Gyldendal
Tranen er meget, meget stolt af Yahya Hassan. Vi har nu trykt 21.000 eksemplarer. #syvendeoplag
Tue Andersen Nexø, der i sin anmeldelse i Information har disse forbehold overfor Yahya Hassans Yahya Hassan:
Set som helhed er det ikke helt tight, en del digte er vel spinkle i det. Derudover er det jo en klassisk komposition, enkel og effektiv og på kanten af en kliché. På samme måde som det er på kanten af en kliché at skrive digte med pointerede afslutninger om pointerede øjeblikke. Det er en effektiv form at give sit biografiske stof, men det er også den form man giver sine digte, inden man for alvor tænker over, hvilken form ens digte skal have.
(hvilket heldigvis følges af denne gode, præcise ros:
Alligevel er talentet åbenbart i Yahya Hassan. Det talent ligger i stemmen og rytmen, i eksplosive ordspil og en konsekvent uforsonlighed. Yahya Hassans stemme kan rumme volden og sorgen og vreden, uden at det ender som manér. Han kan skrive lakonisk og frem for alt med hastighed om sine knæk og taskerøverier, men kan også pludselig åbne for noget andet. I digtet ’POLITIJAGT 1’ (diskuteret, med bl.a. Tue, i blogpost nedenfor LB) dukker der en snert af melankoli op et helt uventet sted)
Og til slut lyder det:
Ellers er det en bog, hvor man jævnligt kan mærke at dens forfatter kun er 18, og at han nok har et forfærdeligt stærkt ærinde og et talent ud over det sædvanlige, men at bogen ville være blevet bedre, hvis han havde skrevet videre og om på den et års tid eller to. Strammet op og overvejet sine valg.
(Peter Stein Larsens anmeldelse i Kristeligt Dagblad fedter et parallelt forbehold frem:
Sådan kunne man blive ved med at citere gribende, hudløse og poetisk hårdtslående uddrag af Yahya Hassans digtsamling. Det er ikke alle digte i bogen, der er lige gode, og man kunne uden tvivl have skåret ned på de 170 sider og have fået en strammere og endnu bedre digtsamling ud af det. Men at Yahya Hassan er en særdeles interessant ny stemme i dansk poesi, står uden for enhver diskussion.)
Men selvfølgelig skulle digteren ikke have "skrevet videre og om et års tid eller to", for det ville bogen ikke være blevet bedre af, det ville den bare være blevet pænere og harmoniskere og smagfuldere af (bortset fra at YH formodentlig og forhåbentlig ikke havde gidet pudse sine digtere pænere), men det er altså ikke det samme som litterær kvalitet, der snarere determineres af størrelser som intensitet og energi og personlighed - det smukke er, at bogen tog lige præcis længe nok at få udgivet, længe nok nemlig til at det afsluttende (også ifølge Tue) fantastiske Langdigt kunne blive skrevet - mellem to korrekturer - og tilføjet, så vi får den her vilde real time-struktur, hvor 1 poesi SPRÆNGER sig ud af 1 anden, eller rettere 2 andre, så godt som PÆNT arrangeret i forlængelse af hinanden. Og ja, naturligvis er det på kanten af kliché at starte med en ca. kronologisk komposition bestående af pointerede digte om pointerede øjeblikke, men alting er for fanden på kanten af en kliché, også ukronologi og upointering, kunsten er, hvad du stiller op med på-kant-klicheerne, og måske har Tue bare ikke læst nok dårlige (begynder)digte, men det har jeg, og jeg kan fortælle, at Yahyas evne til at konkretisere og dramatisere og skelettere en situation og et tableau er temmelig unik og alt andet end begynderagtig.
Men først og fremmest og aldeles patetisk kan jeg slet ikke forstå, at Tue (og Peter Stein) overhovedet føler det nødvendigt at formulere forbehold overfor et så elementært og rigt og kraftfuldt og originalt talent - det er næsten som om, at FORDi talentet er så uforholdsnæssigt stort, så fortjener det at blive pillet bare en lille smule ned, så digteren ikke bliver ramt af overmod, men vi har da brug for talent med overmod.
Forbeholdene bliver ekstra trælse og meningsløse, når Tue samme dag anmelder Julie Sten-Knudsens Atlanterhavet vokser og ingen forbehold har overhovedet, "nå"et inde i citatet her er det tætteste, han kommer:
Sigende nok er denne beskrivelse af en anden kunstners arbejde en af de få meget billedtætte passager i Atlanterhavet vokser.
Ellers skriver Julie Sten-Knudsen nærmest programmatisk med en sval
kølighed, en distanceret ro i stemmeføringen. Man kan mærke omhuen i
alle sætninger, arbejdet med at give dem den rette, upåfaldende og
samtidigt selvfølgelige rytme og klarhed. Med at ramme et rent
beskrivende, konstaterende tonefald, næsten uden metaforer eller
følelser eller andre åbenlyse, digteriske greb. Nå. Undervejs kan bogen godt føles meget lavmælt. Når Atlanterhavet vokser
alligevel fungerer – som undersøgende digte og egentlig også som skønne
digte – så skyldes det dels, at Julie Sten-Knudsen simpelthen skriver
virkeligt godt og melodisk. Men det skyldes også, tror jeg, at det
lavmælte tillader digteren at blive ved konstateringerne. At netop
hendes hudfarve er den, der på børnetegningen farves med »den hudfarvede
tus«, at feminisme og racespørgsmål ikke følges ad i Amerika. At
familiebånd i moderne storfamilier opstår ud af hvad som helst: »Hvis man har siddet tæt sammen på bagsædet/ på vej op til sommerhuset,
kan man være tætte./ Hvis man har delt køjeseng/ og siddet side om
side/ på dasset med de to sæder./ Hvis man har tisset i det samme
syltetøjsglas/ fordi man ikke gad gå ud på dasset om natten./ Hvis man
har bygget hule sammen/ og foret den med mos, samarbejdet/ om at lave
dæmninger af kviste og blade i bækken/ og fulgtes hjem ad hjulsporet når
man fik en sok.« En indtrængende liste af barndomsminder, ikke? Og alligevel konstaterer
det næste digt, at »man kan næsten aldrig bevare venskabet/ når
forældrenes forhold er slut.«
Nej, det er ikke en særlig indtrængende liste af barndomsminder, det er en hygsom, kær grænsende til kælen liste, men - for nu at spille Michael Strunge i Bazar - så også et af de bedre digte i bogen. Og man behøver jo ikke som jeg (i min anmeldelse i WA Bøger i dag) at finde bogen dødsens kedsommeligt i sin uinspirerede, tematiske og formelle (knæk og copy/paste) korrekthed, for at undre sig over, at det akkurat er POINTER (under dæknavnet "konstateringer"), Tue både parafraserer (feminisme og racespørgsmål følges ikke ad i Amerika) og citerer ("man kan næsten aldrig bevare venskabet ..."). Sten-Knudsens bog er da også i både det store og små massivt pointerende, for ikke at sige pædagogisk, hvilket er det sidste, man kan kalde Yahyas bog, selvom de første klassesæt helt sikkert er indkøbt. Men helt enkelt og basalt sansende forstår jeg ikke Tues smagsdom her: det upåfaldende er i mine øjne bare upåfaldende uden nogen mærkbar, særegen udfoldelse af rytme og klarhed. Det er ikke dårligt skrevet, men det er heller ikke i nogen nok så uspektakulær forstand velskrevet (undtagen i det sidste afsnit NB), det er bare pæntskrevet. Kontra Yahyas for-tidlighed vil jeg sige, at det virker som om, Julie Sten-Knudsen er begyndt at skrive poesi for sent, post-dukset. Tue afslutter med en direkte sammenligning:
I lyset af de sidste par ugers poetisk-politiske mediecirkus får man lyst til at udnævne Atlanterhavet vokser til en art modpol til Yahya Hassans Yahya Hassan. Som bog er den ikke højtråbende, ikke dramatisk, ikke skrevet fra Underdanmark, ikke skrevet på en voldsom vrede, ikke skrevet midt fra orkanens øje – den kredser om lillesøsteren, ikke jeget selv. Til gengæld er den formelt fuldstændigt sikker. Og så handler også Atlanterhavet vokser om forholdet til forældrene og om privilegier og ulighed og om et Danmark, der ikke længere er så … hudfarvet, som det engang var.
Det føles godt at have mere end ét bud på, hvordan den slags kan behandles litterært.
Men Sten-Knudsens lavmælthed bliver jo ikke bedre eller stærkere eller egensindigere af at blive sammenlignet med Yahyas højtråbendehed, og formel sikkerhed er ligegyldig, hvis formen er anonym og livløs; det er lige før, Tue kommer til at lyde som den Niels Lyngsø, der har fået sig et lille, kritisk comeback på tidligt at rose Yahyas litteraritet, men i hans 10 år gamle Politiken-inkarnation: Kontrol er godt nok og alt nok. Hos Yahya er kontrol, som hos Strunge (igen), lort nok stavet bagfra, i familien, religionen, social-systemet, der modsvares af den jo højspændte kunstneriske kontrol, i klarhed og rytme lige akkurat, i hans bogs første del, der så eksploderer, men eksploderer med en utrolig SIKKER stiliseret vrængen, i bogens sidste del: Han er så tjekket amok.
Nej, det er ikke en særlig indtrængende liste af barndomsminder, det er en hygsom, kær grænsende til kælen liste, men - for nu at spille Michael Strunge i Bazar - så også et af de bedre digte i bogen. Og man behøver jo ikke som jeg (i min anmeldelse i WA Bøger i dag) at finde bogen dødsens kedsommeligt i sin uinspirerede, tematiske og formelle (knæk og copy/paste) korrekthed, for at undre sig over, at det akkurat er POINTER (under dæknavnet "konstateringer"), Tue både parafraserer (feminisme og racespørgsmål følges ikke ad i Amerika) og citerer ("man kan næsten aldrig bevare venskabet ..."). Sten-Knudsens bog er da også i både det store og små massivt pointerende, for ikke at sige pædagogisk, hvilket er det sidste, man kan kalde Yahyas bog, selvom de første klassesæt helt sikkert er indkøbt. Men helt enkelt og basalt sansende forstår jeg ikke Tues smagsdom her: det upåfaldende er i mine øjne bare upåfaldende uden nogen mærkbar, særegen udfoldelse af rytme og klarhed. Det er ikke dårligt skrevet, men det er heller ikke i nogen nok så uspektakulær forstand velskrevet (undtagen i det sidste afsnit NB), det er bare pæntskrevet. Kontra Yahyas for-tidlighed vil jeg sige, at det virker som om, Julie Sten-Knudsen er begyndt at skrive poesi for sent, post-dukset. Tue afslutter med en direkte sammenligning:
I lyset af de sidste par ugers poetisk-politiske mediecirkus får man lyst til at udnævne Atlanterhavet vokser til en art modpol til Yahya Hassans Yahya Hassan. Som bog er den ikke højtråbende, ikke dramatisk, ikke skrevet fra Underdanmark, ikke skrevet på en voldsom vrede, ikke skrevet midt fra orkanens øje – den kredser om lillesøsteren, ikke jeget selv. Til gengæld er den formelt fuldstændigt sikker. Og så handler også Atlanterhavet vokser om forholdet til forældrene og om privilegier og ulighed og om et Danmark, der ikke længere er så … hudfarvet, som det engang var.
Det føles godt at have mere end ét bud på, hvordan den slags kan behandles litterært.
Men Sten-Knudsens lavmælthed bliver jo ikke bedre eller stærkere eller egensindigere af at blive sammenlignet med Yahyas højtråbendehed, og formel sikkerhed er ligegyldig, hvis formen er anonym og livløs; det er lige før, Tue kommer til at lyde som den Niels Lyngsø, der har fået sig et lille, kritisk comeback på tidligt at rose Yahyas litteraritet, men i hans 10 år gamle Politiken-inkarnation: Kontrol er godt nok og alt nok. Hos Yahya er kontrol, som hos Strunge (igen), lort nok stavet bagfra, i familien, religionen, social-systemet, der modsvares af den jo højspændte kunstneriske kontrol, i klarhed og rytme lige akkurat, i hans bogs første del, der så eksploderer, men eksploderer med en utrolig SIKKER stiliseret vrængen, i bogens sidste del: Han er så tjekket amok.
venner er søde sammen
SvarSletSå skal vi skændes! Selvfølgelig er der formelle problemer i Yahya Hassans bog, det er der i kompositionen og det er der nede i de enkelte digte, og selvfølgelig svækker det digtene og bogen. De problemer forsvinder ikke, bare fordi der også er en masse godt i den. Det er jo helt banalt, Lars.
SvarSletMin videre pointe ville så nok være, at de formelle problemer sætter sig i stemningen i digtene. De modarbejder reelt alt det, du godt kan lide - det hårdkogte, det livlige osv. Hvorfor skal det første digt, barndom, slutte med at gentage en halv verslinje, sådan ekstra emfatisk, som et: se lige her kære læser! Føl, hvor hårdt det var! Hvad er det, hvis ikke formens svar på den bævende underlæbe? Og kan det virkelig passe, at pis løber som et vandfald, når et barn tisser i bukserne? Det kan jeg ikke få til at passe med nogen sanselig virkelighed - Niagara er det nok ikke, vel, heller ikke Tintern Abbey. Samtidig modarbejder billedet reelt digtets styrke, nemlig den måde, børnene er disciplineret til at samarbejde med deres egen farbøddel. De står ikke, som moren, og kaster med tallerkener, de står på række og strækker hænderne frem. Det tableau er jo underligt stille - kun lyden af slagene høres - men fyldt med en voldsom, latent spænding; tisset og søsterens hoppen fra ben til ben får scenen til at krakelere. Og det ødelægger (eller svækker) vandfaldsbilledet. Synes jeg.
Du er forelsket i forestillingen om Yahya Hassans bog som en art spontanskrift, men i mine øjne er den spontanitet svagt krydret med lyriske klichéer. Det er som hos surrealisterne: automatskriften viser sig kulturelt kodet. Det kan sagtens være, at mit 'råd' er dårligt, og at bogen ville have mistet mere end den havde vundet ved en gennemskrivning. Men problemet er lige reelt alligevel.
Mht. til Julie Sten-Knudsens bog, så kan du jo bare ikke lide det stilfærdige, Lars. Grundlæggende anklager du hende for det samme, som du sagde om Jonas Rolsteds debut - hun er ikke humørfyldt og gestikulerende nok. Der er en musikalitet i hendes sætninger, som jeg faktisk godt kan lide, og især kunne lide ved anden og tredje gennemlæsning. Og jo, det er pointer, men de er jo afleveret uden nogen forudsigelig moralsk stillingtagen eller affekt, og det kan jeg godt lide. Digtene konstaterer og går videre.
Og så mærkeligt og uventet at se dig argumentere som anti-formalist, som kritiker for hvem indholdet og stemningen er afgørende, ikke arbejdet med sproget.
Kh
(endnu ikke et svar, bare en blogpost-genudsendelse:
SvarSlettorsdag den 6. december 2012
Stilfærdige, nulevende digtere, jeg beundrer - et udvalg
(som svar på Tue Andersen Nexøs fornemmelse i kommentaren til tematik-blogposten nedenfor, som han nemlig tager helt fejl i: "Mit egen fornemmelse er, at du (til forskel fra jeg og andre, både akademiske og ikke-akademiske læsere) egentlig ikke bryder dig om det stilfærdige eller måske endda tyste tonefald i denne bog og i digtning generelt. Du kan bedre lide, når den går ud i excesser, allerhelst tonefaldsmæssigt rabalder. Der skal være trompet og storetromme på, ellers er du ikke rigtigt glad. Sådan som der er hos Jens Blendstrup. Tager jeg fejl?")
(jeg opdaterer løbende, som jeg kommer i tanke om dem, for stilfærdige digtere er i sagens natur sværere at aflæse på lystavlen om end støjende digtere (og de har åbenbart tit -sen-navne og hedder især Nielsen))
Dorrit Willumsen, Janina Katz, Klaus Høeck, Jørgen Leth, Per Kirkeby, Knud Sørensen, Eske K. Mathiesen, Peter Nielsen, Kirsten Thorup, Vibeke Grønfeldt, Laus Strandby Nielsen, Knud Steffen Nielsen, Marianne Larsen, Merete Torp, Thøger Jensen, Christian Yde Frostholm, Helle Helle, Lone Munksgaard Nielsen, Simon Fruelund, Sidsel Falsig Pedersen, Amalie Smith, Mia Degner, Olivia Nordenhof (i hendes roman og i hendes stjernegode blog-digt (om en milkboy, også med i Det nemme og det ensomme LB nu) fra i går, der ikke tematiserer, men explicit fokuserer på, samtidig med at det praktiserer: stilfærdighed,
- og de har rigtignok allesammen rigtig meget personlig stemme og tone(fald), og det fleste også underfundig, finurlig, ironisk, hvis ikke direkte humoristisk stemme og tone(fald), det er nok dér min sans og smag konvergerer, tysthed er til hver en tid fedt nok.