På samme måde
som Mårdøn Smet staver sit håbløst almindelige navn maksimalt excentrisk:
M-å-r-d-ø-n S-m-e-t., tegner han i Stig
& Martha sine platte og obskøne vitser optimalt forvredent virtuost.
Derfor er det også meningsløst at referere en
Stig & Martha-historie, hvis man ikke samtidig refererer tegningerne, men
hvis man først begyndte at referere tegningerne, ville man aldrig blive færdig
med bare første rude, med bare første ramme om første rude: Så omstændeligt
travlt har denne streg.
Faktisk vil det mest præcise referat af en
Stig & Martha-historie være en afskrift af de dialogløse stribers altid
pragtfuldt udtryksfulde og -vilde lydord:
BRAK / TCHUCK / FRISSLE/ FWOSH/ SBAFFO/ FOOF/ POOM/ DIIUUUUUU/ WOOOOO/ SPOING/ RAHHH/ FLOUF
BRAK / TCHUCK / FRISSLE/ FWOSH/ SBAFFO/ FOOF/ POOM/ DIIUUUUUU/ WOOOOO/ SPOING/ RAHHH/ FLOUF
Den kan I godt huske, ikke også!?
Selve Stig & Martha er på samme tid et
umanerligt umage Fy & Bi-par, en geskæftig, pervers gnom & en
troskyldig, skiftevis radmager og tromletyk negresse,
og eksemplariske repræsentanter for den up-fuckede menneskehed. Ligesom de
enkelte historier på samme tid er hyper-grotesk slapstick og kulsort
civilisationskritik, kritik af civilisationens grådighed og grusomhed og
storhedsvanvid, gerne ved hjælp af subversive genskrivninger af de
civilisatoriske top-myter, Jesus, Rapunzel, Noahs ark etc.
Smets ambition fejler ikke noget, eller
rettere ambitionen er at sygeliggøre totalt og spektakulært, hvilket uhyggeligt
nok faktisk lykkes.
Indtil albummets afsluttende historie –
velsagtens den mest ambitiøse i dansk tegneseries historie, eftersom ambitionen
er at fabulere sig igennem og ud på den anden side af både menneskeracens
historie og striden mellem religion og oplysning på sølle 10 sider – hvor poesien
pludselig udmanøvrerer misantropien i den bittersødeste happy ending.
Det eneste passende ord for, hvor suverænt
for meget af det gode & det onde, Stig
& Martha er, må være det sidste lydord i den dér sidste historie:
SCHLOUP!
Og vinderne blev...
SvarSletBedste danske tegneserie: Mårdøn Smet "Stig & Martha"
Bedste internationale tegneserie på dansk: David Mazzicchellli "Asterios Polyp"
Bedste internationale tegneserie: Chris Ware "Building Stories"
Bedste danske debut: Mikkel Ørsted-Sauzet "Aske"
Bedste børne/ungdomstegneserie: Julien Neel "Lou! 1-3"
Bedste danske westernserie: Christian Henry "Anyone for Rhubarb?
Æresprisen: Jakob Stegelmann