lørdag den 15. maj 2010

så okay da for syv Søren Ulrik

(nedenstående er begyndelsen til en løsgående tredobbeltanmeldelse til Standart, som jeg har netop har opdaget, at jeg må starte forfra på som bare en ædruelig dobbeltanmeldelse, fordi jeg troede den kunne og skulle være monstrøst større end tilfældet faktisk er; jeg er ved at have styr på ord-omfang, men jeg er stadig elendig til anslag. Standart havde spurgt om en dobbeltanmeldelse af Bäckström og Ølholm, og tilfældigvis havde jeg en Ølholm-anmeldelse, som havde ligget WA-utrykt hen siden efteråret, og den måtte de hjertens gerne få, men enten skulle den udvides en smule som solo-anmeldelse eller udvides en hel del som dobbeltanmeldelse, inkl. noget mere om Stein Larsen; mit svar: " Åhr, for fanden, jeg har jo ikke tid til noget - men jeg har faktisk længe brændt inde med yderligere bemærkninger til Stein - og den svensker kan jeg vel godt tage i en og en halv mundfuld - jeg er bare lidt øm på den autonome elegance i Ølholm-anmeldelsen - men mon ikke jeg kan lege mig frem med noget serialitet - så okay da for syv Søren Ulrik - men pirk mig lige en uges tid før deadline." Hvilket de gjorde for halvanden uge siden, og i forgårs lovede jeg , at artiklen ville være der i dag, men pga. anslags-overvurderinmgen og DETTE yderligere tekst- og tidsspild bliver det først i morgen, som ellers er reserveret til at fjerne alle bøgerne i mit arbejdsværtelse og nedlægge stigereolerne, inden tømreren kommer mandag og bygger mine nye ALTdækkende indbyggede reoler ...)

Peter Stein Larsen: Drømme og dialoger. 560 sider, 398 kr. Syddansk Universitetsforlag

Marianne Ølholm: Uforståelighed som æstetisk strategi. 204 sider, 248 kr. Spring

Per Bäckström: Vårt brokigas ochellerikke! 253 sider, nogle svenske kroner. Ellerströms

Mest rimeligt ville det vel egentlig være at anmelde kritiske værker skønlitterært. Således at anmeldelsen af Peter Stein Larsens disputats Drømme og dialoger, med undertitlen ”To poetiske traditioner omkring 2000”, bliver et digt, der er nøjagtigt 50 % centrallyrisk og 50 % interaktionslyrisk:

Oh, poesi, jeg hænger ved
dit for længst og grundigt pulveriserede juletræ,
som en sveden kravlenisse bøjet af piberensere
fra modernismekonstruktionens døgnkiosk,

men ulvetider vrider enhver bisidder, og hey, Henry,
kom op af sufflørkassen, råber Reumerts genfærd,
de waders taler alt for gumpetung klartekst:
Miele W 5741 SoftCare tromle, 7 kg. 1400 omdr.

Og anmeldelsen af Marianne Ølholms post doc-afhandling (?) og/eller artikelopsamling Uforståelighed som æstetisk strategi, med undertitlen ”Læsninger af nyere eksperimenterende dansk og amerikansk lyrik”, bliver et uforståeligt, eksperimenterende dansk-amerikansk digt:

Narrator reads on-screen text:
dette blik er second hand,
grå øjenvipper vipper VUPTI!
and vaporizes all resistence,
miss Ponymany!

Og anmeldelsen af Per Bäckströms artikelopsamling Vårt brokias ochellericke!, med undertitlen ”Om experimentell poesi”, bliver en (af Bäckström) såkaldt sproggroteske:

akademix a little less than nothing
akademix an inkblot so it completely disappears
akademix a third of a double take
akademix Mr. Mox, minister of text
akademix en hex der er vexed
akademix Max Bjævermose, Tintinperson
akademix a lot of theretical loot

Ingen kommentarer:

Send en kommentar