1. The Beatles: Only a Northern Song
If you're listening to this song
You may think the chords are going wrong
But they're not
He just wrote it like that
When you're listening late at night
You may think the bands are not quite right
But they are
They just play it like that
It doesn't really matter what chords I play
What words I say or time of day it is
As it's only a Northern Song
It doesn't really matter what clothes I wear
or how I fare or if my hair is brown
When it's only a Northern Song
If you think the harmony
Is a lttle dark and out of key
You're correct
There's nobody there
And I told you there's no one there
I wrote this song two hours before we met.
I didn't know your name or what you looked like yet.
Oh I could have stayed at home and gone to bed.
I could have gone to see a film instead.
You might have changed your mind and seen your friends.
Life could have been very different but then,
something changed.
Do you believe that there's someone up above?
Does he have a timetable directing acts of love?
Why did I write this song on that one day?
Why did you touch my hand and softly say.
Stop asking questions that don't matter anyway.
Just give us a kiss to celebrate here today.
Something changed.
When we woke up that morning we had no way of knowing,
that in a matter of hours we'd change the way we were going.
Where would I be now if we'd never met?
Would I be singing this song to someone else instead?
I dunno but like you said
something changed.
søndag den 31. juli 2011
Biler er billeskjold. fordi biler og biller staves næsten ens
Der er sikkert nogen, der har sagt det før, og jeg er heller ikke interesseret i at være original, jeg vil bare helt nøgternt konstatere, at de sydende, amorfe turister nede på stranden er nøgne biller og alle deres grimme biler alle deres grimme billeskjold, DET ER SÅDAN DET ER, FORDI DET ER SÅDAN DET STAVES OG HELT TYDELIGT SES AF MIG: bilister i biler er biller med billeskjold på.
Tautologi for begyndere II (med parentes)
Dødningebakken
er en blind vej
(men der er (for
køer og heste og
får og cyklister og
fodgængere og
andre dumme dyr)
en umetafysisk
smutvej lige ved
postkasserne,
som vi et stykke tid
endnu deler med
Klaus Rifbjerg,
(bilister i biler
er uden udvej))
er en blind vej
(men der er (for
køer og heste og
får og cyklister og
fodgængere og
andre dumme dyr)
en umetafysisk
smutvej lige ved
postkasserne,
som vi et stykke tid
endnu deler med
Klaus Rifbjerg,
(bilister i biler
er uden udvej))
Etiketter:
Kandestederne,
Klaus Rifbjerg,
tautologi
Ja tak til dressingflasker (1000 øer ør)
Det er dressingflaskerne, der gør listen på Solbakkens flaskecontainer til en realistisk og poetisk kvalificeret liste; man glemmer altid, at dressingflasker er sin glasemballagekategori:
JA TAK TIL
Vin- og spirirtusflasker
Ketchupflasker
Dressingflasker
Konservesglas
Syltetøjsglas
JA TAK TIL
Vin- og spirirtusflasker
Ketchupflasker
Dressingflasker
Konservesglas
Syltetøjsglas
lørdag den 30. juli 2011
Er det en and? Er det en fasan?
Jeg har jo ikke nogen ARGUMENTER for, at det var en fasan og ikke en and, der til vores store forskrækkelse i lav højde fløj hen over vejen, så lad os sige, at det var en fasand, et fabeldyr i og pga. og som al hast (som garanteret findes et sted mellem Svankmajers zoologiske 70'er-collager).
fredag den 29. juli 2011
Hvorfor det ikke hedder Grydestederne
selvom det vel for søren er gryder, der er i en klit - det er fordi kande lyder finere end gryde; iflg den store encyklopædi omtales Kandestederne "i 1888 som Kannestederne 'landejendommene ved den kandeformede terrænformation'.", hvilket jo bare betyder formet som en meget stor gryde, en suppegryde fx, men ville københavnske spidsborgere tilbringe deres sommer i Suppegrydestederne? Næppe!
tvangs-MENSA
Jeg ved ikke, hvad der er værst i artiklen "Kloge hoveder til kamp mod""intellektuel dovenskab"" i Politikens 2. sektion i dag om et heldages-arrangement på Den Sorte Diamant til januar med "25 intellektuelle hovednavne", arrangeret af Clement Kjersgaard: journalistens hånlige patronisering af de kloge hoveder, "De vil kloge sig", eller deltager Lone Franks hånlige patronisering af flertallet af ikke-kloge hoveder, "Folk er blevet dovne. Jeg har fornemmelsen af, at folk ikke gider strække sig for at komme til at vide noget". Nej, jeg ved godt, hvad det værste er, det er, at jeg nævnes som nr. 2 på listen over deltagende kloge hoveder, og jeg var sgu ikke klar over, at det var sådan et åndsaristokratisk vækkelsesmøde, jeg havde sagt ja til GRATIS at medvirke i, mine tæer krøllede sig helt sammen ved læsningen - som brat kortsluttede hjernevindinger, åh, åh, nej!
Nej til egentlige campingromaner
Efter endnu et besøg hos købmanden på Råbjerg Camping vil jeg gerne meddele, at jeg ikke er interesseret i at læse nok så talentfuld - jeg taler til dig, Dy! - eller mesterlig - jeg taler til dig, Helle! - en roman om campister og campingkultur, det er et miljø og en scene, jeg meget gerne vil bevare som absolut ukendt og lukket land, OK (jeg er lige begyndt på Beton, Jakob Mathiassens læseværdigt konkrete arbejdspladsrapport/ novellesamling om betonarbejdere og betonarbejde, som jeg ikke har noget imod at lade mig informere om!) (og nå ja, der er for fanden og selvfølgelig camping med i (de idylliske flashback-afsnit i) Lone H's Sorg og camping, men jo ikke som et primært og selvstændigt og RESEARCHET undersøgelsesområde, dog! på grund af den titel holder andre forfattere sig måske faktisk fra camping en tid LANG!? we can only hope!)!? Ikke engang J. Blendstrup må skrive en campingroman, selvom den stensikkert ikke ville have noget med reel camping at skaffe!
bilbilbilbilbilbilbilbilbilbilbilbilbilbilbilbilbilbil
Fint nok med skiltet, der advarer mod krydsende køer, men burde der ikke til gengæld, henvendt til køer og heste og får og cyklister og fodgængere og andre dumme dyr, være skilt efter skilt efter skilt efter skilt efter skilt efter skilt efter skilt, en ubrudt, tæt skilteskov langs alle veje, grus- og lande- og motor- osv., i hele verden, der advarer mod KØRENDE BILER!?
Foret padehattesky
Det er den tjekkiske surrealist i mig, der, når jeg ser en flok græssende får, ikke håber på, men forventer, at de i samme nu en efter en springer i luften, i en serie af bløde og blodige eksplosioner, en omvendt islandsk sweater.
torsdag den 28. juli 2011
Det modsatte af tjekkisk surrealisme
kunne, ved siden af fromt fade bønner, være kælent ironisk, koket sentimental, dansk hverdagsrealisme, Nynne Deep, der er noget kriminelt skidt, netop fordi det virker så nysseligt uskadeligt, og nu bare fx Marianne Verges Gy-debut Wendys vidunderlige verden, som jeg læste uden rigtigt at opdage det denne morgen; kun fordi Jørgen Leth er med som gratis reality-biperson lykkedes det mig at blive rigtig sur på Verge og hendes roman. Set-uppet ligner en lillebitte smule Kirsten Hammanns radikale trummerums-epos Fra smørhullet - og jeg glæder mig sådan til hendes nye roman, Se på mig, der udkommer om en tre ugers tid og bare har at være så radikalt god! - bare uden radikaliteten og plus alt muligt hensmuldrende plot, jeg gider ikke skrive af fra bagside eller brødtekst, lad mig lige finde noget referat inde på gyldendal.dk, jeg kan copy-paste:
Wendy, der er døbt Anne-Mette med bindestreg Jensen, er pt. arbejdsløs med hjertesorg og hang til flødeboller. Hun er flyttet ind i en lille lejlighed på Vesterbro, hvor hun forsøger at skabe en ny tilværelse efter bruddet med den flyvske filminstruktør Peter Panduro, der både var hendes arbejdsgiver og kæreste. En dag, midt på Vesterbrogade, får Wendy et strygejern i hovedet, og hendes liv tager en uventet drejning.
Findes den eneste ene? – Kan man tæmme en zebra? – Hvad er der i vejen med provinsen? – Og hvorfor dukker Jørgen Leth hele tiden op?
Wendys vidunderlige verden er en sørgmunter samtidsroman om jagten på kærlighed i en verden fyldt med små og store ulykker.
vs.
Etiketter:
Jan Svankmajer,
Kirsten Hammann,
tjekkiske surrealister
Vesterhavet vil gerne være tjekkisk surrealist
Det slår sig vådt i tøjret, men ingen forvandling vil indfinde sig (til fx bare det røde hav eller Svankmajers elskede modelervoks).
Etiketter:
Jan Svankmajer,
tjekkiske surrealister,
Vesterhavet
Poe og Carroll er tjekkiske surrealister
Jan Svankmajer har (endnu) ikke filmatiseret Kafka, men både Lewis Carroll ("Jabberwocky" (se klip i blogpost nedenfor) og hele Alice) og Edgar Allan Poe ("Usher" og "The Pit and the Pendulum" (se klip i denne blogpost)), som ergo må være tjekkiske surrealister begge to, har han haft under behandling; dette er ikke Professor Tournesols pendul, eller også er det lige netop det, det er:
Etiketter:
Edgar Allan Poe,
Franz Kafka,
Jan Svankmajer,
Lewis Carroll
Er Kafka tjekkisk surrealist?
Ikke hvis en bille er allegorisk, og det er en bille ikke, så ja.
Etiketter:
Franz Kafka,
tjekkiske surrealister
Top 6 over tjekkiske surrealister i DK
1. Birgit Munch
2. Jess Ørnsbo (som vel snarere er polsk surrealist, men det kan (for os, ikke for dem!) lidt komme ud på et)
3. Harald Voetmann
4. Simon Grotrian
5. Christina Hagen
6. Preben Major Sørensen
2. Jess Ørnsbo (som vel snarere er polsk surrealist, men det kan (for os, ikke for dem!) lidt komme ud på et)
3. Harald Voetmann
4. Simon Grotrian
5. Christina Hagen
6. Preben Major Sørensen
Surrealisttypologi
Forskellen på en fransk og en tjekkisk surrealist er, at den franske surrealist smager på drømmene som på en hummersuppe og bedømmer deres grad af delikathed, mens den tjekkiske surrealist opædes af drømmene som af en kødædende høstak og tatoverer sig ud i friheden igen med en nål, han og hun adræt hoster op, der er altid flere, hvor de kommer fra, og ja, der er tale om en tværgående tatovering fra mavesækken og frem til høstakkens kaotiske navle, der altid forestiller, altså tatoveringen, ikke navlen, Rudolf d. II's portræt af Arcimboldo som brændende lokum.
Etiketter:
Jan Svankmajer,
Surrealistiske breve
onsdag den 27. juli 2011
Tautologi for begyndere
Sol
på Solbakken.
Galgenfrist
på Galgebakken.
Stedt kandelaber
i labre Kandestederne.
på Solbakken.
Galgenfrist
på Galgebakken.
Stedt kandelaber
i labre Kandestederne.
tirsdag den 26. juli 2011
Så tjekket checkbedragerisk som en tjekke
Bønnerne i Simon Grotrians to bønnesamlinger, Citroner til Vorherre og Domkirkeperlen, som jeg også har med herop, er akkurat Jan Svankmajerske, fundamentalistisk (som i Fun Fun Fun) tjekkisk surrealistiske bønner, her
Forbøn for en penneven
Vorherre Jesus Kristus, alle breve i verden er lettet denne morgen, og vi sidder nu i fælderne med kødkroge om sjælen. Frimærket skyller ind fra havet, sæt det på min ryg, for jeg sejler et venskab i møde, hvor kuglepennene støder sammen og skriver regnbuer som klokkens pendulsvingninger i messen. Dine ord skal blive vore, vi skal sende dem frem og tilbage mellem keruberne, der hamrer smertelodder i planeten, så vi ikke rutsjer ud. Ja trinene væsker, men vi vil stige snart, fiskene ile opad, skællene gnistre og papirkysset tindre på broen. Amen.
Forbøn for en penneven
Vorherre Jesus Kristus, alle breve i verden er lettet denne morgen, og vi sidder nu i fælderne med kødkroge om sjælen. Frimærket skyller ind fra havet, sæt det på min ryg, for jeg sejler et venskab i møde, hvor kuglepennene støder sammen og skriver regnbuer som klokkens pendulsvingninger i messen. Dine ord skal blive vore, vi skal sende dem frem og tilbage mellem keruberne, der hamrer smertelodder i planeten, så vi ikke rutsjer ud. Ja trinene væsker, men vi vil stige snart, fiskene ile opad, skællene gnistre og papirkysset tindre på broen. Amen.
Etiketter:
bønner,
Jan Svankmajer,
Simon Grotrian
Skeløjemøje
Med venstre øje
læser jeg fromt fade danske bønner (Himlen i mine fodsåler. Bønnebog).
Med højre øje
ser jeg furiøst fede tjekkiske kortfilm (The Collected Short Films of Jan Svankmajer).
fx (fra afsnittet "Fødsel") "Hvor jeg trænger til en ve/ At dine ord presser sig på i mit indre/ At verden skælvende/åbner sig/ og føder et stort og mægtigt håb/ om fred/ så nøgent og hjælpeløst/ at vi samles for at værne/ om det"& "Gud/ nu er det blevet hverdag igen/ han er krævende/ det hele går op i amning, legetøj og lortebleer/ Der er ikke noget tilbage til os/ når han har fået hvad han skal have/ Pas på os så vi ikke giver slip"
vs.
læser jeg fromt fade danske bønner (Himlen i mine fodsåler. Bønnebog).
Med højre øje
ser jeg furiøst fede tjekkiske kortfilm (The Collected Short Films of Jan Svankmajer).
fx (fra afsnittet "Fødsel") "Hvor jeg trænger til en ve/ At dine ord presser sig på i mit indre/ At verden skælvende/åbner sig/ og føder et stort og mægtigt håb/ om fred/ så nøgent og hjælpeløst/ at vi samles for at værne/ om det"& "Gud/ nu er det blevet hverdag igen/ han er krævende/ det hele går op i amning, legetøj og lortebleer/ Der er ikke noget tilbage til os/ når han har fået hvad han skal have/ Pas på os så vi ikke giver slip"
vs.
Ironi for begyndere
Det regner
på Solbakken,
der før hed
Galgebakken
og hvad er
det modsatte
af at blive
hængt? At
skrive et digt
vel, et godt digt,
men hvad er så
det modsatte
af at skrive et
dårligt digt? At
flyve til New
York overskrævs
på en skrællet,
lyserød banan
a la Andys på
VU-coveret vel.
Det sner
på Den Flyvende
Banans Boulevard.
på Solbakken,
der før hed
Galgebakken
og hvad er
det modsatte
af at blive
hængt? At
skrive et digt
vel, et godt digt,
men hvad er så
det modsatte
af at skrive et
dårligt digt? At
flyve til New
York overskrævs
på en skrællet,
lyserød banan
a la Andys på
VU-coveret vel.
Det sner
på Den Flyvende
Banans Boulevard.
Etiketter:
Andy Warhol,
elendigt digt,
Kandestederne
mandag den 25. juli 2011
Mit yndlingsvampyrnavn
som også er mit yndlingshybridnavn (og måske er det faktisk med i Martin Larsens Monogrammer - det kommer an på, hvor mange, der hedder Ingerslev i DK, og det gør måske faktisk IKKE over 2000?):
Suzuki Ingerslev
der ikke er en person i den for hver sæson og hvert afsnit (jeg er nu 5 afsnit inde i sæson 3) stadig vittigere og vanvittigere vampyr-tv-serie True Blood, men seriens production designer, krediteret på de frenetiske fortekster.
Bite me, Suzuki!
Suzuki Ingerslev
der ikke er en person i den for hver sæson og hvert afsnit (jeg er nu 5 afsnit inde i sæson 3) stadig vittigere og vanvittigere vampyr-tv-serie True Blood, men seriens production designer, krediteret på de frenetiske fortekster.
Bite me, Suzuki!
Etiketter:
Monogrammer,
Suzuki Ingerslev,
True Blood
Kuglepennen er mægtigere end mobilen
Vel ankommet til sommerhus opdager jeg, at min NYE mobil er sværtet BLÅ af elendig, ikke forskruet, men AFskruet, SELVafskruet kuglepen, og da jeg skal i seng, opdager jeg, at mit gamle LÅR også er blåt, og mon ikke også SELVE knoglen blåner? - så kan jeg skrive med den i stedet, som i det dér sene digt af HØJHOLT, som INGEN ungdom læser.
søndag den 24. juli 2011
Jeg går og plukker pakkenelliker
Men det er svært at få plads til den bænk, jeg stjal i Københavns Botanisk Have, og som jeg havde tænkt mig at placere ovenpå bunkeren ved nedkørslen fra Kandestedvej til brug ved og ind under solnedgang - med ryggen til samme.
Ole fulgte med fra ko til ko
Et Morten Korch-klippeklistre-korværk (offer: De røde Heste)
komponeret og opført i fællesskab af hjemstavn/bekendelse/performance-værkstedet på sommerkurset Tag og Skriv på Testrup Højskole, juli 2011: Jakob, Sandra, Nanna, Mille, Caspar, Lise, Karen Maria, Agnete og Lars (der siger tak for en animeret og engageret uge!)
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
Far elskede mig over alt i verden. Men han led meget for min skyld
Peter er også ved at blive helt tosset med de heste
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
I hendes sidste tid blomstrede hendes hjerte med sjælden ynde og den dævlens Willer tog jo alle de bedste
Jeg tror ikke det er værd, vi taler om heste, det har De alligevel ingen forstand på
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
Det vsulmede i Oles bryst - det var vidunderligt, at al denne skønhed virkelig tilhørte ham
Men den er stadig meget bange, hver gang den hører skridt, lytter den
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
Den gamle brune er jo skabt næsten som en sofa
Jeg har længtes sådan efter se markerne
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
komponeret og opført i fællesskab af hjemstavn/bekendelse/performance-værkstedet på sommerkurset Tag og Skriv på Testrup Højskole, juli 2011: Jakob, Sandra, Nanna, Mille, Caspar, Lise, Karen Maria, Agnete og Lars (der siger tak for en animeret og engageret uge!)
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
Far elskede mig over alt i verden. Men han led meget for min skyld
Peter er også ved at blive helt tosset med de heste
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
I hendes sidste tid blomstrede hendes hjerte med sjælden ynde og den dævlens Willer tog jo alle de bedste
Jeg tror ikke det er værd, vi taler om heste, det har De alligevel ingen forstand på
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
Det vsulmede i Oles bryst - det var vidunderligt, at al denne skønhed virkelig tilhørte ham
Men den er stadig meget bange, hver gang den hører skridt, lytter den
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
Den gamle brune er jo skabt næsten som en sofa
Jeg har længtes sådan efter se markerne
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
JEG VIL SE HESTENE FØR JEG TAGER HERFRA
Etiketter:
Morten Korch,
råbekor,
Testrup tral
Hans Otto J om Andy W i foredragssalen tirsdag eftermiddag
Vi er gode venner!
Jeg skal hilse!
- i øvrigt udtalte han, at de to vigtigste mennesker i hans liv, ud over hans mor, har været Dan Turèll og Henrik Bjelke (som forfattere i deres bøger, ikke som personer i virkeligheden).
Jeg skal hilse!
- i øvrigt udtalte han, at de to vigtigste mennesker i hans liv, ud over hans mor, har været Dan Turèll og Henrik Bjelke (som forfattere i deres bøger, ikke som personer i virkeligheden).
Etiketter:
Andy Warhol,
Dan Turèll,
Hans Otto Jørgensen,
Henrik Bjelke
Hjem og grønlændervende
Det er ikke med min gode vilje, at det blev til så få blogposter fra Testrup, men lige så snart jeg befandt mig på mit værelse - RØDKLØVER - blev jeg grebet af en frygtelig rastløshed, der straks kastede mig ud af døren igen og ned af trappen til de kære kolleger, der lige så rastløshedplagede altid befandt sig et eller andet sted på skolen, når jeg ikke dybt natligt bare faldt besvimet om i sengen beruset af salig samtale og OK hvidvin.
Og om halvanden tid er det så af sted til Kandestederne - og en hems er ikke højskoleværelse!
Og om halvanden tid er det så af sted til Kandestederne - og en hems er ikke højskoleværelse!
fredag den 22. juli 2011
Najas poetologiske guldkorn i spisesalen torsdag aften
ALLE REGLER GÆLDER!
Etiketter:
Naja Marie Aidt,
Testrup tral,
torsdag
torsdag den 21. juli 2011
Også min mobil er incommunicado!
Efter Klaus Lynggaards eksalterede DJ-sæt og særligt Klichés "Militskvinder", der uafvendeligt sætter alt og alle i overdrive under kampråbet BAPBAPBAPPEDIÅH!, nægtede min mobiltelefon at tale med mig og fastholder denne morgen sin utilnærmelighed, og så afhængig er man jo af skidtet, at jeg føler, at det er mig, der er immobil!
onsdag den 20. juli 2011
Testrup er tilsyneladende blogresistent!
Fordi der foregår 1000 gange mere end i London - og det er alt sammen hemmeligt!
søndag den 17. juli 2011
lørdag den 16. juli 2011
Calling all Testrups utryghedsafholdsmænd og -kvinder
Jeg opdager, at jeg ikke har Vita Andersens Tryghedsnarkomaner på min reol (jeg skulle have beholdt Lars Ravns dyngvåde eksemplar, der indgik i årets Bet), som jeg nemlig har brug for til mit (lærerensomme) epigonværksted på Testrup, så jeg vil høre om, der er lærere eller kursister derude, som vil indrømme at eje bogen og er villige til at pakke den ned i deres pakkenelliker og låne mig den på stedet og gøre mig inderligt, deprimerende taknemlig!?
Danny er min bedste møntvaskven
Sidder på bordet i møntvasken (for et øjeblik siden, ikke lige nu jo) og læser afsnittet "LSDIGTE" i "Onkel Dannys deliristiske jukebox jitterbug" og vel indtager jeg kun Faxe Kondi (købt på Nørreport Station vel at mærke), men alligevel synes jeg, at det hele handler om mig, eller måske rettere 'mig':
Som jeg dog
pisker mig Ind imellem
kan jeg godt
få ondt af mig
på en meget fjern måde:
'Åh ja, han
har sikkert
osse SIT at slås med'
som man siger 'som
man siger' og sikkert osse
mener
Ja han har faneme
sit at slås med Lars Bukdahl
har en hel verden at
slås med og gør det
og hvordan skal nu JEG
slippe ud af hans krop?
Som jeg dog
pisker mig Ind imellem
kan jeg godt
få ondt af mig
på en meget fjern måde:
'Åh ja, han
har sikkert
osse SIT at slås med'
som man siger 'som
man siger' og sikkert osse
mener
Ja han har faneme
sit at slås med Lars Bukdahl
har en hel verden at
slås med og gør det
og hvordan skal nu JEG
slippe ud af hans krop?
Halveret genbrugsgaranti
Dette digt er 50 %
produceret af genbrugte
ord (og tegn og tal):
sprimlen fatingerer sgyft fnisillion kontracent
palmineret qi nyplifte
ird (sjadgfhljgf jefn sjadgfhljgf jol)
produceret af genbrugte
ord (og tegn og tal):
sprimlen fatingerer sgyft fnisillion kontracent
palmineret qi nyplifte
ird (sjadgfhljgf jefn sjadgfhljgf jol)
Genbrugsgarantier
Tekst på pose i Irma:
Denne pose er 80 %
produceret af genbrugte
plasticflasker
Okay!
men dette digt er 100 %
produceret af genbrugte
ord - igen og igen og igen og
igen og igen og igen genbrugte
ord (og tegn og tal)
Denne pose er 80 %
produceret af genbrugte
plasticflasker
Okay!
men dette digt er 100 %
produceret af genbrugte
ord - igen og igen og igen og
igen og igen og igen genbrugte
ord (og tegn og tal)
fredag den 15. juli 2011
Eske i pose
Jeg vil straks, hvis jeg får lov, skrive en anmeldelse, men endnu straksere vil jeg her udtrykke min uforbeholdne glæde over Arena Kontra # 3, 2011, Eske K. Mathiesens Af Ellen Marsvins optegnelser, efter Bonjour Monsieur Satie endnu en (prosa)digtkreds om en historisk person, he's on a roll, men sikke en anden historisk person, komponist med (/som) bowler vs. storgodsejerinde og Chr. IV's snu svigermor, men det er sådan noget, jeg skal skrive i anmeldelsen, her skal jeg bare citere en "optegnelse":
Tulipanerne i det nye bordtæppe fra Delft
blusser endnu smukkere end de ægte.
Det er et talent kunstnere har fælles med kreaturprangere:
de lyver begge om det, de viser frem.
Tulipanerne i det nye bordtæppe fra Delft
blusser endnu smukkere end de ægte.
Det er et talent kunstnere har fælles med kreaturprangere:
de lyver begge om det, de viser frem.
HT SNAPPEDE SHOTSENE!
DET ER FOR GALT, AT HANS-HENRIK T. OHLSEN, MELLEM VENNER BL.A. PÅ TESTRUP, HT, IKKE ER KREDITERET FOR DE SKARPE OG FLATTERENDE SNAPSHOTS FRA UDDELINGEN AF BUKDAHLS BET I WA BØGER I DAG!
torsdag den 14. juli 2011
Det regner ikke i byen længere
og mit hjerte er et regnmuseum
med torsdag 14. juli 2011's heldagsregn som et trælst silende pragteksemplar.
med torsdag 14. juli 2011's heldagsregn som et trælst silende pragteksemplar.
Testrup-Solo Nolo
For første gang i jeg har ikke styr på hvor mange år skal jeg bestyre skriveværksted ENE MAND på Testrup-sommerkurset Tag & Skriv, der begynder lige om lige om lidt, dvs, på SØNDAG; de sidste jeg har ikke styr på hvor mange år har Christian Dorph og jeg i FÆLLIG og aldeles lykkeligt (for os selv i det mindste) bestyret EPIGON-værksteder med skiftende temaer, men i år, hvor epigon-temaet ondt flimrende er "bekendelse & hjemstavn & performance", har kursusleder Chr. pga. overvældende tilmelding set sig tvunget til at svigte mig, og det er jeg noget FORSTYRRET over, hvilket jeg er fuldt klar over, at mine distingverede kolleger, der tæller superstjerner som Helle Helle, Pia Juul, Mette Moestrup, Line Knutzon, Naja Marie Aidt, kun har hån til overs for, de er for fanden altid på EGEN HÅND, og det skal nok gå og også gå godt, lover jeg tyst og uhelligt, men det ændrer ikke på min fundamentale FORSTYRRELSE, og jeg skal også holde foredrag for syv søren, mandag eftermiddag allerede, og vil gerne HER ændre titlen og konceptet fra "Født i Kastrup Lufthavn, Besyngelser og forhånelser af fædreland og hjemstavn i dansk poesi og rap", der nemlig er er alt for venligt bredtfavnende, ikke også? til det uvenligt snævertstikkende "VÆLG KAUDERVÆLSK! Når dansk poesi, din zebrahund, taler udansk!", OK!?
(ugeprogram, også for januars rasende Tag & Læs allerede, på min distingverede kollega Mads Eslunds ustadige blog)
(ugeprogram, også for januars rasende Tag & Læs allerede, på min distingverede kollega Mads Eslunds ustadige blog)
PS: T.S.!
I bunken af ferieulæste kulturttillæg skipper jeg gladelig sladderhistorierne om ballet på kokain og alle jazzanmeldelserne og koncentrerer mig om T.S. Høegs festivalklumme i Politiken "Jazz Hawk Down", og hvilken læselise! jeg havde helt glemt, hvor meget jeg savnede hans skæve og præcise NÆB af en pen, og straks skal han have skrevet en ny bog, og hvis han allerede har gjort det, skal et forlag, post-Borgen, straks bide på, og er det virkelig rigtigt, at han spiller med Laugesen på Testrup i næste uge, ja, det er virkelig rigtigt! Her en klummebegyndelse om at forberede sig på optræden:
Hvis jeg, og en del andre, skal spille koncert om eftermiddagen, er der mange faktorer, der gør sig gældende udi forberedelser. Selvfølgelig at have øvet praktisk eller oralt, alt efter modenhedsgraden og sammenholdet med ens kumpaner. Og så er der lige: Hvordan var det lige, du kom hjem om natten og i hvilken tilstand? Nåh, klokken er jo kun 03, så den er ikke helt slem. Men nattetimer og diverse grader af indtagelse er en kun kamp med ens viljestyrke, der kan optræde som det stolte egetræ eller et vagt siv for vinden. Men godt hjemme kan blodet stadigvæk koge, så der skal lige hænges, indtil brædtet endelig rammer baghovedet. Søvn er godt, men ikke med stressdrømme om sløje musikere, der skal med på job, eller hvor er mit instrument? I Timbuktu, som så skal spores. Et bad, måske morgenmad, tjekke instrument, og noder, hvis det er med den på, eller i hvert fald flere hukommelsestjeks. Og sørg altid for en funky påklædning og skiftetøj. At sørge for at intet kommer bagfra. Fordi: freeze, jeg glemte vist dit/dat. Af sted i helst god tid. Og også at ankomme likewise. Snak ikke til mig (om andet end praktikaliteter), fordi jeg er allerede wired up. Højst en banan og kaffe og masser af vand, også på scenen inden start. Jeg kender mange, som har deres helt egne pekulariteter, og de må gøre, hvad de vil, bare de ikke fucker op.
Hvis jeg, og en del andre, skal spille koncert om eftermiddagen, er der mange faktorer, der gør sig gældende udi forberedelser. Selvfølgelig at have øvet praktisk eller oralt, alt efter modenhedsgraden og sammenholdet med ens kumpaner. Og så er der lige: Hvordan var det lige, du kom hjem om natten og i hvilken tilstand? Nåh, klokken er jo kun 03, så den er ikke helt slem. Men nattetimer og diverse grader af indtagelse er en kun kamp med ens viljestyrke, der kan optræde som det stolte egetræ eller et vagt siv for vinden. Men godt hjemme kan blodet stadigvæk koge, så der skal lige hænges, indtil brædtet endelig rammer baghovedet. Søvn er godt, men ikke med stressdrømme om sløje musikere, der skal med på job, eller hvor er mit instrument? I Timbuktu, som så skal spores. Et bad, måske morgenmad, tjekke instrument, og noder, hvis det er med den på, eller i hvert fald flere hukommelsestjeks. Og sørg altid for en funky påklædning og skiftetøj. At sørge for at intet kommer bagfra. Fordi: freeze, jeg glemte vist dit/dat. Af sted i helst god tid. Og også at ankomme likewise. Snak ikke til mig (om andet end praktikaliteter), fordi jeg er allerede wired up. Højst en banan og kaffe og masser af vand, også på scenen inden start. Jeg kender mange, som har deres helt egne pekulariteter, og de må gøre, hvad de vil, bare de ikke fucker op.
Labil mobil
Eftermiddagsregnens iver efterlod min mobil skindød i flere timer, hvorefter den hurtigt, men usikkert kom til kræfter og nu virkelig bør være i stand til både at afgive og modtage betydning.
Derfor (c) (et citat på prosa fra i gårs Guardian, ikke flere London-sonetter, jeg er hjemme)
Jean-Luc Godard has a solution to Europe's financial crisis. It's as simple and ingenious as one would expect from the man, who with all the young guns of the Nouvelle Vague, freed cinema from its studio straitjacket in the 1960s. "The greeks gave us logic. We owe them for that. It was Aristotle who came up with the big 'therefore'. As in 'You don't love me any more, therefore ...' Or 'I found you in bed with another man, therefore ...' We use this word millions of times, to make our most important decisions. It's about time we started paying for it.
If every time we use the word therefore, we have to pay 10 euros to Greece, the crisis will be over in one day, and the greeks will not have to sell Parthenon to the Germans. We have the tehnology to track down all those therefore on Google. We can even bill people by iPhone. Every time Angela Merkel tells the Greeks we lent you all this money, therefore you must pay us back with interest, she must therefore first pay them their royalites."
If every time we use the word therefore, we have to pay 10 euros to Greece, the crisis will be over in one day, and the greeks will not have to sell Parthenon to the Germans. We have the tehnology to track down all those therefore on Google. We can even bill people by iPhone. Every time Angela Merkel tells the Greeks we lent you all this money, therefore you must pay us back with interest, she must therefore first pay them their royalites."
onsdag den 13. juli 2011
London-sonet 28
dickens byggede london,
og nu går vi og pakker london sammen,
og jeg nåede ikke at stå de
planlagte 800 + tavse sekunder
foran gloucester square 57,
kun 10 minutter væk,
hvor d skrev verdens bedste
roman, næst efter alice og
det store glas, our mutual friend,
og det er der så ikke noget at
gøre ved, andet end at vende
tilbage selvfølgelig og i mellemtiden
aske-eksende excentrisk
ikke holde kæft
og nu går vi og pakker london sammen,
og jeg nåede ikke at stå de
planlagte 800 + tavse sekunder
foran gloucester square 57,
kun 10 minutter væk,
hvor d skrev verdens bedste
roman, næst efter alice og
det store glas, our mutual friend,
og det er der så ikke noget at
gøre ved, andet end at vende
tilbage selvfølgelig og i mellemtiden
aske-eksende excentrisk
ikke holde kæft
London-sonet 27
DAILY'S MUSICAL COMEDY/ GAIETY CHORUS GIRL/ TONKS
CURSE
the flabby sky that can manufacture no snow, but/ can only
drop the sea on us in drizzle like a poem by Mr. Robert Bridges,
CURSE/ the lazy air that cannot stiffen the back of the SERPENTINE,
or put Aquatic steel half way down the MANCHESTER CANAL.
But ten years ago we saw distinctly both snow and/ ice here.
May some vulgarly inventive, but useful person, arise,
and restore to us the necessary BLIZZARDS!
LET US ONCE MORE WEAR THE ERMINE
OF THE NORTH.
WE BELIEVE IN THE EXISTENCE OF
THIS USEFUL LITTLE CHEMIST
IN OUR MIDST!
(skrevet af fra første del af manifestet i fascimile-udgave af første nummer (af kun 2) af BLAST, købt ved vorticsime-udstillingen i Tate Britain)
CURSE
the flabby sky that can manufacture no snow, but/ can only
drop the sea on us in drizzle like a poem by Mr. Robert Bridges,
CURSE/ the lazy air that cannot stiffen the back of the SERPENTINE,
or put Aquatic steel half way down the MANCHESTER CANAL.
But ten years ago we saw distinctly both snow and/ ice here.
May some vulgarly inventive, but useful person, arise,
and restore to us the necessary BLIZZARDS!
LET US ONCE MORE WEAR THE ERMINE
OF THE NORTH.
WE BELIEVE IN THE EXISTENCE OF
THIS USEFUL LITTLE CHEMIST
IN OUR MIDST!
(skrevet af fra første del af manifestet i fascimile-udgave af første nummer (af kun 2) af BLAST, købt ved vorticsime-udstillingen i Tate Britain)
London-sonet 26
BLAST First (from politeness) ENGLAND
CURSE ITS CLIMATE FOR ITS SINS AND INFECTIONS
DISMAL SYMBOL, SET round our bodies
of effiminate lout within
VICTORIAN VAMPIRE, the LONDON cloud
sucks the TOWN'S heart.
A 1000 MILE LONG, 2 KILOMETER Deep
BODY OF WATER even, is pushed against us
from the Floridas, TO MAKE US MILD
OFFICIOUS MOUNTAINS keep back DRASTIC WINDS
SO MUCH VAST MACHINERY TO PRODUCE
THE CURATE of "Eltham"/ BRITANNIC ÆSTHETE
WILD NATURE CRANK/ DOMESTICATED POLICEMAN
LONDON COLISEUM/ SOCIALIST-PLAYWRIGHT
CURSE ITS CLIMATE FOR ITS SINS AND INFECTIONS
DISMAL SYMBOL, SET round our bodies
of effiminate lout within
VICTORIAN VAMPIRE, the LONDON cloud
sucks the TOWN'S heart.
A 1000 MILE LONG, 2 KILOMETER Deep
BODY OF WATER even, is pushed against us
from the Floridas, TO MAKE US MILD
OFFICIOUS MOUNTAINS keep back DRASTIC WINDS
SO MUCH VAST MACHINERY TO PRODUCE
THE CURATE of "Eltham"/ BRITANNIC ÆSTHETE
WILD NATURE CRANK/ DOMESTICATED POLICEMAN
LONDON COLISEUM/ SOCIALIST-PLAYWRIGHT
London-sonet 25
england var lige så
avantgardesløv som
dk i 10'erne og 20'erne,
men i det mindste
havde de ezra pound
til at kalde deres kubisme-
og futurismekopister
for vorticister (i dk hed
de slet ingenting) og
wyndham lewis til
at kalde deres tidsskrift
for BLAST (i dk hed
det klingen) og gå
vittigt manifestamok
avantgardesløv som
dk i 10'erne og 20'erne,
men i det mindste
havde de ezra pound
til at kalde deres kubisme-
og futurismekopister
for vorticister (i dk hed
de slet ingenting) og
wyndham lewis til
at kalde deres tidsskrift
for BLAST (i dk hed
det klingen) og gå
vittigt manifestamok
tirsdag den 12. juli 2011
London-sonet 24
mirós hare som
psykedelisk søhest
har et hemmeligt
stævnemøde med
edwards lears nænsomt
akvarelmalede
"whiptail wallaby"
(et slags kænguru-dådyr)
fra akvareludstillingen i
tate britain et eller andet
sted i den akutte park,
der er mit hoved, måske
lysthuset for enden af
hjernevinding øst
psykedelisk søhest
har et hemmeligt
stævnemøde med
edwards lears nænsomt
akvarelmalede
"whiptail wallaby"
(et slags kænguru-dådyr)
fra akvareludstillingen i
tate britain et eller andet
sted i den akutte park,
der er mit hoved, måske
lysthuset for enden af
hjernevinding øst
London-sonet 23
for at bitche lidt mere
om billedkunsten, så
er det sigende, synes
jeg, at min største glæde
ved den eksklusive eller
måske rettere skrabede
udstilling af den legen-
dariske app(proriations)-
kunstner sherry levine
i simon lee gallery, var,
at jeg nåede at sammenligne
hendes 6 ens blomsterpostkort
med warhol, inden galleripræ-
sentationen gjorde det for mig
om billedkunsten, så
er det sigende, synes
jeg, at min største glæde
ved den eksklusive eller
måske rettere skrabede
udstilling af den legen-
dariske app(proriations)-
kunstner sherry levine
i simon lee gallery, var,
at jeg nåede at sammenligne
hendes 6 ens blomsterpostkort
med warhol, inden galleripræ-
sentationen gjorde det for mig
London-sonet 22
det vandfaste,
fuldt udfoldelige
politikens tur-kort london
har efter en hård og brutal
kamp vundet over
politikens kort og godt om london
(politiken har dk-kortmonopol)
pga. den enhedslige komplethed,
minuset er miniatureheden,
i dag på vej til tate britain
snublede jeg pludselig over
buckingham palace,
der gemte sig til venstre
for green park
fuldt udfoldelige
politikens tur-kort london
har efter en hård og brutal
kamp vundet over
politikens kort og godt om london
(politiken har dk-kortmonopol)
pga. den enhedslige komplethed,
minuset er miniatureheden,
i dag på vej til tate britain
snublede jeg pludselig over
buckingham palace,
der gemte sig til venstre
for green park
London-sonet 21
but things became far, far worse.
poor jeremy hunt - he is becoming one
of those politicians for whom the word
"poor" has become part of his title - had
to face the commons and explain how
ministers had to give way on the
bskyb-deal. there was no sign of cam-
eron (labour mps knew perfectly well
that he was in canary wharf banging on
again about the 'big society', no doubt
telling us to hack our own phones) and
every time his name came up opposition
members let out a great screeching hiss:
"wherrizee? wherrizee?"
(14 spaltelinier fra dagens Guardian om debat i parlamentet om telefonaflytning og Rupert Murdoch og hans tv-monopol-planer; David Cameron, premierminister, Jeremy Hunt, kulturminister)
poor jeremy hunt - he is becoming one
of those politicians for whom the word
"poor" has become part of his title - had
to face the commons and explain how
ministers had to give way on the
bskyb-deal. there was no sign of cam-
eron (labour mps knew perfectly well
that he was in canary wharf banging on
again about the 'big society', no doubt
telling us to hack our own phones) and
every time his name came up opposition
members let out a great screeching hiss:
"wherrizee? wherrizee?"
(14 spaltelinier fra dagens Guardian om debat i parlamentet om telefonaflytning og Rupert Murdoch og hans tv-monopol-planer; David Cameron, premierminister, Jeremy Hunt, kulturminister)
mandag den 11. juli 2011
London-sonet 20
poesireolen er
en dobbeltreol
ryg mod ryg
med lutter digt-
bøger, dvs. sådan
ca. 100 gange så
mange som i selv
athenæum, og
det vil jeg gerne
meddele en digter,
så jeg ringer op
på mobilen og
siger: hey, sikke
en reolpoesi, poet!
en dobbeltreol
ryg mod ryg
med lutter digt-
bøger, dvs. sådan
ca. 100 gange så
mange som i selv
athenæum, og
det vil jeg gerne
meddele en digter,
så jeg ringer op
på mobilen og
siger: hey, sikke
en reolpoesi, poet!
London-sonet 19
- tilegnet T. Hvid Kromann
bedste køb
efter 1½ time
alene i foyle's
boghandel,
i afdelingen for
sheet music,
hvor jeg pludselig
befandt mig:
noderne til
john cages 4'33",
her de første 3 sekunder:
bedste køb
efter 1½ time
alene i foyle's
boghandel,
i afdelingen for
sheet music,
hvor jeg pludselig
befandt mig:
noderne til
john cages 4'33",
her de første 3 sekunder:
London-sonet 18
æv for
billedkunstens
oggenokket
effektive
aura: de
chiricos
bananklase + torso
i tate vs. jane
austens notes-
bog i british lib,
originalens vs. re-
produktionens primat,
"digterens uvished"
og totale afblankethed
billedkunstens
oggenokket
effektive
aura: de
chiricos
bananklase + torso
i tate vs. jane
austens notes-
bog i british lib,
originalens vs. re-
produktionens primat,
"digterens uvished"
og totale afblankethed
London-sonet 17
lige et par ord om haren
på mirós maleri "landskab (haren)"
fra 1927, der til daglig
hænger på guggenheim, n.y.:
den har netop været forbi
en af de utallige, tomme,
røde telefonbokse, london
myldrer med, og smidt
harehammen til fordel for
sin virkelige identitet som
psykedelisk søhest på landjord,
hvilket ikke overraskende
får månens horn til at
gå anelsesfuldt amok!
på mirós maleri "landskab (haren)"
fra 1927, der til daglig
hænger på guggenheim, n.y.:
den har netop været forbi
en af de utallige, tomme,
røde telefonbokse, london
myldrer med, og smidt
harehammen til fordel for
sin virkelige identitet som
psykedelisk søhest på landjord,
hvilket ikke overraskende
får månens horn til at
gå anelsesfuldt amok!
søndag den 10. juli 2011
London-sonet 16
hvad var oddsene for,
at vi billedmætte,
men madsultne,
efter 3 timer på tate modern
og 45 minutter på jagt
efter et sted at spise i city,
omsider snublede ind på
gennemsnitligste tapas-bix
og smed os rundt om et bord
under en bittelille reproduktion
af mirós oldingeradikale
maleri "maj 1968", som
vi netop havde stået og
beøjnet live på retrospektiven?
at vi billedmætte,
men madsultne,
efter 3 timer på tate modern
og 45 minutter på jagt
efter et sted at spise i city,
omsider snublede ind på
gennemsnitligste tapas-bix
og smed os rundt om et bord
under en bittelille reproduktion
af mirós oldingeradikale
maleri "maj 1968", som
vi netop havde stået og
beøjnet live på retrospektiven?
London-sonet 15
coup de grace
i to die for-
duchamp-trykket -
hans hånd med ci-
gar og blå røg -
til kun 10.000 £
i det snævreste
passage-galleri
er signaturen
signeret
med blot en
blå kuglepen,
måske endda en
bic
i to die for-
duchamp-trykket -
hans hånd med ci-
gar og blå røg -
til kun 10.000 £
i det snævreste
passage-galleri
er signaturen
signeret
med blot en
blå kuglepen,
måske endda en
bic
London-sonet 14
let me see: i''ll give them a new
pair of boots every christmas!
and she went on planning to
herself how she would manage it:
they must go by the carrier," she
thought, and how funny it'll seem,
sending presents to one's own
feet! and how odd the directions
will look:
ALICE'S RIGHT FOOT ESQ.
THE CARPET,
WITH ALICE'S LOVE
oh, dear, what nonsense
i am talking!
(skrevet af efter British Librarys fascimile-udgave af Lewis Carrolls første, håndskrevne version af Alice i Eventyrland, Alice's Adventures under Ground, sendt som julegave til Alice Liddell 1864)
pair of boots every christmas!
and she went on planning to
herself how she would manage it:
they must go by the carrier," she
thought, and how funny it'll seem,
sending presents to one's own
feet! and how odd the directions
will look:
ALICE'S RIGHT FOOT ESQ.
THE CARPET,
WITH ALICE'S LOVE
oh, dear, what nonsense
i am talking!
(skrevet af efter British Librarys fascimile-udgave af Lewis Carrolls første, håndskrevne version af Alice i Eventyrland, Alice's Adventures under Ground, sendt som julegave til Alice Liddell 1864)
London-sonet 13
"curiouser and curiouser!" cried alice
(she was so surprised that she quite forgot
to speak proper english,) "now i'm
opening out like the largest telescope
that ever was! goodbye, feet!" (for when
she looked down at her feet, they seemed
almost out of sight, they were getting so
far off,) "oh my poor little feet, I wonder
who will put on your shoes and stockings
for you now, dears? i'm sure, I can't!
I shall be a great deal too far off to
bother myself about you; you must
manage the best way you can -
but i must be kind to them", thought alice,
(she was so surprised that she quite forgot
to speak proper english,) "now i'm
opening out like the largest telescope
that ever was! goodbye, feet!" (for when
she looked down at her feet, they seemed
almost out of sight, they were getting so
far off,) "oh my poor little feet, I wonder
who will put on your shoes and stockings
for you now, dears? i'm sure, I can't!
I shall be a great deal too far off to
bother myself about you; you must
manage the best way you can -
but i must be kind to them", thought alice,
lørdag den 9. juli 2011
London-sonet 12
hører
morrissey
på
i-tunes,
he stole from the rich
and the poor and the
not very rich and the very poor
and he stole all hearts away,
inden vi om 10 minutter
går ud og spiser italiensk
i marylbone lane,
og det er altsammen
i mit allerhelvedes hoved, hoved, hjerte, hoved
lige til at forholde sig til
morrissey
på
i-tunes,
he stole from the rich
and the poor and the
not very rich and the very poor
and he stole all hearts away,
inden vi om 10 minutter
går ud og spiser italiensk
i marylbone lane,
og det er altsammen
i mit allerhelvedes hoved, hoved, hjerte, hoved
lige til at forholde sig til
London-sonet 11
ah,
british
librarys
omhyggeligt
dunkle
manuskript-
udstilling,
og ikke
magna
motherfucking
carta, men
virginia
woolfs
duestepsko gn.
mrs. dalloway
british
librarys
omhyggeligt
dunkle
manuskript-
udstilling,
og ikke
magna
motherfucking
carta, men
virginia
woolfs
duestepsko gn.
mrs. dalloway
London-sonet 10
det ene håbløse
marked efter det
andet i dag, Alfie's
Antique Market,
skrammel skjult
bag falaffel, Camden
Market, grelt flænsende
turistrævesaks,
nu er det ikke fordi
noget supermarked
nogen sinde har været super,
men dette var skodmarkeder.
skidtmarkeder, skraldemarkeder,
rubbish markets
marked efter det
andet i dag, Alfie's
Antique Market,
skrammel skjult
bag falaffel, Camden
Market, grelt flænsende
turistrævesaks,
nu er det ikke fordi
noget supermarked
nogen sinde har været super,
men dette var skodmarkeder.
skidtmarkeder, skraldemarkeder,
rubbish markets
London-sonet 9
det dårligste af vores
londonkort, hvad angår
overskuelighed og deltalje-
grad (hvor mange gader
er faktisk navngivet),
er helt klart politikens
kort og godt om london,
men det er det, der
er finest at folde ud og
fingerere og læse, det
er det jeg har i hånden
og i lommen, så igen og igen
må jeg hive konkurrenter op
ar tasken for faktisk at nå frem
londonkort, hvad angår
overskuelighed og deltalje-
grad (hvor mange gader
er faktisk navngivet),
er helt klart politikens
kort og godt om london,
men det er det, der
er finest at folde ud og
fingerere og læse, det
er det jeg har i hånden
og i lommen, så igen og igen
må jeg hive konkurrenter op
ar tasken for faktisk at nå frem
London-sonet 8
hyde park
er en fantastisk
gemme park
eller gamma park,
især ville det
være en god idé
at gemme sig med
1 særlig anden
inde i victorias
kærmpestore, grimme,
grimme monument
for prins albert, der
må være et køkkenskab aller-
inderstinde for dig og mig
er en fantastisk
gemme park
eller gamma park,
især ville det
være en god idé
at gemme sig med
1 særlig anden
inde i victorias
kærmpestore, grimme,
grimme monument
for prins albert, der
må være et køkkenskab aller-
inderstinde for dig og mig
Ser I godt ud?
Jeg kan ikke se Weekendavisen her i London, selvom jeg har forsøgt mig med flere kiosker, så jeg bliver nødt til at spørge om billederne til Bet-nomineringerne: Ser de godt ud?!
London-sonet 7
steve martins bedste
og mærkeligste
vits i aften i apollo,
hvor han var mindst
40 minutter rent og sublimt sjov
indimellem blågræs-musikken:
maybe you've noticed
that I have 4 banjos
standing behind me?
that's because I
have 4 small penises!
eller hvad med titlen på hans
usungne protestsang: let's keep the
minimum wage right where she is!?
og mærkeligste
vits i aften i apollo,
hvor han var mindst
40 minutter rent og sublimt sjov
indimellem blågræs-musikken:
maybe you've noticed
that I have 4 banjos
standing behind me?
that's because I
have 4 small penises!
eller hvad med titlen på hans
usungne protestsang: let's keep the
minimum wage right where she is!?
fredag den 8. juli 2011
Steve og jeg ved vores morgenborde i London
læser begge to om Rubert Murdochs lukning af telefonaflyttende News of the World, der er altdominerende breaking news her, jeg blogger, han tweeter:
Just hired three ex-News of the World employees to get my voice messages. So much easier.
Vi ses i aften i HMV Apollo, friend!
Nu ud i Regnby!
Just hired three ex-News of the World employees to get my voice messages. So much easier.
Vi ses i aften i HMV Apollo, friend!
Nu ud i Regnby!
London-sonet 6
paraplyerne
holder pow-wow
på det hysterisk røde
gulvtæppe,
de to sorte fra
københavn (vero
moda vistnok)
surmuler akademisk,
union jack-paraplyen
og i love london-paraplyen
fra oxford street i går
sukker ironisk og rømmer
sig resigneret og knitrer
knockoutet
holder pow-wow
på det hysterisk røde
gulvtæppe,
de to sorte fra
københavn (vero
moda vistnok)
surmuler akademisk,
union jack-paraplyen
og i love london-paraplyen
fra oxford street i går
sukker ironisk og rømmer
sig resigneret og knitrer
knockoutet
London-sonet 5
ifølge literary london
kaldte Tennyson
Wimpole Street
"the long unloving street",
mens Virginia Woolf
mente, at Wimpole Street var
"the most august of
London streets".
jeg synes nok,
at gadens augustagtighed
lige nu er lovlig aprilblakket.
men ellers forstår jeg begge digtere,
gaden er som faktisk Vodroffsvej
lang som en fjern, urealiseret indian summer
kaldte Tennyson
Wimpole Street
"the long unloving street",
mens Virginia Woolf
mente, at Wimpole Street var
"the most august of
London streets".
jeg synes nok,
at gadens augustagtighed
lige nu er lovlig aprilblakket.
men ellers forstår jeg begge digtere,
gaden er som faktisk Vodroffsvej
lang som en fjern, urealiseret indian summer
Excuuuuuuse me! Jeg skal se Steve Martin i morgen (altså fredag)!
(bluegrass) music & comedy i HMV Apollo, London!
Det er wild and crazy stort! 25 år efter jeg så ham og Robin Williams i Vi venter på Godot i Lincoln Center i NY, og siden har han praktisk talt ikke været på scenen, og han siger, det bliver to tredjedele (bluegrass)musik og en tredjedel komedie, hvilket jo er vildt meget komedie (i forhold til fx Woody Allen, der holder sig rent usjov, når han spiller klarinet), og i de geniale standup-shows i slut-70'erne (og i Muppet Show) spillede han altid også virtuos banjo, så der er intet at klage over eller være bange for! Jeg glæder mig umådeligt, og de siger, at han også spiller "King Tut", bluegrass-versioneret!
På hjemmesiden har Steve aftrykt en håndskrevet liste (måske inspireret af Peter H. Olesen) over:
Song Ideas! For Banjo Show/ Serenading Wife
Someone's A-Hiding in That Trash Can
(Let's Give Each Other Our) Rashes
My, That Dress is Unflattering
Coal Miner's Lobbyist
You Blue-Eyed, Deceiful Agent
Man of Constant Eye-Rolls
I Want You (Kinda)
Smoky Mountain Allergies
(I Think I Just) Sent a Photo (of My Gentials To All Your Friends on Facebook)
Det er wild and crazy stort! 25 år efter jeg så ham og Robin Williams i Vi venter på Godot i Lincoln Center i NY, og siden har han praktisk talt ikke været på scenen, og han siger, det bliver to tredjedele (bluegrass)musik og en tredjedel komedie, hvilket jo er vildt meget komedie (i forhold til fx Woody Allen, der holder sig rent usjov, når han spiller klarinet), og i de geniale standup-shows i slut-70'erne (og i Muppet Show) spillede han altid også virtuos banjo, så der er intet at klage over eller være bange for! Jeg glæder mig umådeligt, og de siger, at han også spiller "King Tut", bluegrass-versioneret!
På hjemmesiden har Steve aftrykt en håndskrevet liste (måske inspireret af Peter H. Olesen) over:
Song Ideas! For Banjo Show/ Serenading Wife
Someone's A-Hiding in That Trash Can
(Let's Give Each Other Our) Rashes
My, That Dress is Unflattering
Coal Miner's Lobbyist
You Blue-Eyed, Deceiful Agent
Man of Constant Eye-Rolls
I Want You (Kinda)
Smoky Mountain Allergies
(I Think I Just) Sent a Photo (of My Gentials To All Your Friends on Facebook)
London-sonet 3
Wimpole Street
har sin plads
i
litteraturhistorien.
fordi
Elizabeth Barrett
boede her
som 32-årig ½gammeljomfru,
da Robert Browning
gjorde omhyggelig og grundig
kur og efter lynbyllup
flygtede med hende til Italien,
og fordi jeg lige nu sidder og
kløjes med denne uværdige sonet!
har sin plads
i
litteraturhistorien.
fordi
Elizabeth Barrett
boede her
som 32-årig ½gammeljomfru,
da Robert Browning
gjorde omhyggelig og grundig
kur og efter lynbyllup
flygtede med hende til Italien,
og fordi jeg lige nu sidder og
kløjes med denne uværdige sonet!
Etiketter:
Elizabeth Barrett,
London-sonet,
Robert Browning
torsdag den 7. juli 2011
London-sonet 2
når englænderne
kører i venstre
side af vejen,
hvorfor læser
de ikke så ikke
også fra højre
mod venstre
ligesom kineserne?
Og hvorfor kører
kineserne ikke
i venstre side
af vejen ligesom
englænderne?
Fordi idrof!
kører i venstre
side af vejen,
hvorfor læser
de ikke så ikke
også fra højre
mod venstre
ligesom kineserne?
Og hvorfor kører
kineserne ikke
i venstre side
af vejen ligesom
englænderne?
Fordi idrof!
onsdag den 6. juli 2011
London-sonet 1
godnat
godnat
godnat
godnat
goodnight
goodnight
goodnight
goodnight
og sov godt
and sweet dreams
and don't let the bedbugs bite
fra
Wimpole Street
65
godnat
godnat
godnat
goodnight
goodnight
goodnight
goodnight
og sov godt
and sweet dreams
and don't let the bedbugs bite
fra
Wimpole Street
65
(det er stadig væk lidt af en hemmelighed,
men hvis det kan holdes mellem mig og bloglæserne og alle de pragtfulde deltagere i prisoverrækkelsesceremonien i Smallegade i går, så vil jeg gerne røbe, at vinderen af Bukdahls Bet - Den Smalle Litteraturpris 2011 er
AMALIE SMITH
for hendes google-illustrerede pokerfjæs-apokalyptiske læse-filmmanus
Fabrikken falder!
- youtube-link til pristalen på video
- Facebook-link til billeder fra prisuddelingen
(tak for video og billeder til Hans-Henrik T. Ohlsen))
AMALIE SMITH
for hendes google-illustrerede pokerfjæs-apokalyptiske læse-filmmanus
Fabrikken falder!
- youtube-link til pristalen på video
- Facebook-link til billeder fra prisuddelingen
(tak for video og billeder til Hans-Henrik T. Ohlsen))
tirsdag den 5. juli 2011
mandag den 4. juli 2011
Armenes klør es
Mine arme klør og klør,
så jeg klør og klør dem
og klør snart mine russiske fængselstatoveringer frem,
den der forestiller Gogols næse med vinger
symboliserende artistisk skruppelløshed,
og den der forestiller Nabokovs øre med insektben
symboliserende artistisk nævenyttighed.
så jeg klør og klør dem
og klør snart mine russiske fængselstatoveringer frem,
den der forestiller Gogols næse med vinger
symboliserende artistisk skruppelløshed,
og den der forestiller Nabokovs øre med insektben
symboliserende artistisk nævenyttighed.
Pur P-blog
Det var først, da et digt fra mit Susanne Jorn-udvalg, Dagugleøjne - og det helt rigtige, "I Mongoldfolden" fra Epigrammer; "Frk Rundøje" var mit eget førstevalg til bogtitel - i dag var udvalgt til Evighedsblog, at jeg gjorde mig den umage at opdage, at det selvfølgelig er Christian Yde Frostholm, Mr. P, der står bag dette stiligt renfærdige og nysgerrige "arkiv for litteratur og kunst", der "udbygges med varierende mellemrum efter forgodtbefindende." Tillykke til blogosfæren med det!
Etiketter:
Christian Yde Frostholm,
Evighedsblog
Bet-indsamlingsrute
(Roskilde Station, torsdag)
(Vodroffsvej, arbejdsværelse, pulterkammer/gæsteværelse, løbende)
New China Trading, Gl. Kongevej
Vangsgaards, udsalgsafdelingen, Fiolstræde
Fona 2000, Strøget
Det store bogudsalg, Rådhuspladsen
Tiger, Rådhuspladsen
(ting-og-sager-butik, Istedgade, her ved aftenstide)
(Vodroffsvej, arbejdsværelse, pulterkammer/gæsteværelse, løbende)
New China Trading, Gl. Kongevej
Vangsgaards, udsalgsafdelingen, Fiolstræde
Fona 2000, Strøget
Det store bogudsalg, Rådhuspladsen
Tiger, Rådhuspladsen
(ting-og-sager-butik, Istedgade, her ved aftenstide)
søndag den 3. juli 2011
Roskildetelegram 6
NÅ
JA -
LOVE
SHOP
HOLDT
SALIGT
SERVICEMINDED
ALT
BUTIKKEN
LOVEDE
OG
TV
ON
THE
RADIO
ANTÆNDTE
ANTENNEN
- det var i går, og i dag forsvandt ud i det blå, med susende suk ud i det københavnske dueblå og stedsegrønne og kloakgrumsede -
JA -
LOVE
SHOP
HOLDT
SALIGT
SERVICEMINDED
ALT
BUTIKKEN
LOVEDE
OG
TV
ON
THE
RADIO
ANTÆNDTE
ANTENNEN
- det var i går, og i dag forsvandt ud i det blå, med susende suk ud i det københavnske dueblå og stedsegrønne og kloakgrumsede -
Etiketter:
Love Shop,
Roskilde Festival,
TV On The Radio
Roskildetelegram 5
BEHØVEDE
ARCTICS
VIRKELIG
(MED
MASSIV
SPADE)
AT
SPILLE
BÅDE
"SHE'S
THUNDERSTORMS!"
OG
"CRYING
LIGHTNING"
(HYLE(NDE)
LYN)?
VEJRGUDERNE
LOD
SIG
FORUDSIGELIGT
NOK
PROVOKERE
OG
UDSPYEDE
NÅDESLØST
TORDEN
OG
LYNILD
OG
SKOMAGERDRENGE,
NEJ!
SKOLOPENDRE!
- og jog mig til stationen og et regionaltog, der ikke flyttede sig ud af stedet pga,. hovedbanens oversvømmelse, måske, måske ikke ville det køre på et tidspunkt, men til sidst i hvert fald ikke, og så IC3-tog til kun Høje Tåstrup og så s-tog til kun Valby og så gåben hjem til bitter besvimelse!
ARCTICS
VIRKELIG
(MED
MASSIV
SPADE)
AT
SPILLE
BÅDE
"SHE'S
THUNDERSTORMS!"
OG
"CRYING
LIGHTNING"
(HYLE(NDE)
LYN)?
VEJRGUDERNE
LOD
SIG
FORUDSIGELIGT
NOK
PROVOKERE
OG
UDSPYEDE
NÅDESLØST
TORDEN
OG
LYNILD
OG
SKOMAGERDRENGE,
NEJ!
SKOLOPENDRE!
- og jog mig til stationen og et regionaltog, der ikke flyttede sig ud af stedet pga,. hovedbanens oversvømmelse, måske, måske ikke ville det køre på et tidspunkt, men til sidst i hvert fald ikke, og så IC3-tog til kun Høje Tåstrup og så s-tog til kun Valby og så gåben hjem til bitter besvimelse!
lørdag den 2. juli 2011
Næsens puppe
min næse skaller!
hvad nu hvis det hverken er
et ørnenæb eller
en flinteøske,
der gemmer sig indenunder
og omsider kommer for en dag,
men blot en brandhane eller
et dørhåndtag til
ikke en branddør,
men en bagdør?
hvad nu hvis det hverken er
et ørnenæb eller
en flinteøske,
der gemmer sig indenunder
og omsider kommer for en dag,
men blot en brandhane eller
et dørhåndtag til
ikke en branddør,
men en bagdør?
(13 andenpladser til Bukdahls Bet - Den Smalle Litteraturpris)
(1. Per Aage Brandt: Poesi. 2010, Arena Kontra
2. Hans Chr. Bøgholm: Forstad til virkeligheden, Jorinde & Joringel
3. Glenn Christian: Ruben, After Hand
4. Jesper Elving: delfi lik + kakt nimhe, E+
5. Niels Frank: Spørgespil, Gyldendal
6. Rasmus Graff: Folket prosa + RE ACT OR, After Hand
7. Kenneth Jensen: Kanin kanin, After Hand
8. Susanne Jorn: Andalusiske øjebliksbilleder i november, Lundtofte
9. Pia Juul: Radioteateret, Tiderne Skifter
10. Martin Larsen: Hvis jeg var kunstner, Gyldendal
11. Peter Laugesen: De sagde hans hund havde lopper, Borgen
12. Peter H. Olesen: Du lever og har det godt og bor et sted på Sjælland + Hun forstår ikke digte siger hun og slet ikke digterne, privattryk
13. Christian Schmidt-Rasmussen: Daywalker, giv slip (kunstkatalog, Overgaden)
visse af reglerne for Bukdahls Bet (se nærmere i WA Bøger fredag) overtrædes i visse af andenplads-værkerne)
2. Hans Chr. Bøgholm: Forstad til virkeligheden, Jorinde & Joringel
3. Glenn Christian: Ruben, After Hand
4. Jesper Elving: delfi lik + kakt nimhe, E+
5. Niels Frank: Spørgespil, Gyldendal
6. Rasmus Graff: Folket prosa + RE ACT OR, After Hand
7. Kenneth Jensen: Kanin kanin, After Hand
8. Susanne Jorn: Andalusiske øjebliksbilleder i november, Lundtofte
9. Pia Juul: Radioteateret, Tiderne Skifter
10. Martin Larsen: Hvis jeg var kunstner, Gyldendal
11. Peter Laugesen: De sagde hans hund havde lopper, Borgen
12. Peter H. Olesen: Du lever og har det godt og bor et sted på Sjælland + Hun forstår ikke digte siger hun og slet ikke digterne, privattryk
13. Christian Schmidt-Rasmussen: Daywalker, giv slip (kunstkatalog, Overgaden)
visse af reglerne for Bukdahls Bet (se nærmere i WA Bøger fredag) overtrædes i visse af andenplads-værkerne)
Roskildetelegram 4
OBERST
GAV
INTRO
TIL
EXET
INTRAVENØS
EXTROVERTHED -
RAVEONETTES
REV
SIG
NUTTET
PÅ
PIGTRÅDEN -
OG
OVERRASKELSEN:
BIMLENDE
BOMBASTISKE
N.Y.-
POSEUR
MATTHEW
OH
MY
DEAR!
GAV
INTRO
TIL
EXET
INTRAVENØS
EXTROVERTHED -
RAVEONETTES
REV
SIG
NUTTET
PÅ
PIGTRÅDEN -
OG
OVERRASKELSEN:
BIMLENDE
BOMBASTISKE
N.Y.-
POSEUR
MATTHEW
OH
MY
DEAR!
Etiketter:
Bright Eyes,
Matthew Dear,
Roskilde Festival,
The Raveonettes
fredag den 1. juli 2011
DE 13 KOSMISK EKSKLUSIVE KANDIDATER TIL BUKDAHLS BET - DEN SMALLE LITTERATURPRIS 2011!
1. Lene Asp: Moræne, After Hand
2. Kaspar Kaum Bonnén: Skabelser, Arena
3. Camilla Christensen: Nu har de druknet ham, Jorinde & Joringel
4. Christina Hagen: 71 breve til M, Gyldendal
5. Ida Marie Hede: Seancer, Anblik
6. René Jean Jensen: Om april, i maj, Anblik
7. Teddy Josephsen: Et kup det det, Servy Laséro
8. Cecilie Lind: Ulven åd min eyeliner, Organiseret vold begået imod den almindelige tale
9. Pejk Malinovski: Den store danske drømmebog, Basilisk
10. Martin Glaz Serup: Marken, After Hand
11. Amalie Smith: Fabrikken falder, emancipa(t/ss)ionsfrugten
12. Sternberg: Radikale mennesker og hjem i et længst eksploderet kvarter, Biblioteket Øverste Kirurgiske
13. Preben Major Sørensen: Barnet, Anblik
- MÅ DEN SMALLESTE GIGANT VINDE
(nærmere præsentation af kriterierne og værkerne i WA Bøger på næste fredag)!
Prisoverrækkelse tirsdag 5. juni, klokken 14, foran Café Svejk. ABC U THERE!
2. Kaspar Kaum Bonnén: Skabelser, Arena
3. Camilla Christensen: Nu har de druknet ham, Jorinde & Joringel
4. Christina Hagen: 71 breve til M, Gyldendal
5. Ida Marie Hede: Seancer, Anblik
6. René Jean Jensen: Om april, i maj, Anblik
7. Teddy Josephsen: Et kup det det, Servy Laséro
8. Cecilie Lind: Ulven åd min eyeliner, Organiseret vold begået imod den almindelige tale
9. Pejk Malinovski: Den store danske drømmebog, Basilisk
10. Martin Glaz Serup: Marken, After Hand
11. Amalie Smith: Fabrikken falder, emancipa(t/ss)ionsfrugten
12. Sternberg: Radikale mennesker og hjem i et længst eksploderet kvarter, Biblioteket Øverste Kirurgiske
13. Preben Major Sørensen: Barnet, Anblik
- MÅ DEN SMALLESTE GIGANT VINDE
(nærmere præsentation af kriterierne og værkerne i WA Bøger på næste fredag)!
Prisoverrækkelse tirsdag 5. juni, klokken 14, foran Café Svejk. ABC U THERE!
Abonner på:
Opslag (Atom)