søndag den 19. maj 2013

Bal-Bal-Baltazar!

Zappede mig frem (og tilbage -HOV! var det ikke? Jo!) til en af min barndoms yndlingsserier genudsendt på Ramasjang (jugoslaviske):

Professor Baltazar,

og tænker, at Svend Åge Madsen er dansk litteraturs Professor Baltazar,

og at det er derfor jeg så tidlige blev fan af Svend Åge, han mindede og minder mig - uden det før nu er blevet artikulueret i min bevidsthed - både af udseende og på skrift om Professor Baltazar,
 


 

(ja, Svend Åge står, ligesom alle os andre, ovenpå Ulysses, hans og vores totalmaskine)

og sikke også et eksemplarisk fantastisk plot, om end ikke vildt Madsensk (der optræder mystiske planeter hos Madsen, men vistnok aldrig rumvæsener, og vel simpelthen fordi han (endnu) ikke har haft brug for dem til at space totalt ud) i den episode, jeg faldt over:

Skaldede rumvæsener stjæler alt dukkehår i byen, og Professor Balatzar rejser op til deres planet i en vaskemaskine-rumraket og opfinder ved hjælp en dråbe fra sin totalmaskine en Parykomat, der producerer parykker til rumvæsenerne, der bliver vældig glade og giver dukkerne deres hår tilbage, slut.

1 kommentar: