lørdag den 16. marts 2013

Du kan selv være en bloglitterat, Morten!

Morten Søndergaards liste over det, han ikke elsker, i Information:

Heldagsregn. Politikere, der taler i sportsmetaforer. Ord som omstillingsparat og andengenerationsindvandrer. Folk, der mener, at de repræsenterer sandheden ( politisk, religiøst, kunstnerisk).Søde sager. Debattører i kommentarfelter og enhver form for dogmatik. Litterære blogs. Sjap. Bjørk, Bob Dylan og Bruce Springsteen. Guitarsoli og slappe håndtryk. At bære på skiudstyr. Realistisk prosa. Risengrød. Føleri. Tikkende vækkeure. Barnegråd. Afslag. Grillbarer og cafeteriaer. Parmiddage. At se tv. Cigarrøg. At vente på min kuffert i Kastrup Lufthavn og vide, at i ankomsthalen står folk klar med køller, og at det vil være gråvejr de næste tre uger. At udgive bøger ( udgivelsesdatoer).

Grunden til, at digteren ikke kan lide litterære blogs (Kamilla L på Promenaden har også følt og registreret stikket i denne gode litterære blogpost) er måske, at hans bedste tekster til forveksling ligner og også ønsker sig at være blogposter posteret på en blog hellere end tekster fængslet i bøger og i dette eksemplariske eksempel et udstillingskatalog (Bakkehusalfabetet) - nu er den tekst omsider kommet hjem:

Jeg har fotograferet kastanjetræet i gården fra samme sted i mange år. Jeg har stillet mig på Navnestenen. Fotografierne er min læsning af træet og årstidernes skiften og skrift i træet. Jeg har ført mange samtaler med det træ gennem den tid, jeg har boet i Bakkehuset. Det har svaret med en susen i løvet og ved at lade kastanjerne regne ned i gruset på gårdspladsen. Jeg ved, at dét, jeg vil savne mest ved Bakkehuset, er kastanjetræets stor grønne alvor på gårdspladsen.

Lyset tøver ikke med at ramme kastanietræet, jeg tøver ikke med at sige, at solen skinner. Lige nu skinner solen. Jeg sidder i solen på en bænk under et træ fuldt af skarpe knopper, og mens vinteren svæver væk, dingler vinterens rødder pludselig under skyerne, og det er blevet forår.

Kastanjetræet udgiver sine digte på eget forlag.

Kastanjetræet ser ikke særligt konkurrencedygtigt ud her til morgen, blomsterne ligger allerede på jorden som trist, tør sne. Fuglene ramler mod himlens intakte lyskys. Jeg er næsten til stede på samme overbevisende måde, men kastanietræet har allerede røde tal på bundlinjen.

8 kommentarer:

  1. Jeg bliver mest bekymret over, at der står folk klar med køller i ankomsthallen, når MS venter på sin kuffert.

    Hvilken rockergruppe er han afhoppet fra?

    SvarSlet
  2. Hvad siger det om mig, at jeg elsker i hvert fald over halvdelen af dimserne på Søndergaards hade-liste? Specielt grillbarer og cafeterier og at se tv. Weird.

    SvarSlet
  3. Ikke at elske litblogs er vel ikke ensbetydende med had, men i dette tilfælde nok nærmere noget der ligner indifferens. Hvis jeg var en digter med rødderne papirfast funderet i centrallyrisk lerjord, ville jeg også trække sådan lidt ligegyldigt på skulderen over så formflagrende og sludrechatolsindbydende et fænomen som litblogs.

    SvarSlet
  4. Jeg synes - det må jeg sige - at der er noget utroligt skønt ved de der elsker/elsker ikke lister + i al deres enkelhed + og hey littblogs er da lidt kedelige (forsvar) + ligesom litt-tv er det (og bogsektioner - hva' fanden er det for et kriterie?? Det står i en bog - wut?) + det er vel også det det handler om + universet og nysgerrigheden der ikke er fanget i at det SKAL stå i en bog + wow + det er en virkelig fin slentrende tekst fra kastanjen + lars + du lige har fundet der + den vil jeg bære med mig + olga wowowow kast over halvdelen af tingene fra listen op + jeg er nysgerrig på den der konto + nå + pc

    SvarSlet
  5. ELSKER: René Pollesch & Christian Lollike & Houellebecq & Céline & Martin Hall & Cronhammar & Tyskland & Iceage (bandet!) & formiddagssnaps & at kronrage mig & sprogafsporing & kys & håndskrevne breve & sort kaffe & togrejser & ”&” & …

    SvarSlet
  6. Jeg HADER kløpulver...elsker kolort.

    SvarSlet
  7. Virkelig fin kastanietekst fra Morten!

    SvarSlet
  8. Tilslutter mig Martin Glaz Serup...

    SvarSlet