lørdag den 1. juni 2013

PING! Jeg er hypnotiseret! Igen!

Om lidt drager jeg af sted til Lille Vega, for, som engangs-medlem af juryen, at overrække Pingprisen for Årets danske tegneserie til SOMEONE for SOMETHING - jeg har de sidste par måneder heftigt og forgrublet konfronteret mig med min barndoms primære boglige kærlighed, tegneserien, men ikke turdet blogge om det af frygt for at råbe for afslørende op om mine præferencer og animositeter; på Pingprisens Facebook-side kan man finde følgende officielle udtalellse, og så vil jeg i morgen blogge frit fra den kulørte lever:

Jeg håber at Jury-arbejdet vil reconnecte mig til min tegneserienørdede barndom - dengang et besøg i Fantask var højdepunktet ved et Københavnsbesøg, bortset lige fra dengang i 1978, da der var tegneseriefestival og Franquin tegnede Vakse Viggo i et album til mig (mens min far konverserede ham på cirkusfransk)! - i mellemtiden har jeg mest skævet til alle de nye, danske og udenlandske tegneserier (som far til en (nu så godt som voksen) dreng nøjedes jeg med propaganda for klassikerne, fra Carl Barks til Hergé, og orkede ikke at give de Manga'er en chance, han på et tidspunkt dyrkede pænt intenst, for dårligt, Lars!) mens jeg holdt mig inde i min trygt indhegnede (og utegnede), litterære ghetto (hvor tekst + billede er 1, 2, helt uoverskueligt). Men nu vil jeg med åbne øjne atter lade taleboblernes zeppelinere løfte mig up and away. Jeg forventer med andre ord en gennemgribende re-nørdificering!

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar