lørdag den 29. oktober 2011

Auto-revisionistisk minimal-konkretisme

1. del eller "bog" i Simon Grotrians nye digt(multi)bog Selvbinderhjertet hedder "Fire to", hvilket selvfølgelig henviser til det tidlige hovedværk Fire, 1990 (den første Grotrian-bog, jeg anmeldte; på det seneste er jeg faldet noget bagom turbo-Pegasussen, men det skal der laves om på!) (Stefan Kjerkegaards blog kom først med at påpege linket fra den ene bog til den anden, opdager jeg nu og skylder jeg derfor at sige), der ligesom "Fire to" består af lutter firelinjede digte, herunder de fire hieroglyfiske konkretismer herunder, der er blevet en slags nyklassikere (utallige gange har jeg skrevet/tegnet de sidste to på foredragstavler i det ganske land):

HAJ OVER HOVED

V V V V V V V

           0

ISTAPPER, ÆG

V V V V V V V
          0
       0 0 0
    0 0 0 0 0

HEST PÅ ET GLASTAG

         U   U

         U   U

SVANER SET GENNEM TÅRER

         0    0
         2    0
         0    2
         0    0

"FIRE TO" inderholder en større samling parallelt og endnu minimaler konkretismer (ikke-minimale konkretismer, maxi-konkretimmser, forefindes i Talkumekspressen, 2006), hvoraf flere hilser på og forskyder/reviderer/simplificerer de fantastiske fire fra Fire: 

Fire to (fire føl på glastaget?)

UUUU
UUUU
UUUU
UUUU 

Solnedgang i havet

          O

   WWWWW 

Gammastråler

oooooooo
oooooo
oooo
oo 

Havfruer i horisonten

V   V   V   V   V

- det er sådan noget en gammel Grotrian-fan og konkretisme-sucker bogstaveligt talt bliver rørt over.

1 kommentar:

  1. SVAR PÅ EN SLAGS POESI

    ZZZZ
    ZZZZ
    ZZZZ
    ZZZ

    zom Zorglub

    SvarSlet