"Man kunne finde inspiration i madanmeldelsen. Heri
tages alt i betragtning: stedet, belysningen, tjenerne, høfligheden,
bordet, stolen, de andre gæster osv. Herfra bevæger anmelderen sig ned
til maden: Hvad er den lavet af, hvordan er den tilberedt, hvordan står
de enkelte elementer i forhold til hinanden, hvordan står maden til
vinen osv. Der er intet, der udelades, og det kunne man måske godt
forfølge på litteraturens felt - simpelthen spørge: Hvad er værket lavet
af? Hvad er det for en omverden, værket skaber for sig selv?«, siger
han og fortsætter: »Hvis udgangspunktet er, at litteraturen altid
repræsenterer noget uden for sig selv, så reducerer man dens muligheder,
afkorter og affærdiger dens perspektiver. Man må spørge,
hvad betragter værket som inden for, og hvad betragter det som uden for
sig selv? Hvilke forbindelser opretter det, og hvilke afskærer det sig
fra - og ikke mindst hvorfor? Hvilken opfattelse af tid og rum, individ
og omverden, tanke og sprog, manifesteres i de valg og fravalg, der er
taget?«. Værkets komposition, elementernes placering, deres interne og
eksterne relationer er ikke blot en organisering af stof, men et stærkt
betydningsskabende element, og det kan der til tider kan være en
blindhed for i anmeldelsesformatet, mener Abildgaard."
søndag den 25. juni 2017
Jeg vil også være Anton Ego
Gode svar på kritiker-enqueten i Politiken fra Susanne Christensen, Kamilla Löfström, Lilian Munk Rösing og Christian Johannes Idskov, men særligt slående OG rammende er henne i et interview om kritik med Amalie Smith og Anders Abildgaard sidstnævnte i sin madanmeldelses-sammenligning:
Etiketter:
Anders Abildgaard,
Anton Ego,
kritisk poetik,
madanmeldelse,
Rattetouille
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar