søndag den 17. marts 2013

Nellies (for Niels?) ukendte grantræsonkler

Det tætteste, man i dansk litteratur kommer Nellies bogstavering i Nellie's bog, er Storm P. vagabond-monologer og Per Barfoeds fiktive digter P. Sørensens Fugholms parodiske poemer; jeg er temmelig sikker på, at der ikke er tale om nogen bevidst og måske heller ikke ubevidst (som resultat af glemt eller fortrængt læsning i børne- eller ungdomsår) inspiration, men især ligheden med Fugholms gøglende radbrækninger er slående, her er første strofe af digtet En farlig Formadning (Fugholms digte står alle til at læse på denne hjemmeside):

Saa skal du da, min kjære Dreng
forlade Hjem og Arne,
for sidste Gang for Maggasing
du ud har brungen Var’ne,
ej mere nu som Sykle-Budd
du sent i Byen blier,
og gaar for Sodavand og -lud,
det var en skit Metier.

Og her teksten på et indstik i en af opsamlingerne: 

Læserne af denne Bog maa indtil 1’ april kuns udlaanes og udleges i Bibloteker, Læseselvskaber, Legebiblioteker o.s.v, m.m.m. når de forsyndes med Hasselbachs Bogudlaans-Mærke. De kjøbes gjemmel Bogladerne eller derikte hos Forlaget, Boldhusgade 2./ Efter ovennævnte dato kan Samme udlaanes og udleges uden saadanne

Nellie op af dage, næspas!? Og jeg bliver nødt til at citere fra ham selv, nu jeg har holdt mig tilbage så længe (med Alice-link, alt fedt har altid Alice-link):

 Præstnen sig dét lissom og vær tummelt ned i et Kanninhul , uden den Kannnin . En Kafe Kop ka gopdt blr din besdst ven , eller ku blir éen af dem , og et par vel tilpast Sko . Eller og grip i gelændret lige pærsist der hvor du ka trak dig Selv op fra de nedderst Triin blir som et Kærtegen . dét som om at dét er éen indenni dig Selv en fremmet inneni dig Selv en fremmet som ovredrev hvem som due er , eller undedrev det hvem som du er , og sir Du har ikke merer Tid til og spild éet Øjetblik merer Tid

Fugholm ned af dage, rajt!?

3 kommentarer:

  1. Bliver det ikke trættende i længden? Og er det umagen værd? Jeg holder mig til Fugholm!

    SvarSlet
  2. Ok, Lars. Jeg skal nok give den en chance.

    SvarSlet