"Lars Bukdahls
artikel »Falsk ræv at trutte i« (bragt som Kontroversen i Bøger 23/3) er
unfair på flere måder over for Arne Herløv Petersen. Lars Bukdahl
er Facebookven med Arne Herløv Petersen, som også jeg, og læser på
Facebook hans afsløring af, at det er ham, Arne Herløv Petersen selv,
der står bag et par forfatternavne (Preben Klystrup og Mikkel Fossmo),
som først ved receptionen ved udgivelsen af hans Udvalgte digte på Det
Poetiske Bureaus Forlag kom for dagen. Dette har altså AHP selv
detaljeret forklaret, dels ved receptionen og altså også sidenhen på
Facebook. Det er både en morsom og spændende historie, som
Weekendavisen sagtens i sin helhed kunne have indviet sine læsere i. I
stedet for »refererer« Lars Bukdahl
den, så man ikke kan skelne mellem referat og egen research. Om
Weekendavisen siden vil anmelde Udvalgte digte, står ikke klart, her
bliver det blot til et par korte bemærkninger og så ud med den. Æren
bliver ikke reddet med den afsluttende ros til et enkelt trelinjersdigt. Lars Bukdahl vil gerne afvise, at han på nogen måde indtager en magtposition i Danmarks litterære univers. Denne
mulighed for at demonstrere en kontrovers med Arne Herløv Petersen er
vidne nok for mig: Under dække af referat af forfatterens afsløring af
forlagenes uvillighed, nedgøres forfatteren ved kun minimalt at være til
stede med egne ord. Når AHP greb til pseudonymerne, var det, i modsætning til hvad Lars Bukdahl
skriver, netop for at få svar på, om der var andre forhold, der
spillede ind ved Gyldendals valg af bøger end rent kvalitetsmæssige:
»Det gjorde mig mismodig, at Gyldendal ikke ville have mine bøger, for
en udgivelse på Gyldendal sikrer automatisk anmeldelser og omtale. Og
jeg tænkte på, om det var af politiske grunde. Eller om
jeg var begyndt at skrive dårligere. Det kunne jeg kun få at vide, hvis
jeg sendte dem noget, de ikke vidste, var skrevet af mig.« Lars Bukdahl
medgiver, at det må være »ungdoms og forlagsnavns magiske ikkelitterære
effekt, som har sikret udgivelse, omtale, superlativer, store fine
moneter,« da AHP som Mikkel Fossmo udkom på Samlerens Forlag. Men Lars Bukdahl
mener videre, at det dog ikke beviser noget om kvalitet. Kvalitet eller
ej, hvordan kan han mene, at det ville have været retfærdigt med
afvisning af de nu pseudonyme udgivelser, begrundet i at indsendernavnet
havde været Arne Herløv Petersen? Hvad den magtfulde Lars Bukdahl
skylder os, er afdækning af de værker, der er sikret udgivelse, omtale,
superlativer, store fine moneter begrundet i ungdoms og forlagsnavns
magiske ikke-litterære effekt og en erkendelse af sin medskyld som
anmelder i sådanne forløb, og ikke en unfair behandling af den, som
klokkeklart har afsløret forholdet."
Svar: Jeg forstår virkelig ikke, hvordan min artikel om Mikkel Fossmo-affæren er unfair: Jeg fortæller, at det er Arne Herløv Petersen, der har afsløret sig selv som manden bag Fossmo, og så har jeg selv researchet en smule og gravet flere citater frem, men jeg forvrænger ikke noget af det, AHP selv skriver, heller ikke, at det var et delformål med forklædningen at afprøve institutionens skjulte fordomme, mod ældre digtere og AHP selv; jeg refererer loyalt, at "udgangspunktet" ikke var en lumsk maskepi, men en helt klassisk poetisk raptus, og så forholder jeg mig lige præcis til historiens underforståede "morale" og endda direkte bekræftende, ja, historien afslører debutant- og ungdomsdyrkelsen og en vis forlagsfavorisering. Til gengæld undlader jeg at gøre opmærksom på AHP's egne forvrængninger og/eller fortrængninger, fx og meget centralt, at Fossmos debutsamling angiveligt "fik smukke anmeldelser alle vegne", den fik OK gode anmeldelser i WA og Nordjyske, men pænt skeptiske anmeldelser i Jyllands-Posten (tre stjerner) og Politiken.* Jeg skal forestille at ville afvise, at jeg "på nogen måde indtager en magtposition i Danmarks litterære univers." Det ville da være stjernedumt af mig at afvise; selvfølgelig (og forhåbentligt) indtager jeg en magtposition, som jeg forsøger at forvalte ærligt og ansvarligt og retfærdigt (og underholdende) inden for de rammer og vilkår, jeg har på en kommerciel avis, som jeg ikke selv (til forskel fra Hvedekorn) på noget niveau redigerer. Jeg ville IKKE have syntes "at det ville have været retfærdigt med
afvisning af de nu pseudonyme udgivelser, begrundet i at indsendernavnet
havde været Arne Herløv Petersen" Jeg ville have syntes, det havde været retfærdigt med en afvisning under hvilket som helst indsendernavn. Ærgerligt og mudret nok for renheden i afsløringen. Så meget bedre en historie ville det have været, i min optik, hvis det havde været FOR MIG fremragende digte, der var blevet antaget under falsk navn og alder, af fx jævnaldrende, mainstream-afviste og -ignorerede digtere som Hans Chr. Bøgholm, Henrik Have, Erik Helger, Susanne Jorn, Knud Steffen Nielsen, Viggo Madsen (en stor pseudonym-misbruger), eller faktisk AHP som bedst, som naturlyrisk kortdigter, men selv da ville jeg ikke betragte digtene som vigtige eller betydelige nok til, at det var pinedød nødvendigt at udgive og anmelde dem., beklager! Og ja, der udgives, af store forlag, og anmeldes, af store aviser, jævnligt bøger, der er dårligere end både AHP som bedst og Mikkel Fossmo som værst, og en hel del vigtige og betydelige bøger og forfattere, blandt andre ovennævnte, bliver ikke udgivet, af store forlag, eller anmeldt, i store aviser, og blandt andet pga. ungdomsdyrkelse og forlagsfavorisering, men jo også pga. simple kommercielle hensyn og deres onde cirkler - bøger skal helst enten tjene penge eller få omtale, og aviser skal helst blive købt og læst, ergo udgiver man det, man tror sælger eller giver omtale, og omtaler det, man tror folk interesserer sig for - og heldigvis udgives og omtales ikke-sælgende "smal litteratur" stadig i et vist omfang, men selvfølelig er der en grænse for, hvor meget smalt, der omtales, og den begrænsning, som den foregår dag til dag på redaktionen, bestemmes også af andre kriterier end rent litterære/kvalitetsmæssige, herunder nyhedskriterier og relevanskriterier (fx hvad skriver de andre aviser om). Igen til forskel fra Hvedekorn, som jeg redigerer uden hensyn til andet end kvalitet og som indeholder al poesi af høj kvalitet, som jeg modtager (og som anført i min artikel trykte mine forgængere som redaktører digte af både AHP og Mikkel Fossmo), overvægten af ungdom og debutanter i Hvedekorn skyldes den kvantitative, kvalitetsmæssige overvægt til den side i de indsendte bidrag (som igen skyldes Hvedekorns profil som debutanttidsskrift) - det nye nummer, 1, 2018, indeholder ikke desto mindre digte af både H.C. Bøgholm og K.S. Nielsen, i næste nummer bidrager E. Helger). Jeg bruger min magt i alle de sammenhænge, jeg indgår i, til at fremme synligheden af de bøger og digtere, jeg finder vigtige og betydelige, også på avisen, som jeg igen ikke redigerer, og hvor jeg derfor må kæmpe, argumenterende, for at anmelde gode bøger, som redaktøren ikke prioriterer af sig selv - og derfor udvælger jeg også mine kampe med omhu, og derfor har jeg valgt ikke at kæmpe for AHP, som jeg dog en enkelt gang rent faktisk har anmeldt, af eget valg. Hvis jeg selv skal klynke et øjeblik, så finder jeg det temmelig grotesk og uretfærdigt at blive anklaget for medskyld i skæv opmærksomhed, når jeg konstant har været på barrikaderne for miskendte og usynlige digtere i ikke mindst AHP's generation (bare fx har jeg redigeret bøger af L. Madsen, Viggo Madsen, Jorn, Mathiesen), men fuck nu den mangel på påskønnelse, jeg trucker videre, ligesom digterne. KH
- cover ved Peter Holst Henckel (og ikke, som Arne Herløv fejlhusker, Peter Hentze)
1.Det er unfair ikke at bringe AHPs egen version af pseudonymhistorien. 2.Det er unfair ikke at anmelde de udvalgte digte og i stedet bringe pseudonymafsløringen som det væsentlige ved udgivelsen.
SvarSlet1. Hvorfor er det unfair (fordi AHP går glip af et artikel-honorar?)? jeg forstår det simpelthen ikke, og hvordan er min version, der lægger vægten på receptionshistorien og citater fra samme, modsat AHP's, dermed unfair; jeg er loyalt refererende hele vejen igennem - skulle jeg lade være med at sige min mening om digtene, er det unfair at gøre? 2. Artiklen var skrevet til det faste format Kontroversen, der ikke er et anmeldelses-format, fordi Fossmo-historien for fanden, hvilket AHP i den grad er klar over, er en god historie, og hvis AHP ikke ville have den historie til at overstråle sin bog, så kunne han jo lade være med at have brugt den som reklametrick, men derudover er det jo en selvstændig redaktionel beslutning, om bogen er vigtig nok til at blive anmeldt; jeg ville ikke være imod, at den blev anmeldt, af mig eller en anden, men den hører ikke til de bøger, jeg vil slås for, og dem er der hele tiden (alt for) mange af
SvarSletSom sagt: Dit referat af AHP er dårligt. Jeg har i respekt for WAs betalingsmur ikke bragt mit indlæg på nettet. Det gør så du nu.Det havde været mere relevant at bringe AHPs historie i avisen med hans egne ord. Selvfølgelig bør en digtbog af det omfang og med den lange forhistorie anmeldes.
SvarSletIgen: Hvorfor er mit referat dårligt, hvad er det, jeg ikke får med, ud over anekdotisk kulør, og hvorfor er det ikke en selvstændig version af den samme historie med selvstændig værdi (AHP citerer ikke de anmeldelser, han fejlagtigt fremstiller som rent begejstrede, det gør jeg) - derudover: omfang er næppe en kvalitet, i dette tilfælde er det snarere et problem, ligesom en lang forhistorie ej heller kvalificerer noget som helst til noget som helst
SvarSletTil ovenstående kan jeg sige: Det står til hver en tid AHP frit at skrive et essay/en kronik/en klumme og sende den til hvilken avis han måtte ønske, med anmodning om at få den optaget. Det hverken kan eller skal være Lars Bukdahls ansvar eller opgave at repræsentere en forfatter som denne drømmer om. Vi(forfattere) er i øvrigt ofte for forfængelige til at kunne føle os helt tilfredse med andet end en slags tilbedelse fra en anmelders side. Mvh, Iben
SvarSlet..har jeg jo sagt: . 'I stedet for »refererer« Lars Bukdahl den, så man ikke kan skelne mellem referat og egen research.'..først sidst i 2.spalte får vi at vide, at du har historien fra AHP selv. At den historie skulle overdøve udgivelsen, skyldes vel mere dig end AHP, men kan kun bekræfte ham i hans mening om tilstanden i litteraturomtalens verden pt.
SvarSletDin bemærkning om AHPs mulige forventning om honorar er under lavmålet.Det er jo mig, der har forventningen at se AHPs egen beretning i WA. Rubrikken Kontroversen er vel en del af din kontrakt med WA.
Kære Iben, Jeg drømmer ikke om at blive repræsenteret af Lars Bukdahl. Snarere tværtimod. Jeg drømmer heller ikke om at blive anmeldt af ham, for jeg ved, hvad han vil sige. Jeg ville være tilfreds, hvis han bare lader være med at overfalde mig, og hvis han undlader at citere, hvad jeg siger i en lukket forsamling (min fb-profil er ikke offentlig).
SvarSletJeg har en formodning om, at hans negative holdning er udtryk for, at han vil have hævn, fordi jeg ikke har lovprist hans anmeldervirksomhed eller lyrikproduktion.
Men det er muligt, at det er hans oprigtige mening, at han ikke kan lide mine digte. I så fald kan jeg bare sige, at jeg har svært ved at forstå hans kriterier for, hvad der er gode digte.
ps til Iben Mondrup: Jeg er i stand til at selv at sende kronikker, essays mv. til aviser og få dem optaget. Min første kronik stod i Politiken i 1958, ti år før Bukdahl blev født. Min første anmeldelse i Social-Demokraten 1954.
SvarSlet..hrmm "Per-Olof Johansson (vistnok ingen relation til Rolf Sparre Johansson)" - nej hvem ved, men hvad kommer det sagen ved, om så var tilfældet??
SvarSletet andet eksempel på forvrængning: Bukdahl kalder det er "reklametrick", at jeg afslørede pseudonymet i forbindelse med udgivelsen.
SvarSletJamen, herregud, hvis jeg ville have de digte med i udvalget, blev jeg da *nødt* til at fortælle, det var mig, der havde skrevet dem.
Kære Arne, Alt det du fortæller mig her, kan du fortælle Per-Olof, som taler på dine vegne. Jeg tror, I skal have koordineret jeres synspunkter. Mvh, Iben
SvarSlet