Da jeg gik ud over Langebro
En tidlig mandag morgen
Da så jeg en, der stod og græd
Hvis du tør, så kom med mig
Jeg gik forbi dæmonernes port
Ud for Kofoeds Skole
Der stod en flok og drak sig ihjel
Hvis du tør, så kom med mig
Jeg mødte en, der gik rundt med "Vågn Op"
Hun var Jehovas vidne
Hun råbte: "Jorden går under i dag"
Hvis du tør, så kom med mig
Jeg så en kvinde, der løb efter sin mand
Hun havde så skønne øjne
Hun råbte: "Hey, du har stjålet mit liv"
Så hvis du tør, så kom med mig
Hvis du tør, så kom med mig
Hvis du tør, så kom med mig
søndag den 30. september 2018
torsdag den 27. september 2018
RÅBEANMELDELSE 1
IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN IDA JESSEN ER IKKE DEN NYE MARTIN A. HANSEN
LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS
LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS LYKKELIGVIS
Etiketter:
Ida Jessen,
Martin A. Hansen,
råbeanmeldelse,
telefon
mandag den 24. september 2018
2 x telefon
- kan bedst lide den første, sløjfede forsideforslag
Etiketter:
Charles Bronson,
Ida Jessen,
telefon
fredag den 21. september 2018
Mursten på mursten
Jeg har lige modtaget 2 mursten i træk til anmeldelse
Iben Mondrups Vi er brødre
og Morten Ramslands Lyskabinettet
- kunne der ikke være kommet en enkelt tagsten indimellem=
Iben Mondrups Vi er brødre
og Morten Ramslands Lyskabinettet
- kunne der ikke være kommet en enkelt tagsten indimellem=
Etiketter:
Iben Mondrup,
Lyskabinettet,
Morten Ramsland,
mursten,
tagsten,
Vi er brødre
torsdag den 20. september 2018
Kirsebær vs. brombær
- fra filmen Landmandsliv, sunget af Lone Hertz og Helge Kjærulf Schmidt, netop set, altså bare sangen ca., med måbende baby på Charlie - bare 1. strofe + omkvæd, tekst brd. Müller:
Død og pine, den er gal.
Hvad? Ja, nu kan jeg jo'tte gå til fest igen.
Bare rolig, kold og sval,
for jeg bli'r hos dig. Det er helt i orden, men
hvem skal underholde dig?
Ih, det skal da du.
Man er jo en ældre mand.
Ja men, hør, jeg kan en leg,
kender du den ikke? Nej sig mig hvo' n den er. Sådan.
Undskyld hr.! Må jeg byde Dem et kirsebær?
Et der er sødt, et der er blødt, et der er rosenrødt.
Ja ja ja. Tæl til ti,
og så luk det lille øje i.
Så kan jeg selv tænke mig te',
hvem der skal plukke det.
Jeg er i den syvende himmel,
åh, hvor er jeg dog svimmel.
Tungen lige i munden, for nu gælder det liv
eller død, derfor gentar jeg:
Undskyld hr.! Må jeg byde Dem et kirsebær?
Et der er sødt, et der er blødt, et der er rosenrødt.
- Bodil Bechs digt "Brombær", læst på Forfatterskolen i mandags:
Sortgrønne Blade som Solen hopper i
min Ryg hviler mod et Stenhegn
blanke Brombær hviler over mti Hoved
dine bittesmaa Brystvorter er som sortbrune Brombær
en sort Slange rejser sig spillende i Græsset
jeg nipper af de sortebrune Brombær
Død og pine, den er gal.
Hvad? Ja, nu kan jeg jo'tte gå til fest igen.
Bare rolig, kold og sval,
for jeg bli'r hos dig. Det er helt i orden, men
hvem skal underholde dig?
Ih, det skal da du.
Man er jo en ældre mand.
Ja men, hør, jeg kan en leg,
kender du den ikke? Nej sig mig hvo' n den er. Sådan.
Undskyld hr.! Må jeg byde Dem et kirsebær?
Et der er sødt, et der er blødt, et der er rosenrødt.
Ja ja ja. Tæl til ti,
og så luk det lille øje i.
Så kan jeg selv tænke mig te',
hvem der skal plukke det.
Jeg er i den syvende himmel,
åh, hvor er jeg dog svimmel.
Tungen lige i munden, for nu gælder det liv
eller død, derfor gentar jeg:
Undskyld hr.! Må jeg byde Dem et kirsebær?
Et der er sødt, et der er blødt, et der er rosenrødt.
- Bodil Bechs digt "Brombær", læst på Forfatterskolen i mandags:
Sortgrønne Blade som Solen hopper i
min Ryg hviler mod et Stenhegn
blanke Brombær hviler over mti Hoved
dine bittesmaa Brystvorter er som sortbrune Brombær
en sort Slange rejser sig spillende i Græsset
jeg nipper af de sortebrune Brombær
Etiketter:
Bodil Bech,
brombær,
kirsebær,
Lone Hertz
mandag den 17. september 2018
Gentagelse af dobbelt dum toerpris
Danske Skønlitterære forfatter forsætter med deres Den svære toer-pris, selvom den går ud på nøjagtig det samme som Michael Strunge-prisen, der i år fortjent gik til Jonas
lørdag den 15. september 2018
Menneskesindets mulighed for at stige og falde, så ingen kan måle vidderne
Mens jeg var undervejs til Vejen modtog Signe Gjessing mildest talt fortjent F.P. Jacs Mindelegat og selvfølgelig holdt Asger Schnack en henrevet motiveringstale og selvfølgelig holdt Signe en stolt og offensiv forsvarstale for poesien - her et klip (og mon ikke man kan læse resten, hvilket man jo bør, hvis man går ind på dette Facebook-link?):
"Begejstringen over den kunstige nattergal er afvisningen af det uskabte, som lever i os. Den afvisning kender mange digtere fra samtaler med alle mulige, og de er vant til ikke at få ret, men alligevel at have ret, for nu at sige det som det er. Men den mekaniske virkelighedsanskuelse er ikke en slags anskuelse, der har løn i sig selv, den har i stedet en funktion, fordi den taler konstruktionens potentiale op, indtil den anskues som en måde at forbedre mennesket, og mennesket frivilligt lader sig degradere ved at lade sig konstruere.
Tingene er altså vendt på hovedet. Men et enkelt digt taler for menneskesindets mulighed for at stige og falde, så ingen kan måle vidderne. Det uskabte i os, som er vores ånd, har skabt al mekanik og teknik, går forud. I ånden kan veje afprøves, som lader meget tilbage at ønske hos den mekaniske infrastruktur. Niels Lyngsø fortalte mig sidste sommer, at Thøger Larsen i sin Sapfo-oversættelse, fordi han ønskede at harmonisere og udglatte digtets fragmentariske struktur, ’fyldte ud’ i lakunerne med hvad, han fandt på. Nye arkæologiske fund af samme digts originaler viste år senere, at Thøger Larsen i sin ånd havde fundet de linjer, Sapfo havde skrevet.
Ingen mekanik kan ane."
foto: prisopfinder Lars Gundersen (priskunst: Erik A. Frandsen)
"Begejstringen over den kunstige nattergal er afvisningen af det uskabte, som lever i os. Den afvisning kender mange digtere fra samtaler med alle mulige, og de er vant til ikke at få ret, men alligevel at have ret, for nu at sige det som det er. Men den mekaniske virkelighedsanskuelse er ikke en slags anskuelse, der har løn i sig selv, den har i stedet en funktion, fordi den taler konstruktionens potentiale op, indtil den anskues som en måde at forbedre mennesket, og mennesket frivilligt lader sig degradere ved at lade sig konstruere.
Tingene er altså vendt på hovedet. Men et enkelt digt taler for menneskesindets mulighed for at stige og falde, så ingen kan måle vidderne. Det uskabte i os, som er vores ånd, har skabt al mekanik og teknik, går forud. I ånden kan veje afprøves, som lader meget tilbage at ønske hos den mekaniske infrastruktur. Niels Lyngsø fortalte mig sidste sommer, at Thøger Larsen i sin Sapfo-oversættelse, fordi han ønskede at harmonisere og udglatte digtets fragmentariske struktur, ’fyldte ud’ i lakunerne med hvad, han fandt på. Nye arkæologiske fund af samme digts originaler viste år senere, at Thøger Larsen i sin ånd havde fundet de linjer, Sapfo havde skrevet.
Ingen mekanik kan ane."
foto: prisopfinder Lars Gundersen (priskunst: Erik A. Frandsen)
Etiketter:
Asger Schnack,
F.P. Jac-prisen,
Signe Gjessing
Den rigtige tidligere Hellle Hansen (ordmestre top 2)
Jeg holdt foredrag på Vejen Bibliotek i forgårs om det umulige og uendelige emne "ord" og udnævnte to ordmestre - og -eksperter/-spcialisere blandt moderne danske digtere, toalt modsatrettede OG DOG:
F.P. JAC
&
HELLE HELLE
- Heller er interviewet i det nymmer af ugemagasinet SØNDAG (kune HH og bladet ikke i en 1-råig periode bytte navn, så forfatteren hed SØNDAG og bladet HELLE HELLE?), fokus er på Helles komplette hukommelse om egen påklædning gennem tiderne, her en bid:
F.P. JAC
&
HELLE HELLE
- Heller er interviewet i det nymmer af ugemagasinet SØNDAG (kune HH og bladet ikke i en 1-råig periode bytte navn, så forfatteren hed SØNDAG og bladet HELLE HELLE?), fokus er på Helles komplette hukommelse om egen påklædning gennem tiderne, her en bid:
"På sin første skoledag på Rødby Byskole havde Helle en
mørkeblå kjole med hvide prikker på. Den var syet i samme stof som
hendes mors nederdel.
- Min mor holdt mig i hånden, da hun
fulgte mig i skole. Hun kunne godt lide, at vi gik i tøj, der var "
ens". Det var ikke ualmindeligt dengang. Hun havde også en hæklet kjole,
som hun havde hæklet en mindre " kopi" af til mig. På det tidspunkt hed
jeg Helle Hansen.
Jeg er egentlig døbt Olsen efter min
far, men mine forældre blev skilt, da jeg var helt lille, og så fik jeg
min mors pigenavn. Hun blev gift igen og senere også skilt igen, og mit
navn skiftede undervejs.
Jeg har også heddet Helle Krogh Hansen. Først som 23-årig tog jeg efternavnet Helle efter min oldemor.
På
første skoledag, da vores navne blev råbt op, viste det sig, at jeg var
kommet ind i det forkerte klasselokale. Jeg var blevet forvekslet med
en anden Helle Hansen.
For der var åbenbart to af os, der
begyndte i skole den dag. Tænk, hvis det ikke var blevet opdaget. Så
havde jeg ikke haft de dansklærere, jeg havde, og så var jeg måske slet
ikke blevet forfatter. Sjovt som små tilfældigheder kan være afgørende
for, hvordan vores liv former sig."
- portræt i Søndag:
Etiketter:
F.P. Jac,
Helle Hansen,
Helle Helle,
Helle Krogh Hansen,
Helle Olsen,
ORD,
ordmestre
fredag den 14. september 2018
Lana er L=A=N=G=U=A=G=E-digter
fordi Lana del Rey monterer sine tekster af - i specifik og alment splintret populærkulur - lånt sprog, hvilket de kun bliver finere og inderligere af, jeg kan ikke holde op med at høre den nye single "Mariners Aparment Complex", her et tekstklip og nedenunder en tekst-video:
Catch a wave and take in the sweetness
Think about it, the darkness, the deepness
All the things that make me who I am
And who I am is a big-time believer
That people can change, but you don't have to leave her
When everyone's talking, you can make a stand
'Cause even in the dark I feel your resistance
You can see my heart burning in the distance
Baby, baby, baby, I'm your man (yeah)
You lose your way, just take my hand
You're lost at sea, then I'll command your boat to me again
Don't look too far, right where you are, that's where I am
I'm your man
I'm your man
Catch a wave and take in the sweetness
Think about it, the darkness, the deepness
All the things that make me who I am
And who I am is a big-time believer
That people can change, but you don't have to leave her
When everyone's talking, you can make a stand
'Cause even in the dark I feel your resistance
You can see my heart burning in the distance
Baby, baby, baby, I'm your man (yeah)
You lose your way, just take my hand
You're lost at sea, then I'll command your boat to me again
Don't look too far, right where you are, that's where I am
I'm your man
I'm your man
Etiketter:
Lana del Rey,
language poetry,
Mariners Apartment Complex
torsdag den 13. september 2018
Idol-mash-up
IGGY + ANDY + JØRGEN ! ! !
Iggy Pop genopfører Andy Warholds legendariske hamburgerindtagelse i Jørgen Leths 66 scener fra Amerika !!!!!!!!!!!!!!!!!! (medsamt manglende beverage - men uden deraf resulterende "genial" burgersammenfoldning) (fin sang i øvrigt)
Iggy Pop genopfører Andy Warholds legendariske hamburgerindtagelse i Jørgen Leths 66 scener fra Amerika !!!!!!!!!!!!!!!!!! (medsamt manglende beverage - men uden deraf resulterende "genial" burgersammenfoldning) (fin sang i øvrigt)
Etiketter:
66 scener fra Amerika,
Andy Warhol,
Death Valley Girls,
hamburger,
Iggy Pop,
Jørgen Leth
onsdag den 12. september 2018
Glemte også denne store anmeldelse
(link HER) af Orissa-biblioteket i Atlas skrevet med voldsomt poetisk engagement og temperament af Malte Frøslev - uddrag fra afsnittet om Ragusa:
"Som hos Julén er der noget ved stemmen i Ragusa, der virker ind på det, der står; stemmen i Orissa der renser sprogets tomhed med sorg. Men hos Lind er sproget ikke tomt. Det har tværtimod fylde. Der tales ikke i tomme floskler om tristheden og graviditeten. Det er hårde sætninger. De er ikke patetiske eller præget af den samme plathed, som sætninger i Orissa er. Det er skønne og poetiske sætninger. Det er forfærdelige. Det er sætninger med kærlighed; virkelige. Det er ikke en rensning, som Juléns konkretpoetiske projekt. Stemmen her virker mere som en elektrisk ladning, der oplader skriftens fylde med en tristhed. Som når Lind skriver »drak blot mælken og forlod huset // man må formode at jeg havde til hensigt at / søge mod havet«, oplades modermælken med en sorthed, og havet bliver en slags determineret endeligt for livet, der i første omgang kom derfra.
Formen fra Orissa bliver i Ragusa brugt som et opbrud, ikke af det enkeltstående og løsrevne som hos Julén, men af sætningernes fortsatte løb fremad."
"Som hos Julén er der noget ved stemmen i Ragusa, der virker ind på det, der står; stemmen i Orissa der renser sprogets tomhed med sorg. Men hos Lind er sproget ikke tomt. Det har tværtimod fylde. Der tales ikke i tomme floskler om tristheden og graviditeten. Det er hårde sætninger. De er ikke patetiske eller præget af den samme plathed, som sætninger i Orissa er. Det er skønne og poetiske sætninger. Det er forfærdelige. Det er sætninger med kærlighed; virkelige. Det er ikke en rensning, som Juléns konkretpoetiske projekt. Stemmen her virker mere som en elektrisk ladning, der oplader skriftens fylde med en tristhed. Som når Lind skriver »drak blot mælken og forlod huset // man må formode at jeg havde til hensigt at / søge mod havet«, oplades modermælken med en sorthed, og havet bliver en slags determineret endeligt for livet, der i første omgang kom derfra.
Formen fra Orissa bliver i Ragusa brugt som et opbrud, ikke af det enkeltstående og løsrevne som hos Julén, men af sætningernes fortsatte løb fremad."
Etiketter:
Cecilie Lind,
Malte Frøslev,
OrissaBiblioteket,
Ragusa,
Stlas
tirsdag den 11. september 2018
Håbløst forsinket tillykke
til min kæreste Cecilie - LIND! - med Statens Kunstfonds treårige legat, det var så dejligt for vildt, at jeg slet ikke fik det noteret på bloggen , opdager jeg - de andre litterære legatmodtagere er Theis Ørntoft, Caroline Albertine Minor - som jeg begge læser løbende og går ind for - og Sarah Engell, som jeg ikke har læst, og Pia Friis Laneth, som jeg ikke har læst, og Lars Movin, som jo er en kulturel arkivar og kronikør for herren - godt selskab!
Her er motivationen for Cecilies legat, jeg kan sagtens være mere enig! men jeg er helt med, især på den sidste sætning:
- og HOV! fordi, det er en PDF, jeg copypaster fra, lyriseres opsætningen automatisk, men det passer jo egentlig meget god!
"
Her er motivationen for Cecilies legat, jeg kan sagtens være mere enig! men jeg er helt med, især på den sidste sætning:
- og HOV! fordi, det er en PDF, jeg copypaster fra, lyriseres opsætningen automatisk, men det passer jo egentlig meget god!
"
Cecilie Lind (f. 1991)
Cecilie Linds sprog er strømførende. Hendes stemme
er manisk og monoman, for meget, men også lige på
et virkeligt pigeliv og gennemført musikalsk. I sin
e bøger, sine oplæsninger og på sin blog iscenesætt
er og
afsøger hun uforfærdet det pigede et sted mellem de
t groteske og det nuttede (det gurleske). Siden
debuten i 2010 med
Ulven åd min eyeliner
har hun udgivet ”usagnene” Dughærget pupil acceler
erer
tusmørke, langdigtet Strunk, prosasamlingen
Scarykost
og romanen
Til en engels forsvar
. Senest har hun
bidraget til
Orissa-bibliotektet
med
Ragusa
en gendigtning af Ola Juléns
Orissa
. Genrerne omgås
respektløst, og der springes med hovedet først ud i
enhver tænkelig og kropslig erfaring. Det hele dri
ves i
sjælden og suveræn grad fremad i en vekselvirkning
mellem formbevidsthed og uforfærdet afsøgning af de
mest uhyggelige såvel som de flygtigste erfaringer.
Cecilie Lind har allerede sin helt egen stemme i d
ansk
poesi.
Etiketter:
Cecilie Lind,
Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat
DK-Sisyfos-sang-kanon 1-3
1.
Lille Peter Edderkop
kravled op ad muren.
Så kom regnen
og skylled Peter væk.
Så kom solen
og tørred Peters krop.
Lille Peter Edderkop
kravled atter op.
2.
Vi sejler op ad åen
vi sejler nedad igen.
Det var vel nok en dejlig sang,
den må vi ha' endnu engang
Og vi sejler op ad åen,
vi sejler nedad igen,
3.
Der sad to katte på et bord,
kritte-vitte-vit bom bom,
den ene på den anden glor,
kritte-vitte-vit bom bom,
så sa' den ene: "Hør, min ven,
kritte-vitte-vitte-vitte-vit bom bom,
sku' vi ikke kravle ned igen."
Kritte-vitte-vit bom bom.
Og da de så var kravlet ned,
kritte-vitte-vit bom bom,
så sa' den anden: "Hør, min ven,
kritte-vitte-vit bom bom,
sku' vi ikke kravle op igen."
Kritte-vitte-vitte-vitte-vit bom bom,
så kravlede de begge op,
kritte-vitte-vit bom bom.
Lille Peter Edderkop
kravled op ad muren.
Så kom regnen
og skylled Peter væk.
Så kom solen
og tørred Peters krop.
Lille Peter Edderkop
kravled atter op.
2.
Vi sejler op ad åen
vi sejler nedad igen.
Det var vel nok en dejlig sang,
den må vi ha' endnu engang
Og vi sejler op ad åen,
vi sejler nedad igen,
3.
Der sad to katte på et bord,
kritte-vitte-vit bom bom,
den ene på den anden glor,
kritte-vitte-vit bom bom,
så sa' den ene: "Hør, min ven,
kritte-vitte-vitte-vitte-vit bom bom,
sku' vi ikke kravle ned igen."
Kritte-vitte-vit bom bom.
Og da de så var kravlet ned,
kritte-vitte-vit bom bom,
så sa' den anden: "Hør, min ven,
kritte-vitte-vit bom bom,
sku' vi ikke kravle op igen."
Kritte-vitte-vitte-vitte-vit bom bom,
så kravlede de begge op,
kritte-vitte-vit bom bom.
mandag den 10. september 2018
torsdag den 6. september 2018
Tillykkedigt
Min elskede, tillykke
jeg har kun 1 nykke
det er din og vores lykke
vi 3 skal nå videre i 1 stykke
og langt videre end Ølstykke
til mindst Champagnestykke
og så skal vi boblende dykke
og alle papirhajer med vores legetøjspistoler nedpløkke
jeg har kun 1 nykke
det er din og vores lykke
vi 3 skal nå videre i 1 stykke
og langt videre end Ølstykke
til mindst Champagnestykke
og så skal vi boblende dykke
og alle papirhajer med vores legetøjspistoler nedpløkke
onsdag den 5. september 2018
SPACE DOG STAR
LADY GAGA
&
RIN TIN TIN
FÆLLESMÆNGDE:
GAGARIN
&
RIN TIN TIN
FÆLLESMÆNGDE:
GAGARIN
Etiketter:
fællesmængde,
Gagarin,
Lady Gaga,
Rin Tin Tin
mandag den 3. september 2018
J.L. Heiberg, lyddigter, punkpoet, momentant
YO!!!!!!!!! "HØJT PÅ EN GREN EN KRAGE"!!!!!!!!!!
Højt på en gren en krage,
- simsaladim bamba saladu saladim -
højt på en gren en krage sad.
Så kom en hæslig jæger,
- simsaladim bamba saladu saladim -
så kom en hæslig jæger hen.
Han skød den stakkels krage,
- simsaladim bamba saladu saladim -
han skød den stakkels krage ned.
Nu er den stakkels krage,
- simsaladim bamba saladu saladim -
nu er den stakkels krage død.
!!!!!!!!!!!!!!
Børnesangsklassiker jo - med i De små synger, hvor jeg i babyanledning har mødt den igen og afsunget den fra, og bare hvor som helst, på Åh abe-pladerne afsunget af Sebastian .... -
Min far, som mest var den, der sang, havde den med i sit godnatsangs repertoire
MEN DEN ER JO FOR VILD!!!!!!!!
Punket, hnsides haiku-enkelhed, den helt nøgne, uforsonlige voldshandling - kun lige hastigt, hårdt valoriseret af tillægsordene "hæslig" og "stakkels", og så de/t forunderlige nonsensord som omkvæd:
simsaladim bamba saladu saladim
som jeg har haft rigtig ebsvær med at få rigtigt, uden at tøve for meget, når jeg har siddet og sunget fra bladet, men så var jeg pludselig, uden jeg helt havde besluttet det, begyndte at synge den frit ned til Samuel i barnevognen, og så kunne jeg det faktisk perfekt, omkvædet, og har kunnet det lige siden - hvilket siger noget om lige denne linies særlige nonsensslidstyrke, og jo ikke bare på dansk, men også på tysk, hvorfra den direkte bleve overtaget, da
FUCKING JOHAN LUDVG "ELVERHØJ" HEIBERG!!!!!!!!!!!!!!!!
oversatte sangen til dansk, her er den tyske version, hvor det ikke er en krage, men en gøg, der bliver skudt, hvilket gør sangen den mindste smule mindre punktet, til gengæld hedder gøg "kuckkuck" på tysk, hvilket er meget skønt!
Auf einem Baum ein Kuckuck –
sim sa la dim bam ba sa la du sa la dim,
Auf einem Baum ein Kuckuck saß.
Da kam ein junger Jäger –
sim sa la dim bam ba sa la du sa la dim,
da kam ein junger Jägersmann:
Der schoß den armen Kuckuck –
sim sa la dim bam ba sa la du sa la dim,
der schoß den armen Kuckuck todt!
(der er så faktisk også en forsonlig udgave på tysk, med disse sidste 2 strofer:
Und als ein Jahr vergangen, –
Sim sa la bim, bam ba, sa la du, sa la dim
Und als ein Jahr vergangen war.
Da war der Kuckuck wieder, –
Sim sa la bim, bam ba, sa la du, sa la dim
Da war der Kuckuck wieder da (auch: lebendig))
REAL LIFE KRAGEDRAB
(fra Nordjyske 2006 - cool af journalisten bare at sætte omkvædet ukommenteret ind)
"DYRHEDEN: 30 jægere fra de fire jagtforeninger i Sæby, Østervrå, Ørtoft og Præstbro krøb tidlig lørdag morgen i dækning rundt om i hele den gamle Sæby Kommune for at få ram på de forhadte krager og skader, der er så hårde ved fasan- og agerhønsekyllinger, harekillinger og småfuglereder. ”Sim-sa-la-bim-bam-ba-sa-la-du-sa-la-dim”. Små fire timer senere kunne udbyttet af den første af årets to reguleringer gøres op på Jagtcenter Nord i Dyrheden: 25 døde rovfugle, alle krager. Størst bytte blev Dion Lang, Sæby og Omegns Jagtforening, noteret for med otte døde krager."
En hæslig jæger, ham Dion!
Højt på en gren en krage,
- simsaladim bamba saladu saladim -
højt på en gren en krage sad.
Så kom en hæslig jæger,
- simsaladim bamba saladu saladim -
så kom en hæslig jæger hen.
Han skød den stakkels krage,
- simsaladim bamba saladu saladim -
han skød den stakkels krage ned.
Nu er den stakkels krage,
- simsaladim bamba saladu saladim -
nu er den stakkels krage død.
!!!!!!!!!!!!!!
Børnesangsklassiker jo - med i De små synger, hvor jeg i babyanledning har mødt den igen og afsunget den fra, og bare hvor som helst, på Åh abe-pladerne afsunget af Sebastian .... -
Min far, som mest var den, der sang, havde den med i sit godnatsangs repertoire
MEN DEN ER JO FOR VILD!!!!!!!!
Punket, hnsides haiku-enkelhed, den helt nøgne, uforsonlige voldshandling - kun lige hastigt, hårdt valoriseret af tillægsordene "hæslig" og "stakkels", og så de/t forunderlige nonsensord som omkvæd:
simsaladim bamba saladu saladim
som jeg har haft rigtig ebsvær med at få rigtigt, uden at tøve for meget, når jeg har siddet og sunget fra bladet, men så var jeg pludselig, uden jeg helt havde besluttet det, begyndte at synge den frit ned til Samuel i barnevognen, og så kunne jeg det faktisk perfekt, omkvædet, og har kunnet det lige siden - hvilket siger noget om lige denne linies særlige nonsensslidstyrke, og jo ikke bare på dansk, men også på tysk, hvorfra den direkte bleve overtaget, da
FUCKING JOHAN LUDVG "ELVERHØJ" HEIBERG!!!!!!!!!!!!!!!!
oversatte sangen til dansk, her er den tyske version, hvor det ikke er en krage, men en gøg, der bliver skudt, hvilket gør sangen den mindste smule mindre punktet, til gengæld hedder gøg "kuckkuck" på tysk, hvilket er meget skønt!
Auf einem Baum ein Kuckuck –
sim sa la dim bam ba sa la du sa la dim,
Auf einem Baum ein Kuckuck saß.
Da kam ein junger Jäger –
sim sa la dim bam ba sa la du sa la dim,
da kam ein junger Jägersmann:
Der schoß den armen Kuckuck –
sim sa la dim bam ba sa la du sa la dim,
der schoß den armen Kuckuck todt!
(der er så faktisk også en forsonlig udgave på tysk, med disse sidste 2 strofer:
Und als ein Jahr vergangen, –
Sim sa la bim, bam ba, sa la du, sa la dim
Und als ein Jahr vergangen war.
Da war der Kuckuck wieder, –
Sim sa la bim, bam ba, sa la du, sa la dim
Da war der Kuckuck wieder da (auch: lebendig))
REAL LIFE KRAGEDRAB
(fra Nordjyske 2006 - cool af journalisten bare at sætte omkvædet ukommenteret ind)
"DYRHEDEN: 30 jægere fra de fire jagtforeninger i Sæby, Østervrå, Ørtoft og Præstbro krøb tidlig lørdag morgen i dækning rundt om i hele den gamle Sæby Kommune for at få ram på de forhadte krager og skader, der er så hårde ved fasan- og agerhønsekyllinger, harekillinger og småfuglereder. ”Sim-sa-la-bim-bam-ba-sa-la-du-sa-la-dim”. Små fire timer senere kunne udbyttet af den første af årets to reguleringer gøres op på Jagtcenter Nord i Dyrheden: 25 døde rovfugle, alle krager. Størst bytte blev Dion Lang, Sæby og Omegns Jagtforening, noteret for med otte døde krager."
En hæslig jæger, ham Dion!
Etiketter:
De små synger,
hæslig jæger,
Højt på en gren,
J.L. Heiberg,
stakkels krage
søndag den 2. september 2018
Jarvis' metaforkataloger
- apropos metaforist-hitlisterne nedenfor: Jarvis Coker, mester-metaforist ud i sangskriverkunst og specialiteten: Sammenligningslistesangen:
TO MØRKE LISTER
- fra bonus track'et (This Is Hardcore) "Like A Friend!
You are that last drink I never should have drunk
You are the body hidden in the trunk
You are the habit I can't seem to kick
You are my secrets on the front page every week
You are the car I never should have bought
You are the train I never should have caught
You are the cut that makes me hide my face
You are the party that makes me feel my age
[Refrain]
Like a car crash I can see but I just can't avoid
Like a plane I've been told I never should board
Like a film that's so bad but I gotta stay till the end
Let me tell you now, it's lucky for you that we're friends
- fra Weeds-nummeret "Bad Cover Version"
Ah, sing your song
About all the sad imitations that got it so wrong
It's like a later Tom and Jerry
When the two of them could talk
Like the Stones since the eighties
Like the last days of Southfork
Like Planet of the Apes on TV
The second side of 'Til the Band Comes In
Like an own-brand box of cornflakes
He's going to let you down my friend
LYS LISTE
- fra nummeret "Everything I Cannot See" på Charlotte Gainsbourgs plade 5:55 (OG JEG FIK BILLETTER TIL CG-KONCERT I FØDSELSDAGSGAVE FRA MIN ELSKEDE, TAK! OG HVAD JARVIS SKREVET HAR OG CHARLOTTE SYNGER, DU!)
You're my life, you're my hope
You're the chain, you're the rope
You're my god, you're my hell
You're the sky, you're myself
You're the reason i'm living
You're all that i have to discover
You're the rain, you're the stars
You're so near, you're so far
You're my friend, you're my foe
You're the miles left to go
You are everything i ever wanted
And you are my lover
TO MØRKE LISTER
- fra bonus track'et (This Is Hardcore) "Like A Friend!
You are that last drink I never should have drunk
You are the body hidden in the trunk
You are the habit I can't seem to kick
You are my secrets on the front page every week
You are the car I never should have bought
You are the train I never should have caught
You are the cut that makes me hide my face
You are the party that makes me feel my age
[Refrain]
Like a car crash I can see but I just can't avoid
Like a plane I've been told I never should board
Like a film that's so bad but I gotta stay till the end
Let me tell you now, it's lucky for you that we're friends
- fra Weeds-nummeret "Bad Cover Version"
Ah, sing your song
About all the sad imitations that got it so wrong
It's like a later Tom and Jerry
When the two of them could talk
Like the Stones since the eighties
Like the last days of Southfork
Like Planet of the Apes on TV
The second side of 'Til the Band Comes In
Like an own-brand box of cornflakes
He's going to let you down my friend
LYS LISTE
- fra nummeret "Everything I Cannot See" på Charlotte Gainsbourgs plade 5:55 (OG JEG FIK BILLETTER TIL CG-KONCERT I FØDSELSDAGSGAVE FRA MIN ELSKEDE, TAK! OG HVAD JARVIS SKREVET HAR OG CHARLOTTE SYNGER, DU!)
You're my life, you're my hope
You're the chain, you're the rope
You're my god, you're my hell
You're the sky, you're myself
You're the reason i'm living
You're all that i have to discover
You're the rain, you're the stars
You're so near, you're so far
You're my friend, you're my foe
You're the miles left to go
You are everything i ever wanted
And you are my lover
Etiketter:
Charlotte Gainsbourg,
Jarvis Cocker,
metaforister,
Pulp
JEG. ER. HER. NU. - googledigt
Ca. 289.000.000 resultater (0,46 sekunder)
Søgeresultater
Webresultater
Jeg er her nu af Alexandra Frey & Autumn Totton - Saxo
https://www.saxo.com/.../jeg-er-her-nu_alexandra-freyautumn-totton_haeftet_978871...
Læs videre Jeg er her nu - en kreativ mindfulness-guide og dagbog. Udgivet af Lindhardt og Ringhof. Bogs ISBN er 9788711565148, køb den her.
Jeg er her nu: en kreativ mindfulness-guide og dagbog, Hæfte ...
https://www.pricerunner.dk/.../Jeg-er-her-nu-en-kreativ-mindfulness-guide-og-dagbo...
87,00 kr. til 100,00 kr.
Se billigste Jeg er her nu:
en kreativ mindfulness-guide og dagbog, Hæfte ➔ Laveste pris kr. 87,-
blandt 2 butikker ✓ Se anmeldelser ☆ og sammenlign med ...Jeg er her nu - læseprøve by L&R / Carlsen - issuu
https://issuu.com/lr_carlsen/docs/jeg_er_her_nu_-_l__sepr__ve
5. okt. 2016 - International bestseller. Jeg er her nu vil inspirere dig til at gå på opdagelse i din verden med større nysgerrighed og finde øjeblikke med ...
Videoer
1:44
Dansk her og nu -
Lektion 9 - Tekst og
dialog - Østerport st
Lektion 9 - Tekst og
dialog - Østerport st
admin Danskherognu
YouTube - 31. dec. 2008
2:02
Dansk her og nu -
Lektion 1 - Tekst og
dialog -
Nationaliteter
Lektion 1 - Tekst og
dialog -
Nationaliteter
admin Danskherognu
YouTube - 1. jan. 2009
3:13
BENAL - Sprog feat
Katinka (Officiel
video) (fra "Nu")
Katinka (Officiel
video) (fra "Nu")
Benal (Official)
YouTube - 29. jan. 2016
0:26
GO DUSTER - Den
nye Dacia Duster
2018 er her nu!
nye Dacia Duster
2018 er her nu!
AutohusetVestergaard
YouTube - 8. feb. 2018
Søren Ulrik Thomsen-foredrag: Og om at Jeg. Er. Her. Nu
hoersholm.lokalavisen.dk/.../Søren-Ulrik-Thomsen-foredrag-Og-om-at-Jeg.-Er.-Her.-...
30. jan. 2018 - Om at mistro alle, der længes efter den gamle verden, og frygte dem, der vil bygge en ny. Og om at Jeg. Er. Her. Nu, men jo også altid et andet ...
Webresultater
Her & Nu | Realityportalen
https://realityportalen.dk/herognu/
Her & nu · Kendte. Anne Herdorf tjekker ind på Mændenes Hjem: Jeg vil gøre en forskel ... 'De unge mødre'-Martinna: Her er hemmeligheden bag min fest.
Gør-det-selv mindfulness - FORLAGSLIV
forlagsliv.dk/mindfulness-bog/
25. okt. 2016 - En mindfulness øvelse fra bogen JEG ER HER NU. Vil du også gerne i gang med mindfulness, men har svært ved at overskue hvordan og ikke ...
Mads Mygind: VI ER HER NU | - Aarhus 2017
www.aarhus2017.dk/da/program/mega-events/aarhus.../mads-mygind-vi-er-her-nu/
Tekst: Du dér dér er du du er dér: du er nu her her er du nu du er her nu nu er du her. DU ER HER NU! Du går og går en tur du er på vej ingen steder hen
Benal (DK) – Nu Her Lyrics | Genius Lyrics
https://genius.com › B › Benal (DK)
5. apr. 2018 - Nu Her
Lyrics: Du fortalt' om din fremtidsplan / Det' svært at gøre en
brandskid ren / Jeg spurgt': "Ska' vi hænge ud, smuk'?" / Du kigged' på
mig ...
Søgninger relateret til JEG. ER. HER. NU.
Karriereprogramsskema udfyldt
(jfr. min kommentar "Karrieresalta" i går i WA Bøger)
Måned/år
|
Hvad skal der ske?
|
Hvorfor skal det ske?
|
september
18
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
oktober 18
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
november
18
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
december
18
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
januar
19
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
feburar
19
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
marts
19
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
april
19
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
maj
19
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
juni
19
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
juli 19
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
august 19
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
september
19
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
oktober 19
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
November 19
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Jeg. Er.
Her. Nu.
|
Etiketter:
JEG.ER.HER.NU,
karriereprogram,
Poul Borum
Abonner på:
Opslag (Atom)