lørdag den 18. februar 2012

Faktaboksede, yngre kvinder, der boksfaktisk er yngre kvinder

Hysteriprisen går til Per Krogh Hansen (Helle Helle-ekspert ... !?), der i i Berlingske giver Josefine Klougarts roman Én af os sover seks stjerner ud af seks og mener, hun nok er "den stærkeste yngre forfatter vi har overhovedet" og med en mærkelig (måske JK-mimende) metafor (hvad præcist er det sorte af tasterne, mine er, bortset fra tegn og bogstaver, helt hvide!?) lader "denne besked gå ud til alle skriverkarlene og -pigerne i det ganske land: I skal op på det sorte af tasterne, hvis I skal komme op med noget, der kan matche »Én af os sover«."  Nå , men fuck nu det, det virkelig bizarre, som Krogh Hansen næppe har ansvaret for, er den påhæftede, såkaldte faktaboks (tastfejlene er Berlingskes):

3 andre unge kvindelige forfattere 

Olga Ravn (f. 1986)
Debuterede overbevisende meddigtsamlingen »Jeg æder mig selv som lyng«. »Bristefærdigt med talent. En debut der kalder på meget mere«, skrev Jeppe krogsgaard Christensen i Berlingske

Asta Olivia Nordenhoft (f. 1988).
Helt ny forfatter fra forfatterskolen. den fragmentariske debutroman »Et ansigt til Emily« hsøtede pæne anmeldelser

Christel Wiinblad (f. 1980).
Romanen »Min bror - En morgen i himlen, i hvert fald i det grønne« opnåede stor mediebevågenhed, da forfatterens bror efterfølgende begik selvmord. Den poetiske »Prolog« fra sidste år handler om en pige, som bliver seksuelt misbrugt af sin strenge far

Det er indrømmet et faktum, at der findes yngre, kvindelige forfattere og fx og fuldstændig vilkårligt (ud fra andre kriterier end: de er blevet interviewet og fotograferet i aviser) de nævnte, yderligere tre, ligesom der findes yngre, mandlige forfattere, fx Rasmus Graff, Bjørn Rasmussen og Peter-Clement Woetmann, men det er faktisk forkert, at Wiinblads "Min bror" er en roman, det er en digtbog, mens "den poetiske" prolog er en roman. Hanne Viemose og Pia Juul har meget præcist kommenteret faktaboksen på Facebook:

Hanne: 
hva f.. har de gang i? "Se en neger, den kan tale." "Lad os lave en liste over andre negre der kan tale."

Pia:
Jamen, Hanne, du kan da nok forstå at de må præcisere, når nu der nu fx er så mange mænd der hedder Olga, Asta og Christel ...

Hanne:
og som litterært er enormt beslægtede med Josefine eller ..

Pia: 
kvinder skriver jo bare kvindelitteratur. same same same ... 

Hanne:
 nåh ja, fra nu af skriver jeg kun under mandlige pseudonymer

8 kommentarer:

  1. Hysteriprisen? Du er godt nok optaget af dine kollegers anmeldelser.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. "Søde frøken, det ville klæde dig at forblive lidt stum" ... GYS!

    SvarSlet
  4. Lars! Fedt du også er begyndt at skrive under W, elsker dine ordfjollerier, også det der med (parenteser), meget sejere end: kolon.

    SvarSlet
  5. Jeg har vist anmeldt film i 5 år for Ekko med stjerner på og 1 gang givet 6 stjerner, til David Lynchs Inland Empire, en kvalificeret hysterisk stjernegivning vil jeg så mene, men stadigvæk hysterisk.

    Og det er da rimeligt nok, at jeg optaget af mine kollegers anmeldelser, når vi er så lodret uenige om en ny bog - Per Krogh mener, Èn af os sover er et mesterværk, det synes jeg, man må have en forkvaklet litteraturopfattelse og/eller en døvet litteratursans for at mene - og når det så menes i en førende morgenavis, er det ikke bare værd, men nødvendigt at anholde, vil jeg mene

    (nåede aldrig at læse W's kommentar)

    SvarSlet
  6. Også mærkeligt faktum i Politikens Klougart-portræt: At hun blev optaget på Forfatterskolen som 16-årig - der menes måske nok Testrup Højskole - ?

    SvarSlet
  7. Lars, stop nu. Det er for meget, du udstiller dig selv som en kæmpe idiot.
    Kh

    SvarSlet