-->
Flere af de begejstrede anmeldere af Digte
2014 gør meget ud af at fremhæve forskellene på Theis Ørntofts debut, Yeahsuiten, og hans Digte 2014. Debutbogen var attituderelativistisk, legende og fuld
af selvironi og muntre indfald om aftaler om drukture, wasabi-ærter og et jeg,
der er let overgearet på livet. Den ny bog siges at være mørk, apokalyptisk, et
poetisk vidnesbyrd om klimakrisen, en bog, som udspiller sig efter en katastrofe.
Jeg er skeptisk over disse karakteristikker og den kontante modstilling af de
to bøger – for mig at se forbinder de sig med hinanden – igennem en beherskelse
af rytme og toneleje, evnen til at inddrage hele verden i digtenes univers og
balancere på det sted i sproget, der i Yeahsuiten
kaldes realplanets tynde line. De er
skrevet af en digter med sit eget tonefald, hvad enten han stemmer digtet i den
ene eller den anden toneart. ”Play it fucking loud” var mottoet i Yeah-suiten, et citat af Bob Dylan fra
1966 i Manchester, og Dylans svar på en vred fan, der kaldte ham Judas, da
Dylan begyndte at spille elektrisk rock and roll. Det er med Theis Ørntofts to bøger som med
Dylans klassikere – Dylan er både ophavsmand til den romantiske ”Mr. Tamburine
Man” og den apokalyptiske ”Desolation Row”, begge tilmed fra 1965. Det er der
ikke noget mystisk i, men der er masser at stærk poesi i begge udgivelser og
begge slags tekster. Man kan faktisk ikke lade være med at tænke på Dylan, når
man læser Digte 2014, ikke fordi der
er direkte referencer til Dylan overhovedet, men fordi de surrealistiske
undergangsuniverser minder om stemninger og scenerier i det apokalyptiske
Dylanregister. Men hver gang man synes, at nu er vi tæt på Dylan, er vi
alligevel langt fra og i en poesi, som umiskendeligt er Theis Ørntofts, som når
han skriver: ”Min fortid, flydende/ lava/ lå længe og lyttede/ til lyden af
hovslag mod søvnløshed”.
Det er, som om der lyder ekko af mange digte i Theis
Ørntofts univers. 1980´er-digtere som Michael Strunge og Bo Green Jensen er
tættere på end både Dylan og Eliot. Men
det vigtigste at bemærke her er, at man faktisk hos Theis Ørntoft opdager, hvor
fantastisk en kvalitet, det er ved gode digte, at de ikke bare gør opmærksom på
sig selv, men fungerer som en slags genlæsning af traditionen og genopdagelse
af sprogets muligheder for at overrumple med stadig nye betydninger. Der er
netop ikke i Theis Ørntofts nye bog bestemte budskaber eller håndfaste udsagn
om politik og klima. Men han har som Klaus Høeck engang har formuleret det ved
hjælp af poesiens metode nærmet sig ”forbudte områ/der, bitre som aluminium,
grå af smerte og skam og fornedrelse”. Det kan ikke siges anderledes end netop
sådan.
Det kan godt være, at bogen vil indgå i skolernes læsning af
et klimatema. Og fint med det; men jeg håber også, at de vil blive læst for
deres poetiske metode og skarpe sproglige kanter, som når det hedder:
Under asfalten
ruller fårehovederne
ned over de stejle skrænter
til fabrikken hvor mine børn
sidder og syr i sig selv
Digtenes stemme kaldes hos Theis Ørntoft ”min niggerstemme”
– en rigtigt Michael Strunge-prædikat. Men det er ikke derfor, han får prisen.
Theis, Du er årets modtager af Michael Strunge-prisen, fordi din nye bog, den
svære to´er, er poesi, der taler stærkt til sin samtid, når den åbner sprog og
tanke mod alt, hvad der er ved at smelte ned i en nutid, som vi måske slet ikke
deler med hinanden, fordi de mange breaking news holder os fast i adskillelse
og selvoptagethed, men hvor poesien stadig har en chance for at bringe i al
fald nogle stykker af os sammen. Som nu. I dag.
Play it fucking loud!
Så trivielt med med A-M Mais vedvarende Dylan-fetichisme.
SvarSletDette sagt, gratulerer Theis; Digte 2014 er en rovfugl i golde arkadetider.
ja, en troldsplintret rovfugl. men det er dylan jo faktisk også.
SvarSletDØlan/d.
Slet