fredag den 14. maj 2010

Hvordan nøjagtigt hærvejspoesi?

Jeg under mig såre over den åbenbart obligatoriske info, der er tilføjet alle omtaler af Pia Tafdrups nye digtsamling Trækfuglens kompas, som jeg ikke har læst, men som jeg kan forstå handler sådant generelt og kalejdoskopisk om at rejse - senest i annoncen på forsiden af Inf's bogtillæg i dag:

Pia Tafdrups nye digtsamling Træfuglens kompas udgives som en del af Statens Kunstfonds Hærvejsprojekt, der skal etablere kunstoplevelser langs Hærvejen i Jylland

Hvordan nøjagtig bliver en digtsamling en kunstoplevelse langs Hærvejen? Hænges laminerede eksemplarer op i udvalgte vejtræer? Eller placeres bogen som lokumslekture i offfentlige toiletter? Eller handler kunstoplevelsen slet ikke om at læse bogen, men om at bogen bruges om materiale i store billboard-collager eller papmaché-totempæle?

Jeg forstår det ikke - og måske DET er kunstoplevelsen ... !?

1 kommentar:

  1. Nærvej. Særvej. Gærvej. Vær vej. (Din mærvej).

    SvarSlet