Til foredrag om "Klassikere" på Espergærde Bibliotek
Synlighed/ optik/ tid bestemmer et værks værkstatus
værker kan gennem et langt efterliv opnå indtil flere værkstatusser
(ofte oplever man, også simultant, den dobbelte status makværk/tærskeværk - mesterværk/hovedværk: indenfor samme optik kan et værk godt være hærværk eller galmandsværk og mesterværk/hovedværk, indenfor en anden optik (som ikke er min!) er hærværk/galamandsværk det diametralt modsatte af mesterværk/hovedværk)
( ) (uskrevet)
(værk) (skrevet)
værk (udgivet)
VÆRK (kritisk reception)
MAKVÆRK/ TÆRSKEVÆRK (som der tærskes på)
LESSER WORK (99 % af alle værker)
HÆRVÆRK (skrevet ovenpå/imod andre værker (Don Q!))
GALMANDSVÆRK (gaga, dada)
MESTERVÆRK (subjektivt absolut kanoniseret som skønt for MIG)
HOVEDVÆRK (officielt kanoniseret som betydeligt og eksemplarisk, relativeret epokalt, globalt, nationalt, forfatterskabsmæssigt)
(Hammann-eksemplificeret - ja, ja, nu basher jeg lidt igen - Lesser works: En dråbe i havet, Se på mig, Alene hjemme. Hærværk: Bruger De ord i kaffen? (pga. dens polemik, se nedenfor). Galmandsværker: Vera Winkelvir, Bannister, Bruger De ord i kaffen? Mesterværker: Mellem tænderne, Vera Winkelvir, Bannister, Chokoladeeskapade, Fra smørhullet. Hovedværker, i DK, perioden, forfatterskabet: Vera Winkelvir, Bannister, Fra smørhullet)
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Hej. Jeg hørte dette foredrag. Jeg er dansklærer, og nu vil jeg gerne have fat i noget udenlandsk-sjovt-kortprosaagtigt, og du læste et par tekster op til dette foredrag af en ikke-dansker (dog oversatte) men jeg kan ikke huske navnene/navnet, kan huske det var lidt skæve tekster - kan du mon hjælpe mig med et navn? Hilsen Lene
SvarSlet