lørdag den 12. oktober 2013

Politijagt er ikke en metafor - og blå er blå

POLITIJAGT I

SIRENER HYLER OG ALT ER VEL BLÅT

DET ER BLÅT SOM BLÅ

BLOT SOM EN HANDLING DER GENTAGES ENDNU EN GANG

MED 120 KILOMETER I TIMEN

MED EN FÆTTER BAG RATTET

MED EN HUNDEVOGN I HÆLENE

PÅ VEJ MOD EN SØMMÅTTE DERFOR CYKELSTIEN

HIMLENS SELVFØLGELIGHED

KOMMER INGEN TIL UNDSÆTNING

FÆTTER KLODSER BREMSEN

SÅDAN GÅR DET SIGER HAN

IDET BETJENTE OMRINGER BILEN

FLÅR DØRENE OP

HÅNDJERN OG KNIPPELSLAG OG BLINDHED PÅ SPRAYDÅSE

DISSE FORMIDDAGE I EN DETENTION

MED URIN NED AD VÆGGENE OG PEBER I ØJNENE

ER SØVN UDEN DRØMME

SOM EN STIKKER I FRIVILLIG ISOLATON

- fra Yahya Hassan: Yahya Hassan

10 kommentarer:

  1. Ja, der er også en Politijagt II, den er også en politijagt, der er en politijagt

    SvarSlet
  2. Hmm - mener du virkeligt, Lars, at det er skønt? Sirener hyler som blå? Idet betjente omringer bilen? Søvn uden drømme?

    SvarSlet
  3. Å han er jo det smukkeste, vredeste. . .

    SvarSlet
  4. Blåt som blå... Himlens selvfølgelighed... Er det ikke sådan noget, som er ret klichefyldt i nyere dansk lyrik? For eksempel (lidt mere elegant) Morten Chemnitz: "Det hvide hvidt i det matgrønne og grå". Og hvad med den sidste linje? Som en stikker i frivillig isolation... Jeg forstår den ikke...

    SvarSlet
  5. Det er jo så virkelig heller ikke et digt, der vil være elegant! Det vil (som de fleste andre digte i bogen) være og ER direkte telegramgatigt konkret akut - vil ske og SKER i hårde, klare, stakåndede glimt. Og i lige dette digt, fordi farten og FAREN er overhængende, kommer der noget hyst meta-besværgende over konkretheden og anti-metaforiciteten: BLÅT SOM BLÅ (lydligt skridende over i blot ...), HIMLENS SELVFØLGELIGHED. Og BLINDHED PÅ DÅSE er jo ikke en LYRISK omskrivelse af peberspray, det er en strengt LEKSIKALSK definition af en peberspray. Og SØVN UDEN DRØMME betyder simpelthen at han sover uden at drømme, ligesom sidste linje fuldstændig håner og opfucker sit SOM: jeget er SOM EN STIKKER I FRIVILLIG ISOLATION fordi han simpelthen ER (det giver ikke mening at forstå det som at han har det ligesom) EN STIKKER I FRIVILLIG ISOLATION. De mest lysende ord i digtet er for mig de nådesløse, indforståede konkreter HUNDEBIL og SØMMÅTTE, og den stærkeste, mest uforglemmelige og derfor mest POETSKE linje: FÆTTER KLODSER BREMSEN !

    SvarSlet
  6. Det er jo fornærmende over for jeget (Yahya Hassan?) at sige han er stikker, bare fordi man programmatisk nægter digtet her et billedsprog. Selvfølgelig er det et billede på, hvordan han har det, Lars, jeget er ikke stikker - hvem skulle han have stukket - og hans isolation er heller ikke i bogstavelig forstand frivillig, politiet har jo lige fanget ham. Eller tænker du, at det var ham der stak fætteren, sådan så politiet lå på lur eller sådan noget? Det giver jo ingen mening, især ikke fordi "DISSE FORMIDDAGE" lader digtet bevæge sig fra den konkrete situation hen mod noget mere alment, som om jeget har siddet i en detention masser af formiddage. Slutningen beskriver en genkommende stemning, ikke bare formiddagen efter politijagten.

    Selv bliver jeg lidt træt af alle de her navneord, der hverken er bestemte eller ubestemte, især når de skal ligesom skal give emfase og umiddelbarhed (men samtidig eksemplarisk-gøre) det implicitte lyriske jegs oplevelser: "SIRENER HYLER", "BLINDHED PÅ DÅSE", "SØVN UDEN DRØMME" - ih, hvor vi er der i øjeblikket. Det minder om gustaf munch-petersen, når han er postulerende. Til gengæld er linjerne "HIMLENS SELVFØLGELIGHED/ KOMMER INGEN TIL UNDSÆTNING" ret fine. De spiller fint sammen med det blå i begyndelsen, den her stemning af at det hele allerede er sket før, de etablerer ligesom et sted udenfor, hvor jeget ser alt det, der sker med ham selv - samtidig med at det selvfølgelig er voldsomt og konkret og fucked up.

    SvarSlet
  7. Du har ret Tue, og undskyld Yahya-jeg, han er (sandsynligvis - men frivillig er en stikkers isolation jo fordi han vil beskytte sig imod dem/den, han har stukket) ikke en stikker i isolation, han har det, som om han er, hvilket for ham er ultimativt slemt - en metafor altså, men en temmelig specifik og specificeret én, i lige reality-linje forskudt, og det kan jo lige så godt være den ene formiddag i detentionen, der føles (ja, ja, det er så også en metafor, 1 til) som en række af formiddage.

    SvarSlet
  8. Så det at være en stikker i isolation, det er en metafor for at være i detentionen og have det skidt, fordi det er ultimativt skidt at være en stikker i isolation? Det er altså lidt fjollet.

    SvarSlet
  9. jeg tænker at der er noget meget Strunget over de der former du taler om også Tue, og det kan jo så være noget digtet spiller på eller ej det ved jeg ikke før jeg har læst digtsamlingen tror jeg

    men altså "blindhed på spraydåse" det er simpelthen ikke en leksikalsk (selvom det måske også lidt er fordi du er blevet glad for dette ord ) definition. Det er blindhed pr. spraydåse og det der er inde i spraydåsen (som jo kommer senere) men hvis det ikke er en lyrisk omskrivning (og vægt på den passive tilstand frem for fx hævede smertende øjne) af peberspray, så synes jeg i hvert fald at man risikerer at læse over noget
    kh
    caspar

    SvarSlet
  10. caspar eric christensen14. oktober 2013 kl. 11.43

    og i forhold til 'det blå' så synes jeg da at det vigtigste (pr automatisk sensibilitet + igen den måde det måske/måske ikke spiller på lyriske klicheer) er at "alt er VEL blåt"
    kh caspar

    SvarSlet