mandag den 3. juli 2017

Kvinden med Træhovedet

Jeg har ikke tjekket alt lovende på Louis Levys værkliste - først og fremmest ikke langdigtet Simon Ring og romanen Invalideklubben - men pænt fantastisk er den lille og spinkle og stresset kukkede rokoko-fætter til den vilde virkeligheds-opløsning i Menneskeløget Kzradock, der er den 14 år yngre "Marionetkomedie for Voksne" Kvinden med Træhovedet, 1924, som går helt queer-amok, da kvinden Vesta, efter at have afvist tilnærmelser fra udhaleren Krøll, skyder hovedet af sig, og senere får det udskiftet med Krølls hoved, da dennes kone som straf skærer det af. Anden akt foregår tidligt om morgene i Frederiksberg Have, her et klip (og til sidst - vil jeg gerne spoile - kommer pludselig Gud på banen, nøjagtigt som i en vis nylig roman!):

"VESTA (grublende).
En sælsom Lykke! Jeg er Mand.
Eb værre gammel Don Juan.
Nu er jeg kynsisk af Natur
og slipper dyret af sit Bur!
Det synger i mit varme Blod:
til hver en Daarskab har du Mod,
min Vesta! Bag dit hvide Lin,
kan du føle dig maskulin ...
Og Mandens Lyst kan jeg forstaa,
skønt jeg har Kvindeskørter paa.
Jeg bærer Flip og en Kravat
og Lyrefjer udi min Hat.
Og Haaret har jeg klippet kort
og farvet det og gjort det sort.
Ja, kunde Krøll sin Kugle se,
blev ha misundelig maaske.
Ti Alderdommens fæle Træk
er ganske opereret væk.
Naar Sjælen er en kalket Grav,
det ydre stiller sine Krav.

VAGABANDUS. Hvad er Du for en?

VESTA. Kvinden Overmand.

VAGABUNDUS: Og hvad er din metier?

VESTA. Jeg vil være Direktør for Paradisets Have ligesom Vorherre.

VAGABUNDUS. Du mener ved Zoologisk Have? Så skulde du passe lidt paa Løven.

LØVEN (springer og falder ned for Vestas Fødder).

VESTA (med hævet Pegefinger). Har jeg ikke selv lukket Dig ud, min Ven? (LØven sjosker af igen). Jeg har lukket alle Dyrene ud. Kun ikke de hvide Mus!

VAGSBUNDUS: Hvad skal det betyde?

VESTA. Direktøren skal jages. Naar han er ædt, faar jeg hans Plads.

VAGABUNDUS. Det kalder jeg Smudskonkurrence.

SVANEN (nærmer sig). Er du Darwinist? Jeg stanmer fra Husarerne.

VESTA. Er du ikke en Hunsvane?

SVANEN. Tys. Det er det sørgelige. Der er noget omvendt ved mig ... jeg er en omvendt Husar.

VESTA. Har Du lagt Æg, Husar?

SVANEN. Jeg mangler Tilskyndelsen.

VESTA. Den faar du hos mig. (Tager en Monocle frem.) I Skumringen.

SVANEN (meget kælen). Ja, saa lægger jeg Æg. (Pause.) Jeg skal nok ruge Husarerne ud."

()


(fra hus-reportage i Femina, med træhoved og menneskeabe (medvirker senere, lukker alle menneskene ind i burene)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar