Cool hyring i WA Kultur:
Yndlingsdigteren Rasmus Nikolajsen!
som en eller anden form for forhåbentlig fast musikanmelder. I dag tager han sig ekvilibristisk kvalificeret af Kendrick Lamars nye plade - anmeldelsens anden halvdel:
The Blacker the Berry', samt numre som ' Institutionalized' og den
elegant plottwistende bollesang ' These Walls', hvor henført sex flettes
ind i et hævnmotiveret bandeopgør, er også komplekse selvopgør med dele
af gangsta-mentaliteten. Et opgør, der jo ligger i forlængelse af
Lamars musikalske bevægelse væk fra Compton. Mit gæt er, at den enorme
popularitet, som To Pimp a Butterfly allerede har mødt fra både publikum
og anmeldere, bl. a.skyldes, at der er noget universielt ved sådan en sprængning af selvets kokon.
Alligevel er det vildeste ved To Pimp a Butterfly Lamars polyfone rap, der holder sammen på den rigt flaksende produktion.
Albummet
indeholder relativt få gæsteoptrædener (mest prominent er en afdød
gæst: Lamar har ladet sig klippe ind i et gammelt svensk radiointerview
med 2pac himself ). Til gengæld synes Lamar at have adgang til et
uudtømmeligt arsenal af stemmer i sig selv. Der er ikke tale om det
typiske hiphop-rollespil, som man kender det fra f. eks. Eminem, og som
ofte har noget klovnet over sig. Det virker, som om Lamar ubesværet
aktualiserer lige præcis den stemme eller stemning, øjeblikket kalder
på. Han vrider på stemmebåndet, som man drejer på en knap, og straks
fremkaldes i nummeret ' u' en selvhadende, nærmest grædende
Lamar-persona.
Eller, i den anden ende af
skalaen, på nummeret ' i', en selvberuset og overstadig Lamar. Eller læg
mærke til, hvordan grandma ved hjælp af en præcist afleveret hæshed,
som en skygge i stemmen, får taletid på ' Institutionalized'.
Ligegyldigt hvilken retning Lamar går på To Pimp a Butterfly, virker rappen særdeles vedkommende og for real.
- Rasmus susende ind i sin nye kritikerkarriere
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar