(...)
-->
Mindre, men parallelt opkørte værk-reklamer finder man bag
på riv selv og skriv selv og på forsiden/titelbladet af Forlang brochure. En specialitet indenfor værk-reklamen er
anmeldercitat-sammmenklippet, i Digte for
en daler nr. 1 og 2 er der klip om Digte?,
i Teknisk er det muligt om Digte? (de samme) og riv selv. Steens versioner skiller sig ud ved også at inkludere negative
citater, et enkelt et (om Digte?):
”Den vil sandsynligvis komme til at kede ([Berlingske Aftens Henning] Fonsmark)”.
Og så har han cool nok også fået ros i fagbladet Dansk Reklame: ”Som reklamemand af fag vil De få uanede muntre
timer og masser af inspiration ved at eje denne brochure.”
De rettede reklame-readymades’ optræden er begrænset til én side i Digte? og så de 15 ud af 16 ”sider” (det vil sige minus titelbladets selv-værk-reklame) i det tre gange sammenfoldede A3-indstik på avispapir, der er unikum-udgivelsen Forlang brochure – oprindeligt kreeret som en spøgefuld hilsen til samarbejdspartnerne på Gyldendal, der imidlertid fandt spøgen så god, at de insisterede på, at den kom med som indstik (har Steen fortalt mig).
Siden i debutbogen, der står placeret i afsnittet ”Sprogting” med genrebetegnelsen ”annonce”, er en faksimile-gengivelse af en reklame med tekst og billede (af en smilende, ung pige, der letpåklædt sidder i skrædderstilling med en flaske i hånden) for læskedrikken ”Prego”, hvor Steen med grov hånd har krydset over og føjet til. Bevaret er den unge piges glade udråb: ”AH! NOGET HELT NYT!” Krydset over er varenavn og varebeskrivelse og føjet til i den nederste rose-remse er digterens fornavn ”Vagn”, så det nu pludselig er ham, der er ”helt anderledes/ er renere og mere fyldig/ er den bedste tørstslukker/ er en herlig opkvikker/ er uovertruffen på bordet/ er frisk ved skov og strand/ er en lækker slap a’ drink// - en smag af sommer året rundt”.
De rettede reklame-readymades’ optræden er begrænset til én side i Digte? og så de 15 ud af 16 ”sider” (det vil sige minus titelbladets selv-værk-reklame) i det tre gange sammenfoldede A3-indstik på avispapir, der er unikum-udgivelsen Forlang brochure – oprindeligt kreeret som en spøgefuld hilsen til samarbejdspartnerne på Gyldendal, der imidlertid fandt spøgen så god, at de insisterede på, at den kom med som indstik (har Steen fortalt mig).
Siden i debutbogen, der står placeret i afsnittet ”Sprogting” med genrebetegnelsen ”annonce”, er en faksimile-gengivelse af en reklame med tekst og billede (af en smilende, ung pige, der letpåklædt sidder i skrædderstilling med en flaske i hånden) for læskedrikken ”Prego”, hvor Steen med grov hånd har krydset over og føjet til. Bevaret er den unge piges glade udråb: ”AH! NOGET HELT NYT!” Krydset over er varenavn og varebeskrivelse og føjet til i den nederste rose-remse er digterens fornavn ”Vagn”, så det nu pludselig er ham, der er ”helt anderledes/ er renere og mere fyldig/ er den bedste tørstslukker/ er en herlig opkvikker/ er uovertruffen på bordet/ er frisk ved skov og strand/ er en lækker slap a’ drink// - en smag af sommer året rundt”.
Samme fremgangsmåde
er anvendt i Forlang brochure’s – på
nær et Gyldendal-logo og en (uhyggelig) barne-konktur (?) – rene tekstreklamer,
bare usynligt og finurligere: I reklamer, nogle gange to-tre på én side, for bl.a.
(og vistnok, der er flere tvivlstilfælde) vaskepulver, vaskemaskiner,
benzinselskaber, maling, vaskeklude, biler, tandpasta, make-up,
morgenmadsprodukter, kameraer, hygiejne-bind, lightere og bh’er er varenavnet hver
gang skiftet ud med Digte? (eller Vagn Steens Digte? eller Steens Digte?),
ligesom visse andre af tekstens ord er mere eller mindre spøjst ”poetiserede”. Samtlige
15 kostelige sider fortjente at blive citeret, men jeg kan blive nødt til at nøjes
med denne:
ӯKONOMIEN/ er
sikker i hvert DIGT? Tag for eks. den nye samling-64. Den er billig i indkøb og
kræver kun lidt vedligeholdelse. Alligevel er den mere produktiv end mange
andre større samlinger!/ Økonomien kan forberedes på mange måder. DIGTE? har
samme type olie i motor, gearkasse og hydraulisk system. Vil De høre flere
interessante kendsgerninger, så ring! Vi sender gerne brochurer og andet
materiale.// mangesidigheden bevirker
at Steens tekst sjældent blir virkningsløs. Hvert digt? er ”elastisk” så man hurtigt kan sætte det ind
i nye læsesituationer. Der findes specialudstyr for mange forskellige
anvendelser – ejeren af DIGTE? er fri for at købe subsidiære tekster som ikke
kan udnyttes kontinuerligt.// pålideligheden
er indbygget i DIGTE? Delene konstrueres, testes og monteres af verdens største
specialtilvirker af selvbetjeningsdigte!/ udvalget
giver DIGTE?-brugeren mulighed at anlægge det synspunkt som gør læsningen bedst
… og som har den fordelagtigste reservekapacitet for kommende opgaver./ service
betinger bogens værdi. 92 % af alle reservedele kan leveres på dagen. 56
servicebiler kan med kort varsel opstille ”læsesale i vildmarken”.”
I titelsidens
værk-reklame tager Steen den popkunst i ed, som Nash kun har hån til overs for,
brochuren er ”pop i kraft af sin gode sproglige accept/ den bygger på tekster
der også ubearbejdet kan betragtes som digte endog metaforiske digte/ den er
enkel/ den er sjov så selv blaserte forlæggere morer sig ved frokosten/ den
bygger på et enkelt dobbeltsyn på digte og brugsvarer/ på en stormetafor/ den
er enkel” I kolofonen til paperbackudgaven af Digte?, 1971, der inkluderer ti af ”siderne” i Forlang brochure, skriver Steen lige ud: ”Vagn er også lidt en
læskedrik, digte er også varer”.
Klart nok (frem)dyrker de rettede
reklame-readymades en mere barok humor end de fuldt signerede og autonome
poetik- og værkreklamer – som i deres længere stræk nu også kan finde på at
udarte – men der er vel mærke tale om en humoristisk accept og ikke en satirisk udlevering: grundlægende tages
jævnføringen af digte og ”brugsvarer” for gode varer, og glæden ved at flytte
ind i reklamernes sprog-smartness er både ægte og smittende.
Steens eneste deciderede reklameVÆRKER er Forlang brochure (og børnebogen Kære Falck!) og hulbogen Et godt boldøje, der lige siden den
første gang udkom i 1969 har fungeret som digteren visitkort; det er decideret
svært at slippe fra et møde med ham uden (endnu) en hulbog i lommen, så på den
måde er hulbogen rent praktisk blevet
den blivende, kanoniske Vagn Steen-reklame. Den konkretlyriske brødtekst i hulbogen
er i en vis forstand bare hullet tværs igennem den; den lille bogstavelige
tekst, der står på siderne, fra den ene side på dansk, fra den anden side på
engelsk eller andre sprog, er i forhold til hullet en metatekst – ligesom Forlang brochure på sin bagside betegnede
sig som ”metadigte til digtsamlingen DIGTE? ” – eller akkurat en reklametekst,
når den nemlig begejstret opregner alle en hulbogs fantastiske anvendelsesmuligheder;
bogen er en reklame for sig selv, og titlen, Et godt boldøje, dens slogan:
”mens jeg læser bogen/ ser jeg/ rundt i stuen og på/ dig// jeg kan se med begge øjne/ li’som i en kikkert/ bøger er som kikkerter/ jeg kan snakke med dig/ gennem bogen// jeg kan hviske ind i/ ørert på dig// jeg kan også/ sætte munden til og/ kysse dig// blir jeg vred på nogen/ kan jeg blæse dem/ et stykke/ bogen bliver et blæsehul// jeg kan vistnok se/ hele verden/ gennem/ bogen/ verden er fuld af/ hullede hemmeligheder// sproget er fuldt af hullede hemmeligheder/ bogen er/ et læse-kikke-snakke-/ hviske-kysse-blæse-hul/ gennem sproget/ ud mod hele verden/ hul i ho’det, siger nogen,/ - et godt bogøje, siger vi”
”mens jeg læser bogen/ ser jeg/ rundt i stuen og på/ dig// jeg kan se med begge øjne/ li’som i en kikkert/ bøger er som kikkerter/ jeg kan snakke med dig/ gennem bogen// jeg kan hviske ind i/ ørert på dig// jeg kan også/ sætte munden til og/ kysse dig// blir jeg vred på nogen/ kan jeg blæse dem/ et stykke/ bogen bliver et blæsehul// jeg kan vistnok se/ hele verden/ gennem/ bogen/ verden er fuld af/ hullede hemmeligheder// sproget er fuldt af hullede hemmeligheder/ bogen er/ et læse-kikke-snakke-/ hviske-kysse-blæse-hul/ gennem sproget/ ud mod hele verden/ hul i ho’det, siger nogen,/ - et godt bogøje, siger vi”
Det skønne paradoks
er jo så, at den meta-tekst, der skal påprakke os konkretismens mangel på
tonefald, selv har et tonefald, nemlig reklamens ivrigt appellerende, og når
det går allerheftigst til, sprechstallmeisterens manisk rekommanderende, der
stadig sælger varen – og ikke mindst sig selv! - fremragende!
- den originale hulbog
Ingen kommentarer:
Send en kommentar