fredag den 28. februar 2014

Humaniserings-top 3

3 måder at gøre sig/en fiktionsperson menneskelig på:

1. Sentimentalitet (jeg/han/hun er følsom/ medfølende/ indigneret/ offer)

2. Kompleksitet (jeg/han/hun er sammensat/ paradoksal)

3. Humor (jeg/han/hun er sjov/ til grin)

- nr. 1 er rocker-tricket: jeg er en blodig bøf, men elsker mine børn; anvendes også af slet og slap politisk/etisk litteratur (og slette og slappe læsninger af (angivelig) politisk/etisk litteratur og slette og slappe læsninger af læsninger af samme: jeg er ikke enig med ALT, hvad A. mener, men jeg kan godt forstå, og det bør I andre også, at hun mener, hvad hun mener, fordi hun taler fra et inderligt sted / er offer)

- jeg er OK og pænt vild med nr. 2, men opterer for og overbevises/animeres af nr. 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar