mandag den 28. februar 2011
SÆT SUT var en SOT!? - Anmeldelse In Progress IV
SUTUR !?
hvad med i stedet denne her:
SUT-TRÆ
eller
SAT SUT
eller
SUTIATIONISME
eller
VINGUMMI-SUT
kh Lars
Faldereb i falmen - Anmeldelse In Progress III
Træt af kalk?
Træt af kalk Kom og mød os på TEMA '11 i Bella Centret
For os hos Guldager A/S er dialogen med vores kunder altafgørende. På TEMA '11 får du mulighed for at møde en række af vores engagerede medarbejdere, som alle dagene er til rådighed for dig og din virksomheds behov for professionel vandbehandling. Du møder vores stand helt frem...me ved indgangen i forhallen, stand E-026.
søndag den 27. februar 2011
Prof profeti
Jeg har set alle film af brd. Coen, og denne eftermiddag så jeg deres nye film, True Grit, som ikke overraskende var skidegod, grimet og grumt og grotesk rørende, så de vinder bombesikkert ikke en Oscar i nat.
Monstrøst er verdens største superlativ!
Mere end knap nok - poetik 1117
Jeg skriver denne e-posten på vegne av littearturtidsskriftet Bøygen , for å
invitere deg til å skrive en tekst til det neste nummeret vårt. Vi har valgt temaet "poetikk" og ønsker å belyse det fra så mange kanter som tidsskriftets format og størrelse tillater oss. Vi vil se på hvordan begrepet/konseptet "poetikk" har utviklet seg gjennom historien og undersøke de litterære og teoretiske retningene det har tatt.
Her er søndag d. 27. feburar 2011's poetik:
Der er den skjorte, som jeg har på lige nu, som jeg holder særligt af, ikke på grund af dens lidt triste grå farve med (derfor også forholdsvist) triste gule og røde og blå strtiber, men på grund af dens lige netop for mange knapper, ikke lomme- og manchetknapper, men de centrale knappe-skjorten-op-og-til (så man til sidst er helt tilknappet)-knapper, og i alt, nu tæller jeg dem for første gang nogensinde, 9 knapper (+ 1 ekstra indadvendt nederst nede), hvilket ikke lyder som så mange for mange, som det altid har føltes, så jeg tror, jeg for fremtiden bare vil lyve overfor mig selv (ligesom jeg, med de samme to tal, det ægte og det falske, løj overfor mig selv om, hvor mange digte, jeg debuterede med i Hvedekorn) og insistere på, at der er 11 (+ 1) knapper.
lørdag den 26. februar 2011
Irma-objet trouvé (og efterladt igen)
Et passende fåret ordspil
bræge. verb. -r, -de, -t/ 1. frembringen af lange, høje lyde som et får el. en ged. gederne bræger - et brægende lam. brægen/ synge på en langtrukken og uskøn måde. koret blev ved at stå og bræge. brægen/ bræg-e - et fællesnordisk lydord besl. m. norsk breke, svensk bräka; muligvis besl. m. brag
dal
fredag den 25. februar 2011
Eksistentielt Ritzau - Anmeldelse In Progress II
1981: Jeg er levende
1982: Jeg hænger med hovedet nedad
1987: Jeg er klassisk
1991: Jeg gentager mig selv
1996: Jeg gentager mig selv nogle år senere
2002: Jeg er populær
2011: Jeg er dødelig
Ce Sesilie
SOMMERFUGLEFE GRUBLER DUG
Kondenseret fugt yngler trip myldrer frem rådvilde aktioner mod bedre stof maner vingespredning pryder kryb anbragt føling rækker ud efter forståelse ordner leviterede udgydelser forstøver borttryllet traume rippes op af aspektsyge cementeres valmuer døser dysser monumenter over rettidig afsked rejses spørgsmål er poleret tvivl i silkegevandter genetableret formular læsker sødt kød forlænger narcissisme nytter netop i spejlet gådefulde forespørgsler spiller ind splitter op anråbt rimelighed hersker gyldigt svar mimer klar promovering af lokker hen lokker kysk kaskade af kontrast de forstemte efterstræbelser anfald paralyserer figurativ trolddom utrænet tilstedeværelse kulminerer i opvakt blik på bladstruktur stænkes væsker asker udsagn i symbiose med forgabt bryst vidner ramt ufrivillig dedikeret kvale vedgår et dig som et du kæntrer magi alger åkandeforknyt kreds på overflade frister insisteret stangnation nytter narrative togter tilsyneladende drift efter døgn efter løgnens ødslede stadighed kommer fremgang brat til syne ædes ind på kerner frø uudfoldede flakserier (...)
Bid spids på den biz!
Bonus udmålt til mig selv og givet mig selv af mig selv for endeløs, fuldautomatisk knopskydende WA-reklame i de konkurrerende aviser
og måske 1 til
Jokum Rohde er (del af) et udsøgt lig
Bliver Oliver Madox Brown's "The Black Swan" nogen sind oversat, gennembores hver anden rødbede af meteorer.
Hvad kostede det dig så, all in all, med den blå vogn og resten af natten? De små sørgespil langs jordens bræmme.
På Hotel Viking. Nat, Bredgade. "Hvad laver de her ... de løse strålers egne nedslag!"
Hans magre pensionatarme, Østerbro-legender begge, ankommer betids til drabets urokkelige ro.
Kameliadamen, blomsterfuld og uden engagement, opløfter mit neuer kraft.
Assmann og Assman
Dramatikeren gik rundt med alle disse tanker, da en ven nævnte den tyske religionshistoriker Jan Assmann for ham. Det gik op for Jokum Rohde, at den oplevelse, han havde af det nye testamente, blev forklaret i Assmanns teorier. »Alle monoteismer er kanoniske. De er baseret på ord i en bog, og det er det, der adskiller dem fra andre religioner, hvor guderne var i naturen og himmellegemerne. Monoteismer siger, at Gud kun nås gennem denne tekst. Ingen anden tekst. Man sætter en hård skillelinje mellem sandt og falsk, som Assmann kalder den mosaiske distinktion. Han siger, at det ikke kun er historisk vold, det er også semantisk vold. Det er vold på alle niveauer. Det var vand på min mølle. Det er derfor, min Kristus er revolutionær.«
(fra interview med Jokum Rohde i Information i dag)
The Fusilli Jerry" is the 107th episode of the sitcom Seinfeld. This was the 21st episode of the 6th season. It aired on April 27, 1995. Working titles for this episode were "The Move", "The Proctologist", and "The Assman".
Plot [uddrag]
George is having lunch with his mother, Estelle Costanza, at Monk's. She says she is going for an eye job now that she is separated from Frank ("The Chinese Woman"). Kramer, who has plenty of free time, can pick her up after the operation, just as soon as he gets his new license plates. At the Department of Motor Vehicles office, Kramer receives someone else's vanity plates which read "ASSMAN". (...) Kramer enters presenting Jerry with a small statue of him made with fusilli pasta, a "Fusilli Jerry". When Jerry questions Kramer as to why he chose Fusilli, Kramer replies, "Because you're silly!" Kramer says he is also working on a "Ravioli George". About his ASSMAN plates, Kramer believes that the real owner is a proctologist. He tells Jerry and George that if they ever meet a proctologist at a party, they should stand nearby to be assured of hearing a funny story that will inevitably end with someone claiming "It was a million-to-one shot, Doc". (...) George's mother, Estelle, goes to the doctor and is told she must not cry for the next 10 days or she will have complications with her eye surgery. When going to pick her up, Kramer makes the best of the situation, using the plates to convince a parking lot security guard that he is a proctologist entitled to use a doctors-only parking space. While driving home, the plates elicit cheers and catcalls from passing drivers. Estelle, assuming that the catcalls were made at her is unaware that the gestures were made at Kramer's plates. When they hit a pothole Kramer reaches across Estelle's chest to brace her, making Estelle think that Kramer is making a pass at her by "stopping short". (...) George arrives just in time to see his father lose his balance and fall backwards onto the Fusilli Jerry statue, which had been knocked onto the floor. At the doctor's office Jerry, George and Elaine shift uncomfortably in their seats at the thought of "corkscrew pasta." Kramer spots a picture on the wall of the doctor's office portraying the doctor's boat with the name "ASSMAN" on it. Kramer asks the proctologist if his recently renewed license plates had perhaps been mixed up with someone else's and whether he is the "assman"; the doctor winks back. From off-screen, Frank is heard saying, "It was a million-to-one shot, Doc." In the last scene, George takes his father back to his mother's home. She cannot hold back her tears at seeing him after his ordeal with the statue and starts crying thereby ruining her surgery.
(artikel om Seinfeld-episode på Wikipedia)
Lys op, Lars
og alle tiders rim og nyhed på det forladte apotek på Gl. Kongevej:
KARL SMART / KOMMER SNART
Skriv for fanden om noget andet, aviser og Grøndahler, folk og røvere,
indkøbssedler
1. (baba)
smøre
agurk
pålæg
sødmilk+let
yoghurt
banana
kultura
brød
2. (baba)
smøre
agurge – agurk
pålæg
milk (sød)
yoghurt
3. (mor)
FYRFADSLYS
PÆRER
LOMMETØRKLÆDER
BRØD
SUKKAHOUSUT
torsdag den 24. februar 2011
Aladdin Credible
Får det aldrig ende? Grøndahl vejrer orneluft - og Levinsen blæser til boykot
og på jp.dk indftager Jakob Levinsen det ledige synspunkt, at, når nu jeg krysteragtigt/ godmodigt ikke vil, så bør Kritikerlavet tage IM på ordet og melde ham til politiet, for man skal ikke slippe ustraffet fra at true med tæsk, hvilket han selvfølgelig godt kan have ret i, men hvis man ser pragmatisk på det, og det har jeg forsøgt at gøre (og taget konsekvensen af ved at holde ugelangt kæft), så er det da en langt værre straf at blive uhjælpeligt og mindeværdigt til nar, jf. Philip Ytournels pragtfulde Dagens tegning i lørdags, end at blive idømt en martyrisk bøde- eller hæftestraf efter al mulig jurdisk omkringbumlen - samme Krtikerlav bør desuden opfordre til boykot af IM's bøger, hvilket da til gengæld er alt, alt for nådigt sluppet, og derudover burde det have været JPs' egen Jon Helt Haarder, der var blevet truet med træsk, og ikke mig, fordi JHH er lektor i performativitet og gav IM's seneste roman to stjerner, mens jeg bare er en vennesæl og lalleglad og harmløs litteraturentusiast, som af en eller anden uudgrundelig grund gør visse forfattere edderspændt rasende:
Af flere grunde er det imidlertid uretfærdigt at det lige netop er Bukdahl, der i bogstavelig forstand skal være Prügelknabe for Ib Michaels afløbstrang. Eksempelvis fik hans seneste roman ligeledes kun to småsarkastiske stjerner her i avisen af Jon Helt Haarder, der sågar er ekspert i den særlige gråzone mellem selvbiografi og fiktion, Ib Michael ofte dyrker. Men også fordi Bukdahl, uanset sin buldrende skrivestil, når det kommer til stykket er et ærkesødt menneske. En 90er-avantgardens muntre søn, der fuld af begejstret benovelse bare vil litteraturen det godt og helst være venner og på fornavn med en masse digtere. Han er da desværre også afstået fra at politianmelde den vrede forfatter for trusler. I den efterfølgende debat på Ib Michaels forfatterprofil har han ligefrem af et godt hjerte ønsket ham held og lykke med sin nye roman. Det synes jeg er ærgerligt. Trusler om vold er ikke noget man flirter med, det hører overhovedet ikke hjemme i en demokratisk samtale og er med god grund strafbart.
Det er selvfølgelig også irriterende for en litteraturredaktør, at bladtegnerne på hans avis er langt mere kontroversielle og provokerende end anmelderne.
onsdag den 23. februar 2011
Min søn er en fodboldklub i Vejle Kommune
Anmeldernes vredt klynkende, lille offersang
Police cars on fire
And as they call you to the eye of the storm
All the people say "Stay at home tonight"
I say we are the pigs, we are the swine
We are the stars of the fire, the firing line
And as the smack cracks at your window
You wake up with a gun in your mouth
Oh let the nuclear wind blow away my sins
And I'll stay at home in my house
I say, we are the pigs
We are the swine
We are the stars of the fire, of the firing line
We are the pigs, we are the swine
We are the stars of the firing
But deceit can't save you so
Oh oh oh oh
We all watch them burn
Oh oh oh oh
We alle watch them burn
Oh oh oh oh
We all watch them burn
Oh oh oh oh
We all watch them burn
We all watch them
We all watch them
We all watch them burn
Watch them burn
[børnekor gentager sinistert de sidste 5 linjer]
- nemlig Suede's "We Are The Pigs"
Forfatternes vredt klynkende, lille offersang
Police cars on fire
And as they call you to the eye of the storm
All the people say "Stay at home tonight"
I say we are the pigs, we are the swine
We are the stars of the fire, the firing line
And as the smack cracks at your window
You wake up with a gun in your mouth
Oh let the nuclear wind blow away my sins
And I'll stay at home in my house
I say, we are the pigs
We are the swine
We are the stars of the fire, of the firing line
We are the pigs, we are the swine
We are the stars of the firing
But deceit can't save you so
Oh oh oh oh
We all watch them burn
Oh oh oh oh
We alle watch them burn
Oh oh oh oh
We all watch them burn
Oh oh oh oh
We all watch them burn
We all watch them
We all watch them
We all watch them burn
Watch them burn
[børnekor gentager sinistert de sidste 5 linjer]
- nemlig Suede's "We Are The Pigs"
Voldstrusler er OK, iflg. Gy, men ikke identitetstyveri
Øv hvor er det irriterende når en anmelder gennemskuer os. Hvor er det grimt at ikke alle anmeldere blot slikker vores fødder, men at nogle indser at vi blot er opblæste narhoveder. Jeg føler med dig Ib, giv ham nogle bank fra mig også, det kan jeg heller ikke rigtig finde ud af mere.
Som nemlig Ib Michael tog for pålydende som en (jo så (dobbelt) ironisk formuleret!?) solidaritetserklæring i sin egen nu også slettede (og desværre ikke afskrevne) efterfølgende kommentar, hvor han hyldede KR i almindelighed og KR's romanmonster Alea i særdeleshed og (så vidt jeg husker) ønskede tillykke med KR's nye roman, men ikke med anmeldelserne, for de er som sådan noget crap.
Som jeg fulgte op med en kommentar, der stadig kan læses, hvor jeg erklærer ENIGHED! og copypaster et citat om Alea fra min Passage-artikel om 10 oversete værker i 00'erne, og som jo nu er totalt uforståelig, hvilket jeg intet problem har med.
På et eller andet tidspunkt må NOGEN imidlertid have anet uråd, fx den virkelige Rifbjerg, og de to kommentarer, den skrevet af den fiktive Rifbjerg og den skrevet af den virkelige Ib Michael, være blevet slettet, af NOGEN.
Mens voldstruslen stadig står og kræver at blive taget alvorligt ...
fordi GYLDENDAL har sikret sig, at det rent faktisk er Ib Michael, der har udstedt truslen:
Thi så længe det er den virkelige forfatter, der siger noget (og kommenterer noget, en virkelig forfatter har sagt (hvis en virkelig forfatter kommenterer noget en fiktiv forfatter, som han troede var en virkelig forfatter, har sagt, skal han naturligvis ikke stå ved sin kommentar)), kan han sige HVAD SOM HELST!
snealdrende (tillæg, ODS)
snebygget
snedelig
snedobbelt
snefarvet
snehed
sneklang
sneklædt
snekulørt
snekønnet
snelig
sneløbende
snerislende
snesindet
snestående
snetegnet
snetidig
snetonende
snetydig
sneartet (nudansk o)
snebetydende
sneformig
sneliggende
snelydende
snerette
sneretter
snerettet
snevinklet
tirsdag den 22. februar 2011
Nye sammensætninger af de sammensatte ord nedenfor
sommerordre
skin event
luksusreservater
problem shop
balancing day hus
hududstillere
post care
fragtcreme
pure event
cph lotion
luksusfrit
dagtype
Sammensatte ord i annoncer på Informations bagside
sommerhus
skin care
dagcreme
problemhud
balancing day lotion
hudtype
postordre
fragtfrit
pure shop
cph lifestyle
luksusevent
luksusudstillere
Let's Talk About S.U.T - Anmeldelse In Progress
Jeg vil ikke påstå, at udgivelsesugedagen bevidst er valgt for at genere Weekendavisen, ligesom når Kongehuset proklamerer forlovelser og graviditeter onsdag eftermiddag efter sladderbladenes deadline (JO JEG VIL!),
men allerede i fredags var der store, ret cirka enslydende interviews i Information og Politiken, for man må nemlig gerne omtale en bog og interviewe dens forfatter før udgivelsesdagen, men den må "tidligst anmeldes den dag", ergo er dette ikke en anmeldelse, for jeg kunne ikke finde på ikke at adlyde Gyldendal; på den anden side synes jeg, det kunne være interessant at åbne op for anmeldelsesværkstedet, når jeg nu alligevel går og spekulerer på den anmeldelse hver evigt eneste dag og allerede har læst bogen ca. 1,7 gang (= en hel gang igennem, og så kan jeg ikke lade være hele tiden at slå op og læse et digt eller 2, hvilket betyder, at der er nogle digte jeg nu har læst 6-7 gange og andre jeg kun har læste en enkelt gang), derfor vil jeg oprette en ny blogpost-genre (som jeg sikkert, ca. og næsten, har praktiseret før, men ikke med det ord); Anmeldelse In Progress, hvor forskellige indgangsvinkler til (anmeldelsen af) bogen skitseres og overvejes, hvilket IKKE er det samme som en anmeldelse (og 1 regel kunne være, at man kun citerer digte, der allerede er citeret i interviews og foromtaler (hvilket man nemlig åbenbart gerne må, citere digte i etc.)), det er anmeldelsesskitser, and here goes:
Da jeg læste det intakt citerede og særligt fremhævede digt i Informations interview (før jeg senere på dagen fik selve bogen i hænde og glubsk læste løs (i Dagmars café)), var det første, der slog mig, det aforistiske præg - og ikke kun fordi jeg om onsdagen havde skrevet en lille anmeldelse af Ludwig Wittgensteins Kultur og værdi - spredte betragtninger, der fokuserede på aforismen som god og ond genre, men også derfor - og da jeg senere på dagens glubsk læste videre (i Dagmars café), så jeg med rette eller urette aforistik over det hele, men her er foreløbig digtet fra Information:
Her skulle egenlig have stået et digt
som jeg har kasseret
selvom det indeholdt
en rammende bemærkning om mine fjender
plus et par rigtig flotte linjer
som er typiske for min poesi
men hvad skal det til for
nu hvor syrenerne blomstrer
og jeg er underligt nok er ældre
end min morfar nåede at blive
så iført hans koksgrå jakkesæt
går jeg en tur i den moderne verden
hvis uforståelighed er banal
sammenlignet med at krydse grænsen
fra det selvfølgelige ved at være til
til det mærkelige i ikke at være død.
Det (bevidst? men i så faldt lidet dynamisk) selvmodsigende ved de første 6 linjers metaudsagn er selvfølgelig, at de næste 9 linjer er temmelig "typiske for min poesi" - det er kun den "rammende bemærkning om mine fjender" vi/JEG desværre må undvære (IGEN!). Man kan læse hele digtet som én aforisme, eller de sidste 9, 8, 6, 5 (med let forskudte og ændret ordstilling) linjer som én aforisme, men lige meget hvor lang digtets aforisme er, så er der ingen tvivl om, at den målrettet tæller ned til de sidste 2-3 linjers fyndigt svirpende finish. Og det, jeg spekulerer over, er aforismens poetiske funktion og kvaliteter og mangel på samme - når den ikke (som her og dér Wittgenstein nemlig) selvironiserer over sin aforisme-agtighed og generelle og specifikke poesi-typiskhed, hvilket, så vidt jeg kan læse, ikke sker i dette digt (ligesom det heller ikke er meningen, at man skal studse over det lettere besynderlige faktum, at digteren er iført sin morfars koksgrå jakkesæt (hvilket nemlig ikke lyder som en metafor, men som et en "realistisk" oplysning), som lettere besynderligt). I Wittgenstein-anmeldelsen peger jeg på den konkrete billeddannelse som aforismens poetiske punkt eller moment (der har det med, i sin sansede præcision, at overstråle den afledte aforistiske-allegoriske pointe), men ud over syrenerne og jakkesættet er der ingen billedlige konkreter i teksten og finishen er rent abstrakt, eftersom"krydse grænsen" her er en heldød metafor. Thomsen har altid så travlt med at forsvare poesiens særlige domæne mod konkurrerende og kontaminerende diskurser, men hvad er forskellen på dette digt og en aforisme, bortset fra linjeskiftene og den let optimerede vellyd? I Wittgenstein-anmeldelsen (jeg håber stærkt den kommer i avisen på fredag) fremhæver jeg Renè Jean Jensen som en (post)moderne aforistiker i poesi og kortprosa, for hos RJJ er aforismen ikke viljestærk, autoritativ visdom, men et legesygt, foreløbigt (gerne billedbåret og helst selvironisk) spidsformuleringsforslag i ét mylder, eller er dette en falsk, rent litteraturpolitisk modsætning ... ?
Og her slutter denne Anmeldelse In Progress, som den skal, med det modsatte af en konklusion:
Hmmmmmmm!
mandag den 21. februar 2011
Kvindelige 90'er-prosaister har det hele
1. Legaterne (jf. optællingen i dagens Politiken, hvor Hammann, Helle, Aidt, Guldager, Pryds Helle er på legaternes Top 10)
2. Priserne (jf. senest Kritikerprisen nedenfor)
3. De gode anmeldelser
4. Salgstallene (relativt set, men i stigende grad)
5. Forfatterskaberne (de flittige og solide og konsekvente/konsekvent forvandlingsdygtige forfatterskaber)*
6. Talenterne
7. Og derfor intet behov for midtvejskriser og midtvejskrisegenererede karriereskift
Køkkenet, landskabet og sejrsskamlen
Pressemeddelelse
Kritikerprisen 2010 til Christina Hesselholdt og Georg Brandes-Prisen til Dan Ringgaard
Prisuddelingen foregår torsdag den 24. marts 2011 kl. 16 hos Kunststyrelsen, H.C. Andersens Boulevard 2, 1553 Kbh. V.
Alle er velkomne
Kritikerprisen for 2010 tildeles Christina Hesselholdt (født 1962, debut 1991) for hendes fortællekreds Camilla - og resten af selskabet (Rosinante). Bogen bringer os i selskab med en kreds af midaldrende venner og veninder, der kunne kaldes helt almindelige, hvis ikke det ikke var for Hesselholdts på samme tid viltre og virtuose iscenesættelse af selv deres mindste tanker og oplevelser nu og i fortiden. Det bliver et eksistentielt og intellektuelt og sprogligt drama af stor sørgmunterhed at gå en tur i Fælledparken 3. maj. Den generøse, litterære selskabelighed i Camilla - og resten af selskabet overstimulerer læseren præcist og nådesløst.
Modtageren af Kritikerprisen udpeges ved urafstemning blandt medlemmerne af Litteraturkritikernes Lav. Årets øvrige nominerede var Pia Juul for digtsamlingen Radioteatret og Harald Voetmann for romanen Vågen.
Georg Brandes-Prisen for 2010 tildeles lektor, dr. phil. Dan Ringgaard for monografien Stedssans (Aarhus Universitetsforlag), hvormed stedsstudier som litterær disciplin for første gang præsenteres og praktiseres konsekvent på dansk. I livfuld vekslen mellem teori, analyse og subjektiv lystvandring, udført med sensibilitet og sulten nysgerrighed, fremstiller Dan Ringgaard suverænt og originalt, hvad stedet – byen og landskabet som mentale rum – betyder i og for en lang række danske og internationale tekster, ældre såvel som nyere. Han er i stadig dialog med den nyeste forskning, altid eminent på højde med sin genstand, han skriver medrivende og klart, og det lykkes ham at kombinere forfattere og værker, der ellers aldrig ville have mødt hinanden.
Georg Brandes-Prisudvalget udgøres i år af Bo Hakon Jørgensen, Anders Juhl Rasmussen og Erik Skyum Nielsen.
Begge priserne er på 60.000 kr., og finansieres af Statens Kunstråds Litteraturudvalg.
TILLYKKE TIL SPROGMESTRENE CHRISTINA OG DAN
Dramatisk præcisering
Line Knutzon og Jokum Rohde støder en kanyle, indeholdende burleske og dukkefarce, lige lukt i hjertet på det komatøse, kongeligt borgerlige teater
Oprindelig sidste sætning:
Fordi Line Knutzon og Jokum Rohde hader så pragtfuldt primitivt på selvfed dramaturgisk litteraritet er og bliver de eminent læselige.
Ikke de store forskelle, men de - vigtigere ! - små forskelle.
søndag den 20. februar 2011
Karriereskift for mandlige 90'erdigtere i midtvejskrise
2. Rocksanger
3. Rapper
4. Kurator
4. Maratonløber
5. Postbud
6. Blogger
7. Årets piberyger
(dette er også en quiz)
Nå ja, jeg glemte én, der egenlig burde have stået mellem 1 og 2, men nu bliver nr.:
8. Hermetiker
lørdag den 19. februar 2011
fredag den 18. februar 2011
At ikke-gide
Jeg gider altså ikke, hvis du bliver ved med det show ...
Hvis han havde fået kaninen med den onde stirren (hvis jeg havde samlet den op) var han nok holdt op med det show
- for nu at krydsbestøve og dermed kortslutte dagens virkelige allegorier -
Hvor har jeg set den mølædte, tilsneede, lyserøde kanin før?
Skulle jeg have taget den op, klappet den på hovedet og bragt den hjem i den relative varme?
torsdag den 17. februar 2011
Foragtelige mig
Endnu et insidejob
HVEM HAR STJÅLET MIN 2. MAOSKO!?
ALTSÅ DEN VENSTRE!
HVIS DU, MAOSKOTYV, TROEDE, DU TOG DEN HØJRE, TOG DU FEJL, MEN DET ER JO EN RINGE TRØST HER!
Bagerjomfrukunst
- en murerkunst vel snarere!
Queer-PS: Bagerjomfruer kan sagtens være af hankøn.
STOP AVISTYVEN!
Jeg plejer at tage aviserne ud af postkassen og lægge dem i vindueskarmen, inde jeg går ud og køber morgenmad (således at jeg i forbifarten kan foretage en hurtig gennemskimning , og på hjemvejen nemmere kan få avis-tag med en bagerpose i hånden) - og da jeg kom tilbage denne morgen var de VÆK, TYVSTJÅLET! Det er værre end Ib Michaels samlede hysterianfald, værre end hestetyveri og cykeltyveri, værre end dokumentfalsk og bankrøveri. Jeg måtte i den nådesløse kulde købe en ny Politiken (en ny Information er for dyr og meningsløs, Politiken er min livsnødvendige udmælkede kop kaffe), mens min egen blev læst af AVISTYVEN gud ved hvor og måske lige i nærheden, hvis ikke på Thailand! USSELDOM!
onsdag den 16. februar 2011
Noget om og af Wittgenstein
Peter Seeberg (fra og med Eftersøgningen)
Per Kirkeby (hvis 2,15 er opkaldte efter en paragraf i Tractatus) og de andre Ta'- og Eksskole-drenge
måske Solvej Balle?
Og her et Wittgenstein-citat:
Faren ved et langt forord er, at en bogs ånd må vise sig i selve bogen´, den kan ikke beskrives. For er en bog kun skrevet for få, da vil det netop vise sig ved, at det kun er få, der forstår den. Bogen må automatisk bevirke en adskillelse af dem, der forstår den, og dem der ikke forstår den. Også forordet er skrevet for netop dem, der forstår bogen.
Det har ingen mening at sige een noget, som han ikke forstår, heller ikke hvis man tilføjer, at han ikke kan forstå det. (Det sker så ofte med et menneske, man elsker).
Hvis du ikke vil have bestemte mennesker til at gå ind i et værelse, så sæt en lås op, som de ikke har en nøgle til. men det meningsløst at tale med dem derom, medmindre du alligevel ønsker, at de skal beundre værelset udefra!
Anstændigvis må du hænge en lås for døren, som kun opdages af de, der kan åbne den, og ikke af de andre.
Men det er rigtigt at sige, at bogen efter min mening intet har at gøre med den fremadskridende europæiske og amerikanske civilisation.
Og at denne civilisation måske er denne ånds nødvendige omgivelse, men at de har forskellige mål.
Alt rituelt (kvasi højpræsteligt) skal strengt undgås, fordi det umiddelbart går over i råddenskab.
Et kys er ganske vist også et ritual, og det bliver ikke dovent, men kun så meget ritual er tilladt, som er ægte, ligesom et kys.
Notat fra 1930 i Kultur og værdi - spredte betragtninger
Noget mere om bagerjomfruer
Bagerjomfruer er ikke galionsfigurer
Bagerjomfruer er avantgarden
Bagerjomfruer er Wittgensteins Døtre
Dybdeborende godnat
quiz: gæt en forfatter. Først var han en af de tolv, der underskrev et manifest der kritiserede tonen i den offentlige debat. Her et par år senere kalder han den danske anmelderstand "lamme i roen" og lover på Gyldendals hjemmeside Lars Bukdahl "tørre tæsk". (Hvis du synes opgaven er svær, så kan jeg hjælpe og sige, at han sidder og brokker sig fra en hytte i Thailand).
kan ikke lade være med at fnise lidt over at en så rig, solbrændt og kanoniseret forfatter som Ib Michael kan gå i SÅ små snabeltyrkersko. Voldstrusler, fatwa, stormufti, helt ærligt, hvad er det for en retorik? Vi taler bare om Lars Bukdahls dårlige anmeldelser af nogle bøger, ikke om LB's udslettelse af IM's familie eller at LB har overtaget IM's plads på Nordkaperen. You can't win them all.
Jeg vil gerne skrive noget mere om bagerjomfruer - og Wittgenstein
Hold nu kæft og gå i seng, Lars
Kære Ib Michael Okay, jeg er en idiot, og du er en nar, men bortset fra det: Jeg kunne ikke finde på at true med retssag, nok er jeg en idiot, men jeg er ikke en nar. Jeg undrer mig bare over, hvorfor man som erfaren sprogarbejder vi gå til den primitive yderlighed at true med tørre tæsk, og hvorfor et respektabelt forlag vil lægge hjemmeside til sådan en trussel. Det kunne være rart, hvis du vil forklare, hvordan og hvorledes jeg har tilsvinet dig (som jeg som sådan er fuldstændig uinteresseret i) gennem de (ikke 16 men) 21 år, jeg har anmeldt dine bøger (jeg skyndte mig at undskylde i avisen, da du havde misforstået en klodset passage i min seneste anmeldelse som en beklikning af din ære); jeg indrømmer, at jeg i og udenfor anmeldelser har stukket humoristisk til din ikke just under-markedsførte digter-persona, men jeg kan virkelig ikke se, hvordan sådan letfærdig Blæksprutte-praksis kvalificerer som tilsvining. Jeg kunne godt tænke mig at høre, om du overhovedet anerkender, at man kan forholde sig til kritisk til dit forfatterskab og dine enkelte bøger (hvoraf jeg er og har været rigtig glad for ikke så få)? Kan du nævne en kritisk anmeldelse, som du (måske flere år efter) har være glad for eller i det mindste har kunnet respektere? Og igen:: hvorfor er det OK for dig summarisk at kritisere (bortset fra, at du - krysteragtigt? - har fjernet pdf'erne fra hjemmesiden) Stieg Larsson, Asger Schnack og Leonora Christina Skov, når vi andre er dømt æresløse på forhånd ved overhovedet at agere kritikere? Jeg kan grundlæggende slet ikke forstå denne kritiker-aversion. Hvordan tror du egentlig der bliver sorteret mellem skidt og kanal i hvert års kolossale bunker af meget skidt og meget lidt kanel? Tror du overhovedet, at du ville være nået frem til at læse Ekeklöf, hvis der ikke havde været kritikere, der havde vejet ham og fundet ham tungere end hans samtidige? Og bla bla bla. Nu vil jeg gå i seng med almindelig blakket samvittighed i hundekolde DK og ønske dig alt godt og held og lykke med din næste bog, helt ærligt og kærligt. Mange hilsner LB
tirsdag den 15. februar 2011
Arbejdstitel: Jeg vil ikke være en fucking skallesmækkende mimose
Ib Michael destabiliserer klodset debatten eller "debatten" ved inde på sin Forfatterside på Gyldendal at fjerne (men ikke fortryde?) sine to debat-pdf'er, den Politiken overtog og den med de løse voldstrusler, og skifte dem ud med en helt løst ævlende pirat-pdf og meddelelsen om, at det hele var en dobbeltkontraktuel limpind, æv bæv, der nemlig bare var et uddrag fra hans kommende roman (og synes du virkelig, Johannes Riis, at den ser lovende ud?); og hvad er det for en rådden diskursiv praksis, først Suzanne Brøgger og nu IM abonnerer på: Amokgående, men pga. fiktionsamnesti ansvarsløs polemik. Fjernet fra siden er imidlertid ikke den specifikke, personlige voldstrussel i kommentarfeltet, hvor nu IM's ærede kolleger Jesper 69 Green og Morten Sabroe kommer til hans forsvar, sidstnævnte med en nuanceret kommentar til bloggen her: "magen til infantilt lort skrives der ikke i det lille dronningerige, og det undrer ikke at Weekendavisen ikke vil røre den med en ildtang" Jeg ved ikke, hvorfor WA skulle røre ved min blog, selv med silkehandsker? Og IM følger selv op med en kuriøs opsummering af mit kritiske projekt og en smuk, tåget hippie-utopi om en anden, urkritiskere kritik:
Kære J69, jeg tror det er en helt central statement, manden der dræbte en generation [altså Jesper 69-generationen, inkl. hvem? Jesper Uhrup Jensen og Mads Brenøe og Martin Bigum og Annemette Kure Andersen?] . Enten skal der skrives helt ulideligt infantilt, som han selv gør, eller også minimalistisk, uden den Ekelöf’ske passion og billeddannelse – at den genre [den ikke-Ekelöf-passionerede og -billeddannende minimalisme!] i øvrigt har sine mestre, skal jeg være den første til at erkende. Læsning handler om fordomsfrihed, om at få det at vide, man IKKE vidste i forvejen. Bukdahl forvrænger og udlægger alting i sit billede, hans domme er afsagt på forhånd. Det får han Formidlingsprisen for, i DK appellerer man ikke forgæves til skadefryden. Det er tid til at bryde monopolet og rædselsregimet, jeg har allerede set eksempler på en yngre generation, der bevæger sig med nye øjne og ører i de sociale netværk, anmelder bøger på youtube, sender hinanden hints via Facebook. Så få dog den prop ud af systemet som sidder og blokerer for de litterære tendensers frie udstrømning [og lad lortet flyde i fred].
Det er utrolig så meget magt man kan udøve, når man føler sig så utrolig afmægtig og ensom: I 2o år har jeg kæmpet imod Ib Michaels bestselleri (bortset fra den håndfuld gange jeg vurderede, at han havde skrevet en god eller halvgod bog) og først med hans seneste opus, som jeg ikke anmeldte, fik jeg ham ned med nakken; sørme sært!?
Nå, men hvad jeg ville sige, var det, jeg siger i mailen til Johs. Riis nedenfor: Jeg gider ikke (beskyldes for at) være hysterisk, men jeg gider heller ikke finde mig i, at forsmåede stjerneforfattere som Ib Michael og Jan Sonnergaard bruger en løsagtig, udokumenteret og uargumenteret dæmonisering af kritikere, der bare gør deres forbandede job, som undskyldning for at bryde alle civiliserede regler for offentlig diskurs, og jeg synes, det er dybt betænkeligt, at denne gemene opførsel sanktioneres af respektable medie-institutioner som Information og Gyldendal - som sagt udsætter jeg mig GLADELIG for enhver form for kreativ og knap så kreativ hån og latterliggørelse, og guderne skal vide, at jeg er blevet udsat for ikke så lidt de sidste 15 år, fra det første alenlange Rifbjerg-læserbrev og frem, men hvorfor egentlig skal forfattere have en særlig licens til at gå frådende ud over alle grænser retorisk amok (i sit første indlæg klager IM over dyrkelsen af ytringsfriheds-misbrug, han er selv langt værre end nogen Muhammed-tegning)?
Godnat!
Åh nej, mig vs. Mik er en nyhed
Kære Johannes
Mange hilsner Lars