onsdag den 2. marts 2011

Lille Tue vs. de store læs

Skal vi ikke sige, at jeg bare nøjes med at oplæse Tue Nexøs kommentar "Først som farce, siden som parodi" (måske minus den afsluttende ros ... selvom den jo lægger op til alle tiders hårde punchline, nej, rosen kan desværre nok ikke undværes) i dagens Information, når jeg på fredag skal optræde i Jes Stein Pedersens Deadline 2. sektion (transmitteres vistnok søndag) sammen med Leonora Christina Skov.

Den tekst siger klart og elegant og vittigt, hvad der kan og skal siges af fornuftigt om den sag.

Hvis jeg har mere taletid, og det har jeg måske nok, vil jeg læse op af gamle Jess Ørnsbo-digte, fx begyndelsen på "Elegi" fra Myter, 1964, der naturligvis er tilegnet Kilroy og atter Kilroy:

Hvorfor
denne muskel slået ud fra kroppen
hybride gokjern
totenschlæger medbringende sin egen kriminalitet
denne rognbesatte almindelighed
ret op ad vægge
blodkage til tjeneste
denne konservesforhud med oprullet nøgle
kødplakat
opstabling til ære
for fremmødte hårbevoksede underkopper

Ingen kommentarer:

Send en kommentar