tirsdag den 1. marts 2011

"Dan Turèll"-prisen

Efter at være blevet tildelt (fra DT og hinanden) væsensforskellige, men (i deres spektakulære unikhed) parallelle unikummer som Jens Blendstrup, Ursula Andkjær, Mikael Bertelsen og Morten Søkilde, går Dan Turèll-prisen i år til en ren (og svag) epigon, Claus Høxbroe, af en slags, der ikke er mangel på i det ørkesløse slammer-miljø. Det er et kedeligt valg, synes jeg (alternative kandidater? Mette Moestrup, Blæs Buggi, TS Høeg, Line Knutzon, bare fx); hvordan er det den gamle DT-titel lyder: Forklædt til genkendelighed, her kunne man sige: Genkendelig til uklædelighed.

10 kommentarer:

  1. Og hvad sker der egentlig med Michael Strunge-prisen? Er den blevet reddet ud af Borgen-skibbruddet (se nedenfor)!!?? Den skulle have været uddelt sidste år. Seneste (og i den grad fortjente) modtager var Lars Skinnebach i 2008.

    SvarSlet
  2. Jeg vil også gerne ha' Dan Turèll-prisen. Det er faktisk, bortset fra dem med en stor medfølgende pose penge, den eneste pris, jeg nogensinde vil ønske at få. Og hvad med Bo hr. Hansen iøvrigt, han skal da ha' den!

    SvarSlet
  3. Ja, du skal også have den, Peter, og Bo hr. og Martin Glaz og alle mulige fremragende ANDRE!

    SvarSlet
  4. Og du, Lars, og du!!!

    SvarSlet
  5. OG MIG!
    (jeg mener, at der var en gammel, mere eller officiel regel om, at forfattere fra Borgen (som fx mig og Martin og T.S.) ikke kunne modtage prisen, men nu da Borgen ikke i nogen kvalificeret forstand findes længere og da slet ikke som forlag for alle os smukke tabere (undtagen måske Benny), må den regel da falde bort!!??)

    SvarSlet
  6. I begrundelsen står bla.:

    "Claus Høxbroe er en særdeles aktiv og inspirerende igangsætter og organisator i de danske lyrik-miljøer."

    Det er da - udover korrekt - prisværdigt. Og det i ordets egentlige forstand.

    SvarSlet
  7. Forkert. Der er ENORMT stor mangel på Høxbroeer. Autentisk jazzede slammere, der åbner døren for hvem som helst ind til poesien. Imødekommende mennesker med stor indlevelsesevne og en naturlig beskedenhed (ydmyghed) man kun glemmer, mens de netop jammer og spidder (rammer). Poeter, der ikke bare står i kø for at læse deres eget stuff op - og så ellers skrider, når spotlyset drejer videre mod næste (mere eller mindre) levende billede.

    Jeg er vild med Claus, og han har fortjent den pris. Hil ham - og gid han dog måtte få mange flere!

    Mvh. Christina

    SvarSlet
  8. Alle tidens digtere er Epigoner - nogle er bare blevet enige om hvad det er cool at efterligne - Oulipo og avantgarde er sjuper cjool - jazzet impro-talte ord not so much. (Klaus er såmænd en værdig nok modtager for sit store benarbejde på scenerne trods ligegyldige digtsamlinger:)
    Henry

    SvarSlet
  9. Nu tillader jeg mig søreme at lægge links på din blog (intertekstuel blogreference..):

    http;//bjerreandersen.dk/debat-om-turell-prisen/

    SvarSlet
  10. ARG: http://bjerreandersen.dk/debat-om-turell-prisen/

    SvarSlet