onsdag den 12. juni 2013

Hvad med jeg omsider lærer, hvad jeg gør?

Politiken har oprettet den Kritikerskole, som Poul Borum foreslog for 25 år siden, og som Mikkel Bruun Zangenberg bliver ved at fable om (til Promenaden Live 2 mente han, at vi begge burde indrulleres, og et øjeblik var jeg usikker på, om han faktisk troede, at den virkelig fandtes, Kritikerskolen, at han simpelthen havde fablet den frem) eller rettere en Debattør- og Kritikerskole, og vist i virkeligheden mest en Debattørskole, og jeg gider ikke være debattør, og jeg gider da slet ikke lære at være debattør, og slet slet ikke at blive belært om at være en god og effektiv og "kvalificeret" debatredaktørattraktiv debattør, og det gad jeg heller ikke, da jeg var under 30, som nemlig er aldersgrænsen:

Hvem er med?
Debattør- og kritikerskolen henvender sig til samfundsengagerede og formidlingsivrige unge under 30 år. Der vil være en fast gruppe på 150 personer. De udvælges efter en ansøgningsprocedure.
Hvad er formålet?
At gøre unge til mere kvalificerede debattører og kritikere i den offentlige debat – både når det gælder form og indhold.
Hvad får Politiken ud af det?
Vi har interesse i at få en god relation til yngre debatstemmer – tidens skarpeste penne og hjerner - som kan sætte nye, interessante dagsordener.
Hvad kan Politiken tilbyde?
Inspiration i form af mødet med personer, der har indsigt i debatkultur, politik, kritik, dagsordener mv. Et fællesskab med samfundsengagerede ’åndsfæller’ Håndværksmæssige færdigheder: Hvordan blander man sig i debatten? Hvordan skriver man et debatindlæg eller en kronik? Osv. Eksponering i et stort dagblad
Hvad består skolen af?
8-10 seancer her på Politiken (Foredragssalen). Onsdage kl. 18.30-21.00. Første gang 4. september og herefter cirka hver 14. dag frem til medio december.En hel dag her på Politiken i uge 39: Kursus i at skrive lettilgængeligt, klart og levende og sætte dagsordener. Debatartikler, kronikker, blogs mv. (Skriveøvelser) (På hold af 20-30 unge) En lørdag i efteråret med et særligt program
Mellem onsdagsseancerne: I laver opgaver og skriver indlæg til nettet.
Hvad sker der på en onsdag aften?
Det bærende element: et oplæg fra en intern eller en ekstern eller en debat mellem to personer. Kritikerskolen lader journalister, redaktører, forlæggere, dokumentarister, debattører, kunstnere, politikere og kulturskribenter dele ud af deres viden og erfaringer.
Ud over det bærende element: ’Siden sidst’ + ’Teoretisk vinkel’ + ’Ugens praktiske fif’ + ’Opgaven’
Hvad sker der mellem onsdagene på Politiken?
Her laves der ’hjemmearbejde’ i form af indlæg til nettet, til avisen, kronikker, essays mv.
Debattør- og kritikerskolen får et særskilt område under politiken.dk/debat, hvor de involverede og andre interesserede kan læse og diskutere indlæg. De bedste indlæg fra skribenterne vil indgå i den daglige prioritering af debatstoffet på politiken.dk og i den trykte avis.
Hvad koster det at være med?
Et weekendabonnement (fredag, lørdag og søndag) på Politiken i månederne september, oktober, november og december. Politiken tjener ikke på det, da et studenterabonnement kun dækker omkostningerne.
Hvad er næste skridt?
Politiken annoncerer efter unge. Hvis du er interesseret, så send en ansøgning til kritikerskolen@pol.dk senest mandag den 17. juni. Skriv 500 ord. Vedlæg et CV. Vi udvælger de 150 inden 1. juli. Du får svar på mail.

Det lyder alt sammen vældig fint, bortset fra at det gør det egentlig ikke. For hvad med Gyldendals Forfatterskole, hvor ufint lyder det lige?

1 kommentar:

  1. Syne at erindre, at Fyens Stiftstidende for år tilbage lavede noget tilsvarende for yngre anmeldere. Det fik de vist nogle gratis anmeldelser ud af, hvad man altid kan diskutere rimeligheden af - noget for noget kan jo være ok, på den anden side er det jo et skråplan med gratis anmeldelser i medier, der har øvrige lønnede medarbejdere - men kom der nogle kritikertalenter ud af det? Jeg ved det ikke, men kunne være interessant at vide.

    SvarSlet