torsdag den 14. marts 2013

Forudsigelighed slået på målstregen af forudsigelighed

For en gangs skyld vandt den ANDEN bestseller, endnu en god grund til ikke at læse DEN (virkelig en en (jo tyk, tyk) bog, jeg vil have siddende i mig):

Forfatteren Christian Jungersen fik onsdag aften den prestigefyldte Læsernes bogpris 2013.
Han fik han prisen, som er på 100.000 kroner, overrakt ved en festmiddag på Danmarks Biblioteksforenings årsmøde i Bella Center i København. Omgivet af flere hundrede bibliotekarer, lokale kulturpolitikere og repræsentanter for Berlingske. Det var tiende gang, at prisen blev uddelt. Det er Danmarks Biblioteksforening og Berlingske, der med saxo.com som medsponsor, står bag prisen, men det er læserne - både Berlingskes og bibliotekernes brugere, der stemmer og afgør, hvem der skal have prisen. Ti bøger og forfattere var indstillet til årets pris. 11.000 har stemt, og læserne gav klart Christian Jungersen flest stemmer med Kim Leine, Jens Henrik Jensen, Jakob Martin Strid og Naja Marie Aidt (NAJA! kh LB) på de følgende pladser. Det var Berlingskes litteraturredaktør Jens Andersen, der holdt talen for årets prismodtager, som han kaldte »en af de mest originale, nytænkende og ambitiøse samtidsforfattere, vi har i dagens Danmark. »Du forsvinder« bliver, sagde Jens Andersen, i modsætning til meget andet i tidens skønlitteratur, siddende i læseren »Plottet er originalt, handlingen hele tiden i skred, og monologer og dialoger er en stilistisk nydelse. Og hele den neurofilosofiske diskussion, der snor sig gennem den til tider bevidst triviallitterære fiktion er både dristig og ambitiøs. Ligesom bogens slutning er en provokation, der sætter en ny standard for, hvordan en dansk bestsellerroman ifølge de uskrevne regler bør ende,« sagde Jens Andersen.

Er triviallitterære fiktioner ikke som regel bevidst triviallitterære? Fordi de så frygteligt gerne vil være trivielt effektive og salgbare - bevidstheden om triviallitteraritet er vel ikke i sig selv kvalificerende for brugen af triviallitteraritet, den skal for søren sættes i en eller form for energisk/dynamisk passioneret/ironisk spil, jf. last-boy-in-the-universe-meets-last-girl-in-the-universe-motivet i År 9 efter Loopet (også fantastisk vrøvl til sidst: han mener vist, at slutningen bryder de uskrevne regler for, hvordan en bestsellerroman bør ende, men kommer til at sige, at fra nu af bør bestsellerromaner stræbe efter at ende som Jungersens roman, fordi hans slutning er den nye standard (problematisk ord, standard som i standardproduceret snarere end som i høj standard, læser jeg) for, hvordan de ifølge de hermed omskrevne uskrevne regler bør ende - hvordan den så end ender, den roman, jeg aldrig får læst).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar