mandag den 24. marts 2014

Susanne passer på jorden - tillykke med 70 år på den

(når ikke i svæv over den altså)

Digteren Susanne Jorn fylder 70 år i dag. Hun er sjælden og fin og vigtig! Og bør påskønnes for sin skønne måde at være på i poesien på.

Her er tre digte mellem år og dag:

fest i naturen

henslængt beruset på smørblomstmarken
blev små strå store.

stjernebillederne dansede, jeg med,
men blomsterklanen lo ad mig.

- fra debutbogen Splinterne, 1970

SOM
EN
FLOK
SYNGENDE
KALKUNER
DER
MARCHERER
FORBI
I
FORHAVEN

FORTRYDELSER

- fra den nye bog I den skønneste orden, der udkommer i dag

I mongolfolden

den mærkelige
gamle mand
kaldte mig
frk. Udenfor
og frk. Rundøje

bagefter
tissede han
på mit hus

- fra det første hovedværk, Epigrammer, 1970

(digt nr. 1 og 3 optræder i mit udvalg Dagugleøjne fra 2011, som sgu kan anbefales)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar