-->
Jeg karikeres,
ergo findes jeg! Jeg karikerer, ergo er jeg kritiker!
Tusind tak til Klaus Rifbjerg for at knæsætte
min identitet i Weekendavisen Bøger fredag 31. maj 1996, for snart nitten år
siden. Jeg var debuteret som anmelder to uger før, og i et flere spalter langt
læserbrev med den smukke overskrift ”Loppesang” tog den store kanon samtlige de
fire tekster, tre anmeldelser og en kommentar, jeg havde haft i tillægget ugen
før, under kærlig behandling; særligt kommentaren, et forsvar for Rifbjergs nyligt
afdøde arvefjende, var en torn i øjet:
”(…) en opskrivning af Poul Borum, der efter Bukdahls mening har været udsat for utilstedelig kritik, skønt han (stadig efter Bukdahls mening) er den største kritiker nationen har fostret og som oven i købet skrev i en avis, der er den eneste man kan læse med nogen morskab, nemlig Ekstra Bladet. For nu at blive i jargon'en, så lad os ta' den bagfra, som pigen sagde og slå fast, at Poul Borum var en udmærket lyriklæser og i visse sammenhænge en god formidler. Men en god kritiker var han ikke og en god forfatter slet ikke.
”(…) en opskrivning af Poul Borum, der efter Bukdahls mening har været udsat for utilstedelig kritik, skønt han (stadig efter Bukdahls mening) er den største kritiker nationen har fostret og som oven i købet skrev i en avis, der er den eneste man kan læse med nogen morskab, nemlig Ekstra Bladet. For nu at blive i jargon'en, så lad os ta' den bagfra, som pigen sagde og slå fast, at Poul Borum var en udmærket lyriklæser og i visse sammenhænge en god formidler. Men en god kritiker var han ikke og en god forfatter slet ikke.
Til bevis for sin
påstand om Borums herligheder anfører Bukdahl en anmeldelse,
Borum skrev i en sammenhæng om Anders Bodelsen og som skal forestille at
være eksemplarisk. Den lyder sådan »Anders Bodelsen er imponerende. Nu har han
skrevet over tyve bøger, der med matematisk præcision holder
kedsommelighedsprocent 62. En sportsmand«. Her siger - ifølge Bukdahl -
Borum fra, som han i andre tilfælde rosværdigt siger til. Men hvis man nu
kikker lidt nærmere på tingene, så er udsagnet om Bodelsen ikke en anmeldelse,
knap nok en vittighed og under ingen omstændigheder en morsom sådan. Man kan i
højden tale om plat uforskammethed, noget der kan få kællingerne omkring
guillotinen (og Lars Bukdahl) til at gnække af fornøjelse, men så er det også
slut. Metoden (den ondskabsfulde vittighed på en forfatters eller en bogs
bekostning) er hentet hos Hans Brix (der også skrev i denne avis), og den er
ikke blevet mere sympatisk med årene.”
Den vældige glæde og
taknemlighed, dette læserbrev vakte i mig, var givetvis ikke intenderet. Men
efter otte usynlige år på Kristeligt Dagblad kunne jeg ikke forestille mig
noget fornemmere ridderslag end at blive offer for Klaus Rifbjergs hån. Jeg
ville bare have ønsket mig – hvilket jeg naturligvis gav udtryk for i mit endnu
længere svar; nu var spillet gående – at hans hån havde været mere præcist og
personligt hård. Det ønske nåede jeg at få opfyldt rigtige mange gange, og mit
hjerte gjorde et lille hop hver gang.
Sommeren 1998
medvirker jeg, sammen med flere andre af Weekendavisens medarbejdere, i en
sommerføljeton betitlet ”Stop Hother”; efter en boksematch med Informations
Erik Skyum forelæser jeg på Forfatterskolen:
”Det
lagde (…) ingen dæmper på den unge mands entusiasme, han strøg blot Søren
Kierkegaard-håret op i en endnu højere valk, så det glimtede i
sygekassebrillerne, og huggede løs mod forsamlingen med ørnenæsen som en spætte
på vej ind i et træ.”
Det er det bedste:
En fyndig, fornærmende, fysiognomisk metafor! Så er man fandengalme til! Men
nok om mig – som Rifbjerg heller aldrig ville have sagt; det var heldigvis
aldrig nok!
Lettere patetisk er
det, at læserbrevet skoser mig og Borum for at praktisere en kunst, ”den
ondskabsfulde vittighed på en forfatters eller en bogs bekostning”, som
Rifbjerg var den uofficielle og ubesejrede Danmarksmester i. Lige præcis Borum
var den eneste, der overhovedet var i samme liga, og hvad angår et enkelt
forfatterskab, Rifbjergs eget, var Rifbjerg ude af stand til at toppe forhåningen,
og det pissede ham selvfølgelig overordentligt af.
Alt andet lige
gjorde Borum aldrig grin med folks udseende; det gjorde Rifbjerg uafladeligt.
Min yndlingsfornærmelse er nødtørftigt fiktiviseret og gemt inde i novellen
”Hej, Anni” fra samlingen Det svage køn,
1989, ud over fornærmelsen klart en mellembog - hovedpersonen er den smarte
Anni ”der er så meget fart på”:
”Anni har måske været på Krasnapolski og fået et glimt af øjeblikkets modekritiker, der ved han er uimodståelig forfra, men falder helt igennem i profil, fordi han ligner Andersine And på en prik og har kronisk hold i nakken, fordi han gør sig umage for altid at vende den rigtige side til.”
”Anni har måske været på Krasnapolski og fået et glimt af øjeblikkets modekritiker, der ved han er uimodståelig forfra, men falder helt igennem i profil, fordi han ligner Andersine And på en prik og har kronisk hold i nakken, fordi han gør sig umage for altid at vende den rigtige side til.”
Hvem kan ikke se ham
for sig? Det ekstraonde er kønningen, ikke Anders, men Andersine.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar