fredag den 14. marts 2014

Sorte, homoseksuelle, kvindelige Lars says

Første spørgsmål i Informations læserinterview med Maja Lee Langvad:

Hvis Lars Bukdahl havde været en sort, homoseksuel kvinde, ville det han skrev, så havde været mere legitimt?
Hvis Lars Bukdahl havde været en sort, homoseksuel kvinde, ville han ikke have skrevet det, han har skrevet. Det er det, der er pointen i den artikel, Kristina og jeg har skrevet. Den måde, vi skriver og læser på, afspejler vores kropslige erfaringer. Audre Lorde ville heller ikke have skrevet det, hun skrev, hvis ikke det var, fordi hun var sort, lesbisk, mor, kriger og digter for nu at bruge hendes egne ord.

Jeg skrev dette digt i min debutsamling Readymade!:

TJEK

landskabet ligner
jeg ved ikke hvad
men det dér er en busk
det her er et digt
lidt tjek er der
da på det hele.

Hvis jeg havde være en sort, homoseksuel kvinde, ville mit digt have lydt sådan her:

landskabet
ligner jeg
ved ikke
hvad men
det dér
er en busk
det her
er et digt
lidt tjek
er der da
på det hele.

Hvis Maja bare henviser til min mening om identitetsfundamentalisme og identitetskarnevalisme, så udtrykte jeg mig sådan her på bloggen og (FB):

Jeg vil foreslå at tale om en identitetsfundamentalisme, hvor en (del)identitet, ikke-hvid, kvinde, rødhåret, bebrillet, har så fundamental betydning, at folk, der ikke deler denne identitet, er ude af stand til kvalificeret at forstå dem, der gør. Vs. en identitetskarnevalisme hos Yahya, hvor der peges fingre af og påtages og leges med alskens og alles og alle hans egne identiteter (inkl - oh gru - de racistiske koder for disse, mildt ex: langdigtets perkerdansk).

Hvis jeg havde været en sort, homoseksuel kvinde, ville jeg snarere have udtrykt mig sådan her:

Jeg vil foreslå at tale om en identitetsfundamentalisme, hvor en (del)identitet, ikke-hvid, kvinde, lesbisk, rødhåret, bebrillet, har så fundamental betydning, at folk, der ikke deler denne identitet, er ude af stand til kvalificeret at forstå dem, der gør. Vs. en identitetskarnevalisme hos Yahya, hvor der peges fingre af og påtages og leges med alskens og alles og alle hans egne identiteter (inkl - oh gru - de racistiske koder for disse, mildt ex: langdigtets perkerdansk).



- mig som sort, homoseksuel kvinde

1 kommentar: