fredag den 27. januar 2012

Leonora har humor!

Jeg var ikke sikker, og frygtede det værste, da hun skulle WA-anmelde Stine Pilgaards radikalt sjove debut Min mor siger, men lo' and behold! Her underrubrikken:

Debuterende Stine Pilgaard har skrevet vinterens must read. En original og vittig roman om et mor-datter forhold, en kærestesorg og en ung kvinde i livskrise.

Også Kamilla Löfström i Information, som jeg godt vidste havde humor, er pligtskyldigt glad for bogen, men spøjst sigende, hvordan både Kamilla og Leonora skal besværge, at selvom bogen er sjov, er den god - underrubrik i Information:

Der er smæk for skillingen i Stine Pilgaards debut om de nære relationer, der minder lidt om stand-up, hvilket, må jeg tilføje, er positivt ment.

Og andet afsnit i WA-anmeldelsen:

(...) hendes debutroman, Min mor siger, er en fornøjelse fra ende til anden. Jeg har vredet min hjerne for at finde et superlativ, der kan beskrive hendes stil. Pudsig er for puttenuttet. Quirky er for smart. Morsom får hendes roman til at lyde som en falde-på-halen-komedie, men faktum er , at hendes tone er original. På én gang vittig, rørende og alvorlig.

Hvorfor er det ikke den største ros i verden uden videre at sige, at en bog er sjov og morsom - meget gerne som de bedste (amerikanske) stand-up-komikere, og lad mig for en gangs skyld nævne en kvinde: Sarah Silverman!?

(og lad mig slet ikke nævne Sarah Skarums håbløst traurige 3 stjerner-anmeldelse i Berlingske, hun har så i hvert fald ikke humor eller bare sans for litterær stemmefærdighed, Stine er så meget et talent på spring, suk dog: "Men man kan ikke mærke, hvor det gør ondt. Det er som om bogen ikke tager sorgen sådan helt alvorligt, men holder en let ironisk afstand. Sprogets glatte overflade bliver et lag mellem læser og historie, ikke en forbindelse, og dermed bliver man underligt ligeglad med hovedpersonen, hvis liv virker uendelig banalt." Uendelig banal kan du sgu selv være, Sarah!)

(og ok, jeg bliver også nødt til at himle over begyndelsen på Leonoras anmeldelse: "Der er al mulig grund til at tage godt imod debuterende Stine Pilgaard (f. 1984). Hun har ganske vist gået på Forfatterskolen, hvilket ikke umiddelbart lyder som en anbefaling i mine ører, selvom Josefine Klougart, Olga Ravn og Olivia Nordenhof gik på samme årgang som hende." JAMENFORHELVEDEDA! Rent logisk kan det blive nødt til at være en anbefaling, at hun har gået på samme årgang som hele 3 åbenbart anbefalelsesværdige forfattere! Hvad er det for et (her helt formelt) irrationelt Forfatterskolehad!? Hvem er de forfærdelige digtere, som har givet Forfatterskolen et ondt ry i Leonora Christina Skovs hoved!? Hun nævner dem aldrig! Men hun roser den ene afgåede elev efter den anden!? Kan hun ikke holde inde med sin hadtale NU!?)

8 kommentarer:

  1. måske har hun humor, men hun er så stædig og ureflekteret som en ... en ... jeg mangler ord ... så længe hun skriver og siger sit bevidstløse mantra "Hun har ganske vist gået på Forfatterskolen" i enhver sammenhæng kan man ikke tage hende alvorligt

    SvarSlet
  2. Leonora ud i Skov forfatterskolestatement er da til at dø af grin af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du siger det, Lars B., altså det om det irrationelle had.
      Mvh
      Lars F

      Slet
    2. I øvrigt tager hun fejl når hun siger "selvom Josefine Klougart, Olga Ravn og Olivia Nordenhof gik på samme årgang som hende", Asta Olivia Nordenhof er afgangselev fra sidste år, Stine og co. er fra forrige. Gad vide om dette er et resultat af hendes irrationelle had...

      Slet
  3. Svar
    1. Hvis man konsekvent og markeret valoriserer en person eller som i tilfældet her en institution rent negativt uden at kunne eller ville argumentere for det, så er had vel et meget præcist ord for, hvad man har gang i.

      (og for en ordens skyld begyndte Olivia N vel på samme årgang som Olga R og co., men sprang et år over - men eftersom 1. og 2 årgang altid har timer sammen, går man jo lige så meget i skole med de ældre det ene år og de yngre det andet år, og derfor kan man sige, at Stine P kommer fra samme årgange som også (fra årgangen efter) Bjørn Rasmussen og Hanne Højgaard Viemose - bare for at gøre anbefalingen endnu mere massiv!)

      Slet
    2. Okay Lars, tak for kommentaren! Jeg var ikke klar over at Oliva sprang et år over, men jeg mener altså alligevel at årgang (i den her sammenhæng) enten må betyde alle dem der er begyndt det samme år eller dimmiteret det samme år :)

      Slet
  4. sikkert nok. Men jeg har ikke fulgt Skov så indgående, at jeg ved, at det er det, hun gør - og jeg synes heller ikke, at det fremgår af hendes WA-anbefaling af bogen. At hun tilsyneladende ikke har specielt høje tanker om Skolen, jo, det læser jeg, men ikke at hun føler decideret had.

    SvarSlet