mandag den 24. februar 2014

Hæklede vanter til Sort Panter

Blogdahls lille Black Panther-føljeton har sat erindringskarrusellen i gang ovre hos Mister Bloggerblogger Jens Jacob Toftegaard, der for første gang i i lange tider ikke skriver om Lana del Ray: her begyndelsen på hans post, der forhåbentlig og formodentlig kun er den første i en selvstændig føljeton:

På bagsiden af Elaine Browns Seize The Time fra 1969, står hendes formelle titel.

Deputy Minister of Information
Southern California Chapter
Black Panther Party

Hendes plade fyldte meget i min barndom. Sangene rungede, mens jeg legede på gulvet, dannede et for omkring tankerne, i det jeg byggede legohuse, racede biler, dystede med indianere & cowboyer, ordnede frimærker. Min mor havde købt den i USA, den sommer jeg flyttede hjem fra børnehjem. Hun var blevet kæreste med en amerikaner, sort, vi skulle være en familie nu, og de rejste tre uger til New York, så hun kunne møde hans nærmeste. Her i Harlem fandt hun pladen i en aktivistbutik. Ikke at optagetheden af Black Panthers var ny eller kommet med min papfar. Fremover, når mor spillede guitar, var det i mindre grad Malagueña og slet ikke Donna Donna eller Blowin´ In The Wind, hun øvede, men Elaine Browns The End of Silence. Omkvædet:

Do you believe it, my friend
That this silence can end
We’ll just have to get guns
And be men


Ingen kommentarer:

Send en kommentar