fredag den 8. maj 2015

Nyder nidvise

Jeg anmelder i dag i en dobbeltanmeldelse nye digtbøger af Jakob Offersøy Brøbecher og Arne Herløv Petersen, den ene positivt og den anden negativt - Arne Herløvs bog er kommet til at hedde Personens længsel efter luftskibe, hvilket jeg var kommet til at kalde den en enkelt gang, og det troede redaktør/korrekturlæser så på, selvom den faktisk hedder Perronens længsel efter luftskibe, og det vil jeg gerne undskylde for.

I morges publicerede Herløv på Facebook denne meget vellykkede og velrimede (klart bedre end noget i digtsamlingen) 

Nidvise om Lars Bukdahl

Så langt fra frisk og dugsval,
men flov som dovent øl
og hengemt som et møl:
Således er Lars Bukdahl.

Som snøften fra en kluk-hval
der aldrig varsler godt
men bare lyder vådt:
Således er Lars Bukdahl.

Som hønen, der er skruk-gal
og bare siger lyde
som ingen sjæl kan tyde:
Således er Lars Bukdahl.

Som Kumbel stedt i gruk-kval,
der leder efter ord
men ikke finder spor:
Således er Lars Bukdahl.

Som loftet i en stuk-sal,
en tør og vissen bort
med støv og fluelort:
Således er Lars Bukdahl.

Der var også en opdatering med kommentartråd, inkl. flere kommentarer af ham selv, der ikke var glad for min anmeldelse: jeg havde lov til ikke at bryde mig om hans bog, men jeg måtte ikke sammenligne ham med digtere, som han ikke selv synes, han ligner, eller kalde ham anonym, hvilket han ikke selv synes, han er - og nå ja, jeg er en autist, der kun kan lide digtere, jeg kan putte i skuffer (selvom jeg i samme avis roser to vildt kasseløse digter, ham Brøbecher og maleren Lars Dan). Da jeg så senere på eftermiddagen lige ville tjekke, om han og hans øvrige venner havde disset mig yderligere, kunne jeg kun se de nydelige malerier, han har lagt op som forsidebilleder. Jeg må åbenbart ikke længere læse hans opdateringer, ærgerligt nok, for det var jeg virkelig glad for at gøre, især de arkiviske, der citerede fra hans ekstensive udklipssamling. Så på den måde er det en hævn, der kan mærkes: jeg vil helt ærligt savne ham som læselig FB-ven, men spøjst med det her målrettede læseforbud, som også min endnu mere læseværdige eks-FB-ven Asger Schnack har straffet mig med. Aldrende, fornærmede digteres svirpende slag med den digitale handske - du er dum, fordi du offentligt læser mig ondt (selvom jeg evig og altid klager over, at ingen læser mig offentligt), og så må du ikke læse mig her semi-offentligt, hvor du godt kan lide at læse mig, ha DET VISTE SIG AT VÆRE EN UHELDIG TIMET TEKNISK GLITCH DER FORHINDREDE MIG I AT LÆSE ARNE HERLØVS OPDATERINGER; DET KAN JEG NU ATTER, HELDIGVIS! UNDSKYLD TIL HAM (MEN IKKE TIL ASGER SCHANCK!) OG ALLE BLOGLÆSERE FOR MIN URETFÆRDIGE UDSKÆLDNING!

7 kommentarer:

  1. Jeg har ikke slettet dig og kan stadig se dit letgenkendelige kontrafej på vennelisten.
    Men jeg synes, at dine problemer med poetisk retfærdighed viser, at du er ude af stand til at læse, hvad jeg skriver.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Og poetisk retfærdighed? Der findes ikke poetisk retfærdighed! Jeg forsøger faktisk, som en af få, at opliste og omtale og (her er det ikke mig der bestemmer, men jeg kan foreslå og anbefale) anmelde alt, hvad jeg kan få øje på af poetisk værdifuldt, og jeg er helt uendelig nysgerrig, jeg vil helst ikke lade noget gå min store næse forbi. Men det sker selvfølgelig EFTER MIN SMAG (sædvanligt metaforclash), jeg har ikke andre og jeg vil ikke følge andres, OG DU BLEV ANMELDT, LILLE VEN! Du blev bare anmeldt dårligt, og det synes du ikke overraskende er for galt, men hvordan det er uretfærdigt, kan jeg virkelig ikke få øje på, slet ikke når man tænker på alle de bedre og gode bøger, der ikke når frem til at blive anmeldt

    SvarSlet
  4. Jeg ved ikke, hvad for noget kludder, du/I har med jeres forbindelse. Jeg har ikke slettet dig/jer.

    SvarSlet
  5. OKAY! Så er det bare kludder - UNDSKYLD! Glæder mig til at kunne læse igen! Og, bloglæsere, ignorer og glem venligst al mit aggressive ævl foranlediget af kludderets uheldige timing - min Schnack-oplevelse gjorde MIG paranoid! ! SORRY! Glæder mig til at læse videre

    SvarSlet
  6. Nu læser jeg igen! og opdager at begge opdateringer ang. mig og min anmeldelse er fjernet, og formoder så, at det er de for alle - godt jeg nåede at copypaste nidvisen, den er en keeper!

    SvarSlet
  7. Jeg rydder op engang imellem. Den poetiske retfærdighed består af den tekniske fejl, der betød, at lige efter, at du havde vist, du ikke kunne læse mine tekster, kunne du faktisk ikke læse mine tekster.
    Men fri mig for det patroniserende "Du blev anmeldt, lille ven" - som om jeg skulle være taknemmelig. Jeg er blevet anmeldt en del gange siden 1958, ofte af særdeles kompetente anmeldere.
    Du synes så ikke om mine digte og anmelder den ud fra den præmis, at jeg - forgæves - forsøger at skrive som Poulsen & Mathiesen - mens jeg faktisk forsøger at skrive som mig selv.
    Det er din sag. Du kan jo mene, hvad du vil, eller sammenligne mig med hvad som helst. Hvaler i Sahara eller pingviner i et pæretræ. Det gør hverken mine digte bedre eller dårligere end de nu engang er.

    SvarSlet