tirsdag den 18. oktober 2011

Jeg er din livline, Jørgen!

Jørgen Leth og Rolf Sørensen i Hvem vil være millionær i aften vandt kun 5000 kr., fordi de svarede forkert på 50.000-spørgsmålet om den faste bestanddel i et amalgam (Hans Pilgaard: "Du har ikke skrevet et digt om amalgam?", Leth: "Nej, men det kommer jeg måske til"); de svarede nikkel, men det rigtige svar var kviksølv, hvilket var mit eget ukvalificerede gæt foran skærmen, så hvis bare Jørgen ikke havde spildt en livline på at spørge sin producer, hvilken film af Susanne Bier, der er blevet USA-formateret (cool, men hårdt, at han ikke har set nogen af sin tidligere assistents film), for det vidste han instinktivt godt (Brødre), kunne han have ringet til mig om amalgam-bestanddelen - men fantastisk forgrubling på falderebet, desperat og nonchalant: Jeg læser mange spændingsromaner, hvor de er på jagt efter et sjældent grundstof ...

4 kommentarer:

  1. Jeg synes nu, de svarede "nikkel"?

    SvarSlet
  2. 4 millioner danskere eksempelvis har kæften fyldt op med amalgam-fyldninger

    SvarSlet
  3. Nikkel er vist rigtigt, jeg retter lige -

    SvarSlet
  4. Knud for fanden, jeg tænkte det samme, og Hey, hvem er det der skriver bøger om folk der tager på Krom-ekspeditioner?

    SvarSlet