søndag den 8. december 2013

Google-fingre

Artikel af Kenny Goldsmith, primær post-produktiv poet, på New Yorkers hjemmeside om folk, der samler på Google-scanning-uheld:


Google-Hands-580.jpeg
“It was while looking at Google’s scan of the Dewey Decimal Classification system that I saw my first one—the hand of the scanner operator completely obscuring the book’s table of contents,” writes the artist Benjamin Shaykin. What he saw disturbed him: it was a brown hand resting on a page of a beautiful old book, its index finger wrapped in a hot-pink condom-like covering. In the page’s lower corner, a watermark bore the words “Digitized by Google.”
There are several collections of Google hands around the Web, each one as creepy as the one Shaykin saw. A small but thriving subculture is documenting Google Books’ scanning process, in the form of Tumblrs, printed books, photographs, online videos, and gallery-based installations. Something new is happening here that brings together widespread nostalgia for paperbound books with our concerns about mass digitization. Scavengers obsessively comb through page after page of Google Books, hoping to stumble upon some glitch that hasn’t yet been unearthed.

Og yes, jeg er også bare en Google-fabriksarbejder - gør et citat (fra endnu en meta-Google-kunstner) til slut i artiklen klart: 

 “Everyone who uses the free Google perks—Gmail, cloud-storage, Google Books, Blogger, YouTube—becomes a knowledge worker for the company. We’re performing freestyle data entry. Where knowledge is perceived as a public good, Google gathers its income from the exchange of information and knowledge, creating additional value in this process. Google, as we know it and use it, is a factory.”

Se, min hånd 13, min nye store hånd:

2 kommentarer:

  1. (jeg ville bare have ladet linket blinke til læsere in the know - men det er så satans godt et digt - om at tage en handsker på fordi det er koldt:)

    BRØNDBYØSTER SOM ÅNDELIG LEGEMSDEL

    - koldt at gå med hånden bar
    den som ingen handske har

    man ser ned på min hånd
    som på Brøndbyøster
    jeg fryser om min Børnbyøster-hånd
    min moderne forhånd mit super-annex
    ja ja min brøndbyøstre hånd
    hænger slapt ned uden på min lomme
    for stor til lommen
    min Lyngby-lomme
    min grundejerlomme med det
    histooriske Phoer ANNO 1928
    iklædt kasket alstørkl frakke
    (jakke jort bux u-bux u-ldtrøje
    sslipsssss legem) sok 2
    sko 2 amrbåndsursarm handske
    mappe brille paraply avisimappe
    madpakkeimappe bogimappe
    prøver jeg nu at iføre mig
    også denne anden handske
    denne handske jeg har
    til min Brøndbyøster-hånd
    min hånd 66 min ny store hånd

    SvarSlet
  2. Hej Lars

    Apropos google

    Jeg arbejder med et ph.d.-projekt om den danske samtidspoesi. I den forbindelse har jeg et par gange stødt på termen googlepoesi. Hvad jeg ikke ved, er hvem, der oprindeligt introducerede denne term. Jeg har nu haft fat i bl.a. Peter Stein Larsen, Kamilla Löfström og Christian Yde Frostholm, og det lader til at sporet nu ender ved dig (specifikt din anmeldelse af CYFs Ofte stillede spørgsmål)

    Mit spørgsmål er derfor: Er termen din opfindelse, eller har du fået den fra anden side?

    Håber du kan hjælpe mig.

    Mange hilsner
    Rasmus Dahl Vest

    SvarSlet