Vil vi nok mene! Og nu har Litteraturkritikernes Lav fået en ny skrabet, men stilig og tjekket hjemmeside, hvor I kan kontrollere hvem, der er medlem (og har lov til at stemme til afstemningen om Kritikerprisen - netop afgjort! men stadig hemmeligt! men jeg ved, hvem der vandt! og yes!), men frem for alt læse kloge. eksklusive Kritiker- og Georg Brandes-pristaler fra ikke alle, men ret mange af årene; dette er fx slutningen på Erik Skyum-Nielsens 2007-tale for Hans Otto Jørgensen, da han fik Kritikerprisen for romanen Med plads til 100 køer - se bare, en pris kan godt gå ud på, at en fremragende bog er blevet læst med optimale øjne:
Og vender man så mønten eller bladet, og spørger man ikke efter
virkeligheden, men efter den skrift og den stemme, der har frembragt det
hele, så handler det pludselig om noget andet end den dersens rå
realisme. Så drejer det sig om en dristig forfatters vilje til at brække
sproget op. Udelade verberne. Sløjfe det grammatiske subjekt. Sideordne
led, der ikke normalt kan stå side om side. Gå efter sætningsmusikken i
stedet for den vedtagne måde at skrive på. Sætte punktum i stedet for
komma, og sætte punktum for tidligt eller bevidst for sent. Bryde regler
og alligevel hele tiden slippe heldigt af sted med det.
Prøv at kigge ned over en rigtig Jørgensen-side. Det hakker og haster
og holder igen og hoster og pruster, tager sig en pause for så at støde
og stamme og storke og stavre og stave sig frem, med den dér stive,
studse omhu, som er så karakteristisk for ham, og som i sidste ende
mimer hans mod til, midt i al intellektualiteten og belæstheden, at
omgås det banale.
Det er bønder og Beckett. Det er Blicher og Burroughs. Det er H.C.
Andersen og Lou Reed. Det er Kristensen og Creedence, altså Evald Tang
Kristensen og så Creedence Clearwater Revival. Og så er det Bibelen og
Broby Johansen og Björling. Og Schade og en masse sjasket mudder.
Der er gået næsten 20 år, siden Hans Otto Jørgensen udsendte Tårnet,
med et af de grimmeste og mindst appetitvækkende omslag i dansk
forlagshistorie.
Siden har han tit sjokket og sjappet sig hen i nærheden af
Kritikerprisen. Lad mig bare nævne hans kortroman Nåden (1996) og hans
novellesamling (med den uforlignelige titel) Riggo havde ikke noget imod
det abstrakte (1997).
Vi er nogle stykker, der er glade for, at man ventede med denne pris,
til den føltes som et påbud fra himlen. Det er en ære og en glæde i dag
at kunne overrække dig Kritikerprisen: 30.000 kr. - og en med dem en
åndelig mælkejunge plaskende over af hyldest og hæder.
torsdag den 12. marts 2015
Der gror ikke nødvendigvis mos på et Kritikerlav
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar