Bag Ray Bans blinker
orkanens øje, eller: Ironien har tics
Ved
overrækkelsen af (den ene halvdel af) Danmarks største debutantpris
Munch-Christensens Kulturlegat på 50.000 kr. til Hassan Preisler for romanen Brun mands byrde på Vejle Bibliotek
fredag 27.september 2012
Af Lars Bukdahl
Jeg havde
travlt, da jeg i går morges alt for tidligt satte mig til at genlæse Hassan
Preislers roman Brun mands byrde som
forberedelse til denne tale. Jeg skulle også læse korrektur på et nyt nummer af
Hvedekorn og tage stilling til bidragydernes korrekturrettelser, det linjebrud
sidder forkert, det ’og’ skal være et ’eller’ osv,, unge poeter er virkelig
slemme, og det skal de også være, til at falde i staver i og over deres egne
frembringelser.
Og så var
det dejligt at opleve, at romanen forstod mig, eller det er måske for
sentimentalt sagt. Lad mig nøjes med at sige, at romanen havde lige så travlt
som mig, og at det føltes venligt og velgørende. Både fordi jeg kunne spejle
min egen tvangsopspeedethed i den, og fordi travlheden - når den rent formelt
administreres så friktionsfrit virtuost og energisk – simpelthen gør bogen
hurtigere at læse, uden man nemlig behøver at sjuske med sin læsning: bogen er
fast besluttet på at blive læst i en ruf. Man læser den dårligt, hvis man læser
den langsomt.
Akkurat ligesom visse digte af Halfdan
Rasmussen og af Per Højholt, fx akkurat det lange et, der hedder Turbo, og modsat en bog, jeg ellers selv
har sammenlignet Brun mands byrde
med, pga. identitetsmotivet og pga. og’erne, Dan Turèlls Vangede Billeder, der er fortalt og skal læses krønike-drevent,
bodega-kværnende. Fartmæssigt vil jeg snarere sammenligne med Hans-Jørgen
Nielsens uretfærdigt glemte Den mand der
kalder sig Alvard fra 1970, hvor et centralt ord er ”syntaksautostradaerne”.
Vrooooom! Som man sagde dengang.
En lydmand i Charlottenlund har fortalt mig,
at Hassan Preisler er den hurtigst oplæsende mand/kvinde, han har optaget, men
jeg tror i virkeligheden, at bogen vil læses endnu hurtigere end forfatteren
selv gør, uforsvarligt hurtigt, ikke snublende, men jagende, efter de
punktummer, der yderst sjældent optræder, som andet end afsnits-afslutning. Så
hurtigt her, som om der er bindestreg mellem hvert ord:
Jeg-skal-til-begravelse-i-Kokkedal-Kirke-og-mor-og-søster-Rebecca-og-jeg-har-gået-den-lange-vej-fra-stationen-til-kirken-og-biler-og-cykler-stopper-og-spørger—om-vi-er-faret-vild-og-om-vi-har-brug-hjælp-også-på-engelsk-og-vi-siger-”nej-tak!”-og-”no-thanks!”-og-da-vi-holder-en-pause-kan-jeg-se-at-vi-er-gamle-os-tre-Mor-har-gråt-hår-og-står-og-vipper-fra-side-til-side-med-stivhed-i-ryggen-og-søster-Rebecca-er-ikke-søster-Rebecca-men-kvinde-med-barn-og-mand-og-grad-fra-universitetet-og-stilling-som-lektor-og-et-alvorligt-udtryk-i-masken-og-vi-går-videre-ad-veje-og-stier-over-marker-og-enge-og-solen-skinner-og-det-er
køligt-Mors-veninde-Anita-er-død-af-kræft-og-jeg-har-taget-dagen-fri-og-jeg-siger-”jeg-skal-være-der-for-mor”-men-jeg-tænker-at-jeg-nok-i-virkeligheden-er-taget-til-Kokkedal-fordi-tårer-for-Mads-og-Janne-og-Signe-der-nu-er-i-fyrrerne-ligesom-søster-Rebecca-og-jeg-og-minder-om-barndomslege-med-børnene-Mads-og-Janne-og-Signe-i-en-familie-så-tryg-som-kun-familier-i-Kokkedal-er-det-og-salmer-og-selvvalgte-sange-fra-et-musikanlæg-med-lethed-stikker-en-dag-med-teateradministration-og-da-vi-går-videre-tænker-jeg-pludselig-at-det-egentlig-er-underligt-at-søster-Rebeccas-dreng-er-hvid-som-kridt-når-nu-min-datter-er-sort-som-kul.”
Det er jo en tekst og en mand, der har det
værre end travlt, han og den har decideret stress. Begge, tekst og mand, forsøger
lige her at afstresse, med at gå til begravelse sigende nok, men det lykkes i
spektakulært ringe grad. Kun HCA er kommet mere stakåndet gennem en
landskabsbeskrivelse: ”under
taget svalen kvidrer,/ solen synker, og så videre”. Brun mands byrde er en roman, der stresset handler om at være
stresset, kunstnerisk kvalificeret stresset handler om at være fortvivlende og
euforisk stresset i virkeligheden: hverdagstresset, som med den der – stresset
ord! – teateradministration, men fremfor alt eksistensstresset og
identitetsstresset, i sin flerdobbelte eksistens og identitet som dansk-pakistansk
skuespiller og hygge-nygge-daner og mønstermedlem af den (internationale)
kreative klasse og professionel præmieperker og – stedt på aarhusiansk værtshus
- uhjælpeligt fejlfarvet. På én gang - og i bogen organiseret som denne
overordnet stressede flugt fra den ene Hassan til den anden til den tredje.
Hjemmesiden forebygstress.dk (stresset
domænenavn!) opererer med tre slags stress:
”Gentagende eller vedvarende
stress - Gul stress
Hvis vi oplevet hyppigt gentagende eller
vedvarende akut stress, så vil kroppen mere eller mindre være i en konstant
alarmtilstand. Dette påvirker os både fysisk og psykisk, f.eks. vores søvn og
vores humør.
Kronisk
(langvarig) stress - Rød stress
Hvis stressen er vedvarende i lang tid, så
kommer kroppen og psyken mere og mere ud af balance. Vi begynder at fungere
dårligt både fysisk og psykisk.
Stresssammenbrud
- Sort stress
Hvis vi ikke stopper i tide, så siger enten vores
krop eller psyke på et tidspunkt stop, vi får et stresssammenbrud, der ofte
føre til en sygemelding. I meget alvorlige tilfælde kan stress føre til
førtidspension eller i værste fald dødsfald.”
Det fremgår med al ønskelig tydelighed af
bogens omslag, at det er gul (tenderende
mod rød) stress, gentagende og vedvarende stress, den og Hassan lider af. Jeg
synes, ”mere eller mindre konstant alramtilstand” er så god en opsummering som
nogen af fortællertilstand og romanæstetik.
Det for alvor smukke og prisværdige ved Brun mands byrde er ikke stressens stilistiske
brillans – som jo ærlig talt er lidt pervers – men stressens generøsitet: Den
travlhed, med hvilken Hassan gennemruller samtlige sine ambivalenser og lirer
sine og sin families komplette historier af, med så meget fynd og klem og detaljerigdom
som muligt, på sølle 200 sider: det er en turbo-rigdom af en anden verden, som
– insisterer og demonstrerer bogen – er og bliver denne verden, inkl. Vejle
Bibliotek. Tillykke, Hassan, dit hektiske og herlige hylster, med Munch-Christensens
Kulturlegat 2013.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar