Yderligere gode nyheder fra i går:
Statens Kunstfonds actionheltemodige litterære udvalg, uddeler 3-årige arbejdslegater
til
Third Ear-radiomagerne Tim Hinman & Krister Moltzen
tegneserietegnerne og -skriverne Rikke Villadsen (nyudnævnt comixchef på Basilisk!) og Halfdan Pisket (der for ti år siden debuterede med Hans Otto Jørgensen-KOproduktionen Vold)
(for allerførste gang 3-årige til radio & tegnserier!)
børnebogsforfatteren (som jeg ikke har læst, men det lyder det som om jeg bør gøre) Tina Sakura Bestle
og digterne
Ida Marie Hede
(begrundelse:
Ida
Marie Hede er en meget særegen størrelse i dansk litteratur, sårbart
desperat, grotesk og dybt mærkelig. Hendes bøger er vildt stiliserede og
gestikulerende, højst kunstige – og i den dybeste betydning af ordet:
kunst. Hun er som om James Joyce, William Borroughs og Henrik Bjelke var
blevet kønsskifte-opererede, æltet sammen med maskuliniserede
trylledejs-versioner af Gertrude Stein, Marguerite Duras og Herta Müller
og hele den skrigende kimære derpå genfødt gennem en højtaler, spejlet i
en dråbe kogende olie og udstillet i en vrangvendt og sortmalet montre.
Ida Marie Hede er i den mest bogstavelige betydning af ordet en
forrygende forfatter.)
Kenneth Jensen
(begrundelse:
Hvilket
adjektiv beskriver bedst Kenneth Jensens praksis udi poesi og prosa?
For han er både klar og grumset, nøgtern såvel som lidenskabelig,
samtidigt blød og skarp, på én gang patos-fyldt og patos-befriet, både
retningsløs og stålsat, stærk og afkræftet, nedbarberet og lodden,
afmålt og generøs, tragisk og komisk, vild og kontrolleret, kølig og
kogende. Som det turde fremgå, er Kenneth Jensen – som alle gode
kunstnere – aldrig entydig, altid i blævrende bevægelse, altid
forvrænget omverdens-spejlende. Som en budding sømmet op på en væg. Det
var en upræcis metafor. Meget u-kennethjensensk. For det måske bedste
ord er: præcis. Kenneth Jensens skrift er altid, altid og altid vildt
præcis)
Iben Mondrup
(begrundelse
Iben
Mondrup forener i sine værker teknik og æstetik. Især i Godhavn
demonstrerer hun en suveræn beherskelse af det litterære greb:
synsvinklen. I hendes fortællingers tematik findes den enkelte altid kun
som en del af familiens netværk. Og så har hun bidraget til at gestalte
en ny dansk-grønlandsk hybrid-litteratur)
Eva Tind
(begrundelse:
en tid, hvor den selvbiografiske trend har mange disciple, er det
velgørende at opleve, hvordan Eva Tind formår at løfte sit personlige
stof med usædvanlig coolness. Tekst, foto og tegninger kombineres i et
eksperimenterende og usentimentalt forfatterskab, som litteraturudvalget
meget gerne vil støtte med et treårigt arbejdslegat.)
TILLYKKER! og jeg har simpelthen hen ikke noget at klage eller mukke eller klynke over - selvfølgelig er der alle mulige, der mere eller mindre for længst mangler (sidste år oplistede jeg: Rasmus Halling Nielsen, Ida Marie Hede, Amalie Smith, Lene Asp, Glenn Christian, Sternberg, Birgit Munch, Iben Mondrup.- flueben på Hede og Mondrup! jeg nævnte ikke engang Kenneth, han forekom alt, alt for umuligt langt ude, generations-, forlags-, udtryksmæssigt, til at komme i syne - lyksaligt at han ikke var!), men det er alt i alt en sjældent goodlooking flok!
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar