokusere. Fokusområdet består i, at man kan gå igennem en forskelligfarvet transparent korridor, muligvis fremstillet i gennemsigtigt nylon af den type man bruger til at lave fluenet, der kan sættes over madvarer om sommeren. Det er egentlig meget sjovt, uden rigtigt at være det, men det er hurtigt overstået. Det morsomme er formidlingen og det forhold, at også selve værket ligner en parodi på samtidskunst. "Do Ho Suhs rum griber fat i noget almenmenneskeligt i en stadig mere globaliseret tid." står der formidlende nederst på væggen. , Ja godav då! Tror lige jeg laver nogle boblestudier i Hubbabubba. Jeg beslutter at gå op og se på Hammershøis kone igen, men vender om på halvvejen."

Billedresultat for christian vind udtog III 2019

fredag den 20. december 2019

Det kassettebånd ønsker jeg mig i julegave (indtil det kan fås!)!

Fra artikel i Rolling Stone om alt mulig Lousk:

"In 1975, Lou Reed gave Andy Warhol a BASF C-90 cassette. One side was a mix of live Reed songs recorded at recent tour dates. The other was an apparently homemade demo of a dozen songs based on his friend and mentor’s newly-published The Philosophy of Andy Warhol: From A to B & Back Again,

The story of the “Philosophy Songs” tape came to light this fall when Cornell professor Judith Peraino published an essay called “I’ll Be Your Mixtape: Lou Reed, Andy Warhol, and the Queer Intimacies of Cassettes” in The Journal of Musicology. (Full disclosure: Peraino is a friend.) The recordings had been but a rumor among Reed superfans, and the existence of an actual tape of them in the Andy Warhol Museum archives in Pittsburgh made news internationally, in spite of the fact that almost no one could hear it.

The museum’s all-knowing late archivist, Matt Wrbican, was well aware of the tape before Peraino happened on it. But due to access and copyright restrictions, it hadn’t been written about until the author gained access to the recording, recognized its importance, and gamely worked around the restrictions. In the essay, she broadly described 12 songs played on acoustic guitar, rudimentary folk and rock riffs with audible traffic noise in the background; on one of them, she noted a boogie groove resembling “I Wanna Be Black,” a then-unreleased song Reed had been performing live (a version appears on the tape’s flip side). Peraino noted lyrics that touch on ideas from Philosophy and other Warholia, among them the presentational heroics of drag queens (“ambulatory archives of ideal moviestar womanhood,” as Warhol wrote in Philosophy), fame, success, and sex, plus reflected stories and gossip from Warhol’s circle, which Reed was still part of. Assorted signature Warhol expressions (including the notion of a “put on”) are referenced, ditto a story about his dog taking a shit in the aisle of his local Gristedes grocery, the conceit of a Warhol doll that does nothing when you wind it up, plus assorted gripes and snipes — a “shocking tirade of bitterness and accusation” towards the artist, as Peraino fairly describes it — capped by Reed’s apologetic authorial endnote."

En parentes til Højholt

Vores

(barn gøer
af at en)

             hund gøer
ad en hunds

fjerne gøen
ad en hund

som gøer lang borte

(Revolver, 1977)

Godt dårligt Laugesen-rim fx

Der blev ikke plads til et Laugesen-eksempel i min rim-kommentar, det er der her, meget vilkårligt fra Plettede plusfours, 1993 (også bare et pragtfuldt skamløst bogstavrim, den titel dér!):

Skrub væk din nar
for lyset dræber
som en cigar
blandt røde læber.
Du er min ven
en af de få
så kom igen
vend om at gå.
For søvnens kiste
venter dig
hvor du forliste
på livets vej.

torsdag den 19. december 2019

Yahyas rim - et katalog

(opgjort som research til min kommentar, "Forsvar for dårlige rim - og for gode" i WA i fredags)

RIM I YAHYA HASSAN 2


Side 30
værnemagere
blikkenslagere

Side 62
snot
krimiplot
krop
vådt
råt
op
stof
nok
gråt
for
op
godt
flot

smut
minut
skudt
fortrudt
forbudt
krudt

frembrud
gud
kanonskud
knæ

Forbandet
ildsandet
fastlandet

slummen
løsesum
/pengebundt
bunden
rundt
munden
brummen
pung
grund
munden

ørken
tørken
størkne

76 -
kap
skagearak
skakt
/maskingevær
vejr
millionær
/gløder
skøder
rødder
brødre
/knæskallen
stalden
/profetier
rigere
/ligsyn
øjenbryn
/skadefryd
dyd
/nydelse
forbrydelse
/du
iglo
/hængenosser
bandebosser
/blekingebanden
atlanten
diamanten
/bluffede
plaffede
/pudseklud
gud

hjernestamme
sammen

kniv
kiv
liv
/staldene
ballerne
/tirader
græder
brædder

afsnit
hvide snit
(listepikken)
(overliste)

bryst
lyst
kyst

led oksesved
jaget ged

sinde
hende
heltinde

elskerinde
sinde

noget
nåde
flået
gråd
/pussy riot
tired

ar
bortforklare

rækker
sprækker
/gælder
celler
(lang
børneprogram)
halspulsåre
dåre
hvornår
år
/jagt
intakt
jagt
/nogen
klon
ammunition
/finansloven
klovn
/ingenting
hvidvaskning
/fontanelle
karrusel
/voldtægt
selvtægt
/magisk
psykiatrisk
/vejrtrækning
armstrækning
håndsrækning
/kussemager
skomager
/bank
anke
stampe
/tang
forfang

Vi fortsættes

BL
&

DAHL