Anne-Maria Mais tale ved uddelingen af Bodil og Jørgen Munch-Christensens kulturlegat 2015 til Caspar Eric
Der
er sagt og skrevet meget om, at Caspar Erics 7/11 poesi er en generationsdigtsamling; den er blevet læst som hashtag-generationens
poetiske program, en bog om at være ung lige nu, en bog, som med stor
selvfølgelighed gør sociale medier, sms’er og ung musik- og filmkultur til
byggesten i et poetisk univers.
Generationsperspektivet
er dog ikke det mest spændende ved Caspar Erics debut - det er en omstændighed,
og den er helt i orden. Men det virkelig spændende og vigtige er, at det er en
utrolig god bog i en stak af mange andre utrolig gode bøger af nye danske
forfattere. Det særlig bemærkelsesværdige i Caspar Erics bog er energien,
udholdenheden og modet, som læsere i alle aldre kan opleve, og det er disse
kvaliteter, vi i dag belønner med debutantprisen.
Som læser bliver man umiddelbart udfordret af
selve titlen. Henviser tallene til butikskæden 7/11 eller til digterens
fødselsdag? Og hvorfor danner den sejrende mandsfigur på forsidebilledet et 11-tal
med sine løftede arme? Og hvad er forbindelsen mellem 7/11 og katastrofedatoen
9/11, som digteren selv har oplevet som ganske ung - han er nemlig født i 1987.
Svarene suser imellem de mange verslinjer, som bogen består af, men tag ikke
fejl; svarene er der skam. I en af sekvenserne er 7/11-butikken således den
svingdør, som de unge elskende benytter, når de kredser om sig selv og hinanden
i et forsøg på at håndtere både pølsehorn, øller, cigaretter og deres eget
humør. Man kan hacke sit eget humør ved at gå ud og ind af en 7/11-butik hedder
det:
…
du sagde at 7/11
kunne
give en følelse
af
at alt også bare var en lang dag
og
at det betyder
at
det også kan føles som en ny dag
hver
gang du går ind i en 7/11
og
kommer ud igen
med
babybites i hænderne
og
at du tit gjorde det
for
at hacke dit eget humør
som
en måde at starte forfra
hvilket
jeg syntes virkede intelligent…
(s.
92)
Bare
udtrykket ”hacke dit eget humør” er skarp poesi, en tankevækkende og morsom
vending, der antyder, hvordan man som læser hele tiden må smile, kluk-le,
undres og overraskes undervejs i sin læsning. Digter-jeget skåner ikke sig selv,
hverken når det gælder om at se sine mere eller mindre banale svagheder i øjnene,
indrømme sin naivitet og forelskede egoisme, eller når det gælder om at
konfrontere sig med de store tilværelsesspørgsmål.
Katastrofedatoen 9/11 forbinder digteren med sin
eks-kærestes fødselsdag, og han tænker mere på hende end på verdenssamfundet,
siger digtet. Men pointen er, at digtet faktisk lykkes med at få beskrevet både
den personlige katastrofe: tabet af den elskede, og den verdensomspændende
katastrofe: tårnenes fald. Det lykkes at få bragt proportioner ind i forholdet
mellem de to begivenheder, sådan at digtet kan rumme dem begge, og faktisk
handle om at tænke både på sig selv og på verdenssamfundet.
Digter-jeg´et bestræber sig ofte på at variere
forskellige tragiske helteroller, som fra Beverly Hills 90210, men hans særlige
sensibilitet er hele tiden nærværende, og han falder ud af rollerne, så snart
han har tænkt dem. Man røres og irriteres over digterens udfald mod verden,
kæreste og sig selv, og man morer sig vildt og inderligt, som når han digter om
at være til vegetarmiddag med tømmermænd, høre på meninger om etisk ansvar og
ovenikøbet måtte savne dressingen til linsebøfferne.
Denne klassiske Caspar Eric-scene ender med, at
digteren erklærer, at han ikke længere gider blive en bedre person eller få det
bedre, men bare længes efter at sidde og drikke vitaminvand med en professionel ”sportsudøverattitude”.
Og til læsere af alle køn vil jeg blot sige: man kan opdage nye sider af det
mystisk maskuline i disse digte, der er hjerteskærende, morsomme og lynende
intelligente. Man kan ikke undgå at forelske sig i den skønne popkunst i Caspar
Erics poesi. I kanten af digtene spores Jørgen Leths forkærlighed for
hverdagsgenstande, Peter Laugesens dyrkelse af småordene, Kirsten Thorups cool
naivisme, Klaus Høecks optagethed af mærkevarer og Dan Turèlls rytme og
tonefald. Men i 7/11 lyder samtidig
en tydelig og egenartet poetisk stemme, og der bliver skabt et Caspar
Eric-univers, som man har lyst til at slentre, snuble og løbe rundt i. Er
digtene autofiktive, selvbiografiske, biografiske eller performativt
biografiske kunne man måske fristes til at spørge i forlængelse af den
langtrukne diskussion, litteraturkritikken har haft om tekster, der balancerer
på grænsen mellem det fiktive og det biografiske. Men selv om der er
autofiktive træk i Caspar Erics digtning, gør den samtidig diskussionen dybt
uinteressant, simpelthen fordi digtene byder sig til som kunst, som et univers,
der får gyldighed i sig selv. Det er den kunstneriske interesse, digtene skærper,
og det er herligt at blive befriet for autofiktionens tvang, være ligeglad med
at snuse i hvem, der mon er den biografiske ”hvem”, og bare nyde og opleve
tekster, der byder sig til som poesi fulde af babybites, frosne pizzaer, chips-poser,
vanilla coke, angst, kærlighed og nærvær.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar