Jeg er glad for, at I finder min gamle programartikel værd at genoptrykke. Jeg har siddet og læst den igen og synes godt nok, den er noget overwritten og kaotisk forgrublet, på godt og ondt - og jeg får også øje på en håndfuld deciderede (mestendels syntaktiske) fejl. Jeg tænker på, om I kunne foranstalte en word-udgave på 1 tekstfil, som jeg lige kunne rette igennem og gerne i en vis fart; jeg ville ikke tilføje noget, men måske slette en lille smule hist og pist og bare strømline fornuftigt uden at forråde for-meget-heden.
- her er et forholdsvis fredsommeligt (og generøst Turèll-citerende) stykke fra den tilrettede, men stadigvæk forbandet floromvundne tekst:
-->
Den danske myte og mytoman og
oprindelige Burroughs-fan Dan Turell har i sine
Medie-Montager, der udkom i seks bind 1975-78,
portrætteret både Burroughs og Waits som myter og mytemagere. Her er først 60-årige
Burroughs i et klip fra den eksperimenterende
tekst 'El Hombre Invisible', skrevet helt tilbage i 1969:
"William S.
Burroughs er fundamentalt klartseende William S. Burroughs går i biografen om
aftenen Går til det Grå Rim og klipper videre
sover i det Grå rum en nervøs
flimrende overgangsdrømmesøvn og vågner og klipper sin mad ind i sit William S.
Burroughs-arkiv i det Grå Rum hvor overgange mellem skrift og foto bestemmes og skæres."
Og et mere ligefremt snapshot af den unge Tom Waits, dateret
1976:
"Tom Waits er god til at skabe historier omkring
sig, og der er mange i gang allerede. Han
optræder altid, på scenen som udenfor. Han er ikke sanger, ikke digter,
ikke musiker, ikke skuespiller - men en lille smule af hver i en sjælden blanding, der kan minde lige så meget om
komikeren W.C. Fields som om beat-digteren
Jack Kerouac eller entertaineren Lenny Bruce."
(I parentes bemærket ville en kombination af disse to
portrætter resultere i et vellignende portræt af myten Dan Turèll)
Altså Burroughs som et koldt avantgardistisk fantom, den
robot- og øglelignede arkivar og sammenklipper af alle teksterne, livets og
litteraturens, og indehaver af privilegerede, magiske og dæmoniske,
hemmeligheder, X-files indeed! Tom Waits som en lunere rollespiller, der låner
sine manerer fra de hårdkogte og klovnende ender af amerikansk populærkultur, en stilbevidst beat-troubadour. I begge
tilfælde er den offentlige fremtræden
i høj grad iscenesat og umærkeligt
sammenfaldende med teksternes/ sangenes fortællerpersonaer.
Fra begyndelsen af firserne sker der en udvikling i Tom Waits’ sange i retning af det barokke og excentriske så vel som det
primitive og direkte, mens Burroughs på samme tidspunkt
kom ind i en ny kreativ fase, der supplerede de gamle science-fiction-modeller
med detektiv-, pirat- og cowboy-fiktioner
i et mere åbent mix. Begge herrers mytologier blev betydeligt sværere og mere komplekse at få hold på.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar