lørdag den 25. april 2015

Sukkerladeskepsis!

Fra den bog fra Bogbørsen om Anders Bordings Den danske Mercurius, den første danske avis, på vers, udkom månedligt 1666-1677 (på DANSKE vers, det er en nyhed i sig selv, jf. Tychos latinske poesi fra 1500-tallet, at skrive på dansk) - Bording markerer en vis distance overfor de nye rusmidler, chokolade, te og kaffe:

Ved dette Pas man først til disse Nordens Lande
Fornemmer noget sært at føres over Strande;
Man Sukkerlade, The samt Koffi kalder det,
Men om Sligt Dansken tjen' kan jeg jeg ej vide ret.
Man ellers giver for og meget derom skriver,
At det en Lægdom er, som mangen Sygdom driver;
Dog, jeg indbilder mig, det er af større Navn
End det i Gerningen blandt os kan gøre Gavn.
Jeg priser Hummel-ØL og andens Landsens Drikke
Frem for slig anden Kram, hvis Kraft jeg kender ikke.
Lad Indian og Tyrk med saadant fylde sig,
Har jeg Øl, Vin og Mjød, jeg noksom hjælper mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar