-->
Mange af os, fra
Søren Krarup over Carsten Jensen til Anders Fogh Jensen, er ramt af en helt særlig
ensomhed ved Klaus Rifbjergs død. Hvem skal nu attakere og karikere os rasende
veloplagt på mindste foranledning? Hvis vi ikke længere er kløpulver for Rifbjergs
pen, hvem er vi så?
Hvem og hvad er Weekendavisen, hvis avisen
ikke længere er offer for Store Klaus’ hån, spot og latterliggørelse, som den
har været det med et fast abonnement de sidste 25 år? Der er sørgerigt og
meningsløst ikke længere at kunne forvente et intenst og indædt overfald som
dette, fra den aldrig bogopsamlede føljeton ”Stop Hother!”, der kørte i
Information gennem sommeren 1998 – en politiinspektør Mortensen forvilder sig
rundt i det danske parnas:
”Han var en god patriot, ingen tvivl
om det, alligevel gøs han, da han en dag så en flok mennesker marchere op i den
stride vind iført sære uniformer af gammeldags snit og med stålhjelme på
hovedet, der lignede omvendte kar. De var iført gasmasker og udstyret med
rifler årgang 89 og blev anført af en høj, dinglevorn mand, hvis vilde øjne
luede gennem maskens glas, og som bar et skilt med påskriften 'Aldrig mere den
niende april!'. Mortensen syntes, der var noget bekendt ved personen, men med
masken på var han ikke til at identificere. Men så begyndte han at synge og
slog samtidig voldsomt ud med armene, som om han ville dirigere de andre. Og
minsandten om de ikke faldt i. Det virkede mere end ejendommeligt, og
kriminalkommissæren følte sig pludselig hensat til et surrealistisk mørkt Afrika
til generalforsamling i Elefanternes Sangforening.
Kun ved at
koncentrere sig helt, lykkedes det ham at genkende melodien, der snøvlende og
samtidig stakåndet pressede sig ud af maskernes filter: 'Det haver så nyligen
regnet'! Og da det vandrende kor kom til 'Frø af ugræs er føget over hegnet',
og stemmerne løftede sig, ikke mindst førerens, faldt tiøren. Den skønne tenor,
der ganske vist nu snoede sig ud af noget, der mindede om en støvslugerslange,
kunne umuligt tilhøre nogen anden end Ulrik Høy. Ulrik Høy, som
kriminalkommissær Mortensen sidst havde truffet i torturkælderen under
Weekendavisen, hvor den høje mand havde skudt til måls efter skabeloner af
tyske frontsvin, fordi han ikke troede Anden Verdenskrig var forbi endnu og lo
henrykt imens, var en uforglemmelig person i det Mortensen nu havde lært var
det danske åndsliv. Hvem kunne glemme Ulrik Høy!”
Rifbjerg gjorde ham
i hvert fald en hel del uforglemmeligere. Nogle linjer længere nede er det
anden Weekendavisen-medarbejder, der kommer i fokus, det bliver jeg nødt til
lige at få med (og ja, ja, jeg medvirker også selv, det kan vi tage en anden
god gang):
”Der stod en mand i
ribsbusken ved siden af trappen. Kriminalkommissæren standsede sine skridt. Han
havde mange principper, et af dem var, at han under ingen omstændigheder ville
have sit erhverv og sit privatliv blandet sammen. Og på det punkt var han og
konen enige. Det sydede elektrisk i overskægget. Hvem er De? Manden, der ikke
var ret høj og havde korte lår, så på Mortensen med et flakkende blik. Det
hjerteformede ansigt var trukket så langt ned, at den svage hage næsten forsvandt
bag sweaterens rullekrave. Jeg hedder Bjørnvig, peb han. Bo Bjørnvig.
Mortensen stod med begge fødder plantet hårdt i fliserne. Igen var der et eller
andet, der virkede bekendt, men uplacérbart. Hvad laver De her? Jeg er
blevet degraderet.”
Typisk for satirens
overgivne hensynsløshed er den fysiognomiske fortegning, eller sagt mere
direkte: Han elskede at gøre grin med, hvordan folk så ud.
Min yndlingsfornærmelse er nødtørftigt fiktiviseret og gemt inde i novellen ”Hej, Anni” fra samlingen Det svage køn, 1989, ud over fornærmelsen klart en mellembog - hovedpersonen er den smarte Anni ”der er så meget fart på”:
”Anni har måske været på Krasnapolski og fået et glimt af øjeblikkets modekritiker, der ved han er uimodståelig forfra, men falder helt igennem i profil, fordi han ligner Andersine And på en prik og har kronisk hold i nakken, fordi han gør sig umage for altid at vende den rigtige side til.”
Min yndlingsfornærmelse er nødtørftigt fiktiviseret og gemt inde i novellen ”Hej, Anni” fra samlingen Det svage køn, 1989, ud over fornærmelsen klart en mellembog - hovedpersonen er den smarte Anni ”der er så meget fart på”:
”Anni har måske været på Krasnapolski og fået et glimt af øjeblikkets modekritiker, der ved han er uimodståelig forfra, men falder helt igennem i profil, fordi han ligner Andersine And på en prik og har kronisk hold i nakken, fordi han gør sig umage for altid at vende den rigtige side til.”
Hvem kan ikke se ham
for sig? Det ekstraonde er kønningen, ikke Anders, men Andersine.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar