onsdag den 1. april 2015

I dag forsvandt Vejle

Min anmeldelse af Peter H. Olesens roman Et hus er ikke et hjem i WA i dag mangler af pladshensyn sin slutning, der ikke var en anmeldelse af romanen, men af en anden bog; den usynlige udeladelse gjorde den samlede tekst surere end intenderet:

-->
Den herligere Olesen-bog for mig er efterårets underfundige samarbejde med digter og billedkunster claus ejner, Atlas over Vejle, hvor Vejle-fraflytteren Olesen skriver uvilligt nostalgiske digte om Vejle-destinationer, som Vejle-fastboeren claus ejner opsøger og affotograferer og/eller udsætter for mini-happenings. Ved siden af digtet ”Stejle Vejle” har claus ejner til eksempel taget tid på sin opvandring ad samtlige bakkede veje, her digtet:
  ”Ømkulevej, Kiddesvej, Uhrskovvej,/ Gl. Kongevej, Strandgårdsvej, Dornsvej/ og så selvfølgelig Christian Winthersvej./ Gader og veje i Vejle og omegn / som hører til blandt landets 16 stejleste strækninger./ Det giver mig en stolthed/ som jeg slet ikke ved/ hvad jeg skal/ stille op med.”
  Det jeg kan anmelderen godt stille noget op med, han – og hans kunstnerkumpan - ligner faktisk nogen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar