søndag den 19. februar 2012

khurs - True Cover Girl

Velgørende, for ikke at sige vederkvægende at se en stor og ægte digter, Ursula Andkjær Olsen, på forsiden af både 1. og 2. sektion af Søndagspolitiken henvisende til stort interview ved Nils Thorsen, som selvfølgelig handler om alt muligt selvbiografi, det er jo et stort interview i Søndagspolitiken, men også det klarer Ursula med springsk, på samme tid ligefrem og snørklet værdighed, og det vil jeg ikke citere noget af, jeg vil citere, hvad hun siger om at fortælle historier - "For jeg forstår ikke verden gennem narrativer" - jeg elsker, når store og ægte digtere, oprigtigt undrende, disser romanagtighed:

"Det er helt vildt strengt sagt", begynder hun. "men  ... somme tider kan jeg godt tænke om al den historiefortælling: at så skal der være den ene slags person og den anden slags. Og så skal de have hår på i forskellige farver og gå rundt og være i parforhold og bo i huse på gader med fugle, der flyver rundt. Og butikker."
  "Altså når jeg tænker på at skrive en historie, virker alt det der på mig som staffage. Der er mange romaner, som jeg elsker - det er bare sjældent handlingen, som får mig til at forstå noget nyt om verden."

Olsens verdensursula!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar