søndag den 8. februar 2015

Nogle pressemeddelelser er mere pressede end andre

Gyldendal-pressemeddelelsen om Marianne Larsens Hændelser i stresset melankoli FORSØGER i det mindste at tale formsprog, men også her er pressemeddeleren uhjælpeligt stedt i abstraktion og tematik - man må gerne og skal faktisk helst tale KONKRET om form:

Marianne Larsens lyriske stil er ikke til at tage fejl af. Meget forskellige verdener støder sammen og reagerer på hinanden og er med til at danne det særegne larsenske univers. Et univers, der er præget af en gnistrende tilgang til såproget og som samtidig forholder sig til tidens menneskelige vilkår.
HÆNDELSER I STRESSET MELANKOLI er en ekspedition ind i sproget, og digtene er pulserende hændelser, der reflekterer det dagligdags, det politiske, det ensomme mm.
Marianne Larsen debuterede i 1971 og har i over fire årtier stået centralt i vel på!? LB) den danske bogscene. Hun er forfatter til over 40 digtsamlinger og har også skrevet romaner og børnebøger.

Gy-meddelelsen om Henning Mortensens (lige så fremragende) roman Kvinden i korshæren, der udkommer i næste uge, kan til gengæld ikke være mere intetsigende; ved siden af al cv-infoen står der reelt kun at HM har skrevet en "helt ny" (til forskel fra halvny?) roman (der er så - ret skal være ret- et udmærket referat på bagsiden, men igen, igen, igen, ikke et ord om formsprog, stemme, tone, genrespil):

Henning Mortensen har et omfattende forfatterskab bag sig. Mortensen har skrevet intet mindre end 50 bøger (igen, som hos Larsen, denne meningsløse imponerethed over produktivitet LB), digt- og novellesamlinger, børnebøger og romaner foruden at have produceret en snes radiospil og et mindre antal scenespil. Forfatterskabet inkluderer bl.a. 10 binds-romanserien om Ib Nielsen og Sondrup-trilogien. seneste udgivelse var den store roman "Klovnens rejse" fra 2013, for hvilken Henning Mortensen modtog Holberg-medaljen - blot én blandt en lang rækkke priser og hædersanvisninger gennem årene.
KVINDEN I KORSHÆREN er en helt ny roman af Henning Mortensen.

Men der er en mere fundamental forskel på Gyldendal-pressemeddelelser: Der er de små på et A5-papir, B-meddelelserne kunne vi kalde dem, og så er der de de store på et A4-papir, A-meddelelserne. Pressemeddelelserne om Abd-El Dayems, Larsens og Mortensens bøger er B-meddelelser, men pressemeddelelsen om Olga Ravns (også (i sin opulente koksethed) ret fantastisk vellykkede) roman Celestine, der også udkommer i næste uge, er en A-meddelelse, der meget mere ligner en presseartikel, inkl. referat, citat og brokker af et interview med forfatteren - kosteligt er dette selvstændige afsnit; forlag: forfatteren har selv oplevet sagerne, forfatter: det er generelle betragtninger OG et erfarings-MIX, at slå sig for forlagets mund og ramme sig selv i nakken:

28-årige Olga Ravn er selv vokset op i sammenbragte familier: "Celestine er blevet til ud fra generelle betragtninger - både mine egne og mine jævnaldrendes erfaringer."

Meget tekst, men igenigenigenigen ikke et ord om (et særdeles markant) formsprog, i stedet en hel del om kulørt research, og hvis der er noget, der IKKE er den gode romans styrke, er det dens research for søren (og heldigvis! - men OK fedt fuldt spøgelsesnavn dér): 

Olga Ravn har desuden ladet sig inspirere af adelsfrøkenen Celestine Mariann de Bayonne Gyldenstiernes skæbne, der ifølge overleveringen blev muret inde i Dragsholms Slots tykke murværk. mange år senere under en renovering af Dragsholm dukkede et kvindeskelet op i en tilmuret niche. I dag kan besøgende på slottet se skelettet og muligvis møde Celestine som spøgelset den hvide dame. i forbindelse med researchen overnattede Olga Ravn på Dragsholm Slot (men mødte hun spøgelset LB!?)
"Spøgelset er fanget mellem at være levende og døde. Mennesker er også spøgelsesagtigt optaget af fortiden. jeg undrer mig! Hvorfor accepterer jeg ikke det, der er sket og kommer videre?" siger Olga Ravn.

Nej, spørger hun! og jeg kan godt lide den rå rådvildhed i det spørgsmål som den bedste reklame for bogen i den meddelelse.

Men hvorfor kan ikke alle pressemeddelelser være A-meddelelser - med obligatorisk fyndig form-karakteristiik!!??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar