Min gamle anmelder-antipode Niels Lyngsøs læser i en blogpost på sin hjemme Yahya Hassans debutbog Yahya Hassan skaprt og klart og grundigt som POESI, det er velgørende læsnings-læsning, her er autoritativt den oplagte Broby-jævnføring:
I forsommeren 1922 boede digteren Rudolf Broby-Johansen (1900-1987)
nogle måneder i Berlin og oplevede et samfund der var i opløsning efter
Første Verdenskrig og præget af en social elendighed og en menneskelig
afstumpethed han ikke havde troet var mulig. Han var dybt chokeret og
forarget over det han oplevede, og skrev på stedet en af de mest brutale
digtsamlinger i dansk litteratur, nemlig Blod, der havde
undertitlen ”Expressionære Digte”. Den var skrevet med VERSALER i et på
en gang sprængt og kompakt formsprog og blev en inspiration for blandt
andre Michael Strunge, ikke mindst for hans tidlige punkdigte SKRIGERNE!,
der ligeledes er skrevet med højtråbende VERSALER og en glødende
indignation som brændstof. En sammenligning: ”ROVPELS I FJÆSET I EN DYR
BILS BAKSPEJL,” skriver Hassan. ”DRUKKEN RÆBER (MUND: SORT HUL I
GRØNLIGT FJÆS),” skriver Broby. Der er mange tilsvarende stilistiske
paralleller. Hassans indædte indignation gælder ikke Weimarrepublikkens
Berlin, men indvandrerghettoerne i dagens Danmark. Hos både Broby og
Hassan skildres vold og overgreb i en telegramstil der besvarer den
korporlige brutalitet med en sproglig brutalitet: ingen forklaringer,
ingen floromvundne omskrivninger og ingen pueril udpensling af
splatterdetaljer – just the facts, billeder der mejsles med tørre korte hug.
(men det må vist være på tide at skyde den gode historie, fra det første Politken-interview, om, at Gyldendal(s redaktør) insisterede på, at bogen skulle hedde "Ghettodigte", ned - "Ghettodigte" var Yahyas egen oprindelige titel på manuskriptet, som undervejs i redaktionsprocessen (fornuftigt nok) blev droppet til fordel for navn-som-titel-titlen - fortæller redaktøren Blogdahl og tilføjer: "Jeg har også talt med Y om det og han siger han blev fejlciteret")
Det modsatte af Lyngsøs poesi-læsning kunne være Mohammad Sabahs såkaldte "debatindlæg" - på politiken.dk, hvor Yahyas far kommer til orde - Katrine Yde karakteriserer meget pærcist den mærkelig tekst i en FB-linkning: "Sådan! Politiken har omsider valgt at
implodere sig selv med den mest groteske genrefusion, jeg nogensinde har
læst, generelt, og af debat og interview og litterær
virkelighedskontrakt-graverjournalistik. Helt unikt
whatthefuckwthatthefuckw..." (Yahya har selv linket med de lakoniske ord: "min fars version"). Faren præsenterer denne originale bevisførelse for, at hans søn ikke er blevet slået - synderligt:
»Jeg har som enhver anden forælder mine regler. Eksempelvis at man skal være
hjemme før solnedgang«, siger SH. »Yahya er typen, som kan lide at provokere, drille og svare igen. Han havde
ingen respekt for mig, og hvis jeg slog ham og skadede ham, som han påstår,
så vil han ikke gøre, som han gør«. SH når ikke at tale færdig, før mit spørgsmål lyder, hvad gjorde han da?
»Han kunne finde på at tage tastaturtasterne ud og begynde at brænde dem. Er
det en person, der frygter mine slag? Han kunne finde på at sætte ild til
vægge eller kaste ting efter forbipasserende«, afslutter han.
Når han fremturer i at opføre sig dårligt, er han ikke blevet banket grundigt nok til at udvise respekt og nære frygt! Når han kan skrive digtsamling om at have fået tærsk, kan han ikke have fået tærsk! Men heldigvis er det ikke sandt, at alle ofre pinedød holder deres kæft. Og det sker, at det er med et betydelig talent, at de ikke holder deres kæft, så læsere ikke lige med det samme glemmer de overgreb, der ikke bliver holdt kæft med.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Og så er det altså først i morgen, bogen udkommer, selvom der er mange, der mener, det er i dag (Berlingske anmeldte den i går, patetisk forsinket-for-tidligt (i forhold til Blogdahl og Politiken)
SvarSletEB i dag:
SvarSletDer er dømt Y-dag, når Yahya Hassans meget omtalte digtsamling 'Yahya Hassan' i morgen udkommer i boghandlen.
Gyldendal melder om enorm forhåndsinteresse for den unge indvandrerdigter, og forlaget har sat ekstra kul på trykkeriet for at mætte efterspørgslen.
Ifølge redaktør i Gyldendal, Simon Pasternak, har forlaget besluttet at trykke digtsamlingen i 6000 eksemplarer - næsten otte gange så stort et oplag som de oprindelige 800 eksemplarer.
- Vi gik fra 32 til 2000 forudbestillinger på ti dage og kan se at boghandlerbestillingerne tikker ind hele tiden, så vi har skruet oplaget op til 6000. Det er meget usædvanligt, siger han til Ekstra Bladet.
Simon Pasternak forklarer, at vi skal helt tilbage til Vita Andersens 'Tryghedsnarkomaner' i 1977 for at finde en lignende interesse for en ny digter.
Han mener, at der er flere årsager til interessen for Yahya Hassan.
- Dels har der været denne debat, dels er digtsamlingen blevet godt anmeldt. Vi mener, at digtsamlingen har en god brede og kan læses af mange, også yngre mennesker, siger han.
- Der er tale om en helt ny stemme, der taler om noget, vi ikke har hørt før. Han gør det med en enkel litterær stemme, som vi alle kan forstå, siger han.
Lars Bukdahl
SvarSletOg Broby blev siden den mest opbyggelige fætter, Danmark har set ... SUK
Altid smart - for uopbyggeligheden - at lade være med at blive kommunist (eller liberalist eller islamist)
SvarSlet"Politiken har besluttet at fjerne debatindlægget af Mohammad Sabah Ahmad.
SvarSletRedaktionen har i dag forsøgt at få verificeret, at den citerede person, der i læserbrevet præsenteres som far til Yahya Hassan, dels har udtalt sig som gengivet og dels accepteret offentliggørelse.
Da det ikke har været muligt at få kontakt til faren, er indlægget fjernet."
- så hvilken far er mest fiktiv her?
Gud! som Jens B siger.
Broby-Johansen var allerede kommunist, da han skrev Blod. Han dannede Kommunistisk Studenterfraktion i 1920. Så den der med opbyggeligheden holder ikke i hans tilfælde.
SvarSletog han blev da smidt ud af DKP ret hurtig (1924 mener jeg at kunne huske) selvom han da var overbevist kommunist hele livet, men han var for meget til Trotskijs og for lidt til kommando vejen i DKP. Han har forøvrigt skrevet det mest blåøjet forsvar for den kinetiske kulturrevolution overhovedet i Danmark, Han toppet vel med BLOD som jo stadig kan læses.
SvarSlet