I mandags underviste jeg de opvakte elever på Forfatterskolen for Børnelitteratur i det bestilte emne "Ej plot til lyst", her tilrettet afskrift af (noget af) mit forelæsningsmanuskript, og jep, det er helt utroligt groft tilskåret, men dog et slag på den flyvende dragkiste):
EJ PLOT TIL LYST
Andre, alternative, parallelle måder at organisere roman på end kausalitet, konflikt, plot/intrige, udvikling, organicitet
tragedien/komedien ren konflikt/intrige, helst ingen digressioner (en vis poetisk intervention, græske kor, Shakespeare)
konflikt indbygget i ALLE romaner pga. den STORE STØRRELSE, ikke 3 eller 5 akter, men en røvfuld kapitler, plot & co. vs. det autonomt episodiske (3. enhed: føljetonen) og stillestående beskrivelser (perosner/miljø) og dialoger, nødvendig overvægt af ikke-plot
(og så skrev jeg med store bogstaver på et selvstændigt ark)
plotmæssighed
VS
personers ÆVL mellemmenneskelig snak
OG
verdens ROD ting og sager på steder
jo mere kvalificeret kunstnerisk fremskriblet ÆVL OG ROD
jo værre for plotmæssigheden
- romanhistorien
prosaiseringer af parodier på eposer, folkesprog, nede på jorden
stærkt episodisk og digressivt, Don Q, Tristram S
picaresk roman, picarro,
Dickens -
Pickwick, rent episodisk
Olivier Twist, melodrama
expansive monstre i stigende grad forsøgt plotstyret og psykologiseret
men kapitler + personer vil (statisk) selvstændighed
(alternativ til plot (nr. 9 i typologien nedenfor): personkombinatorik (samtidig med personknopskydningen aldrig standser)
Our Mutual Friend (dræbt plot) vs. Great Expectations (vitalt plot)
dannelsesroman
realistisk/naturalistisk roman
psykologisk udvikling og plot, synsvinkelstyret
bliver normen sidst i 1800-tallet, er det stadigvæk
modernistisk roman
plot- og bevidsthedsopløsning
psykologisk udviklingsroman stivnet i tåge og mudder, Mann, Kafka
genredefaitistisk
TYPOLOGI OVER avantgardistiske/postmodernistiske plotalternativer
(og HURRA for hybrider)
0. Helt minus handling
lister, over navne, Monogrammer, og ting, kun beskrivelser, noveau roman, centrifugal nonsens, Finnegans Wake (overfladisk læst, hvilket er en OK læsning!)
1. Collageroman
totalt eller delvist, spring i diskurs/genre, personer/lokation mellem kapitler/afsnit/sætninger, opsplittet kollektivroman, egentekst og/eller fremmedtekst (og ikke-bogstaveligt materiale), JLM's syre-collage For en person med verbale pupiller
2. (Neo)Episodisk roman
inspireret af picareske romaner eller ej, alt mulig magisk realisme, enkle eller raffinerede kinesisk æske-arrangementer: fortælling i fortælling i fortælling etc. , At fortælle menneskene
3. Encyklopædisk/leksikalsk organisering
eksplicit eller implicit, de hemmelige skemaer, sanser, organer, stilarter (collage-link) etc., bag Ulysses og Livet - en brugsanvisning
4. Intertekstuel/parodisk organisering
genreskabelon eller myteskabelon eller lige præcis den og den (ikke)roman, Odysseen i Ulysses, På vej mod en ny roman i Allermest af alt undrer det mig at vi kan glemme
5. Systemisk/spilfærdig organisering
efter regler, sine egne eller stjålne fra ikke-litterære såil, indeni eller udenfor teksten, styret tilfældighed, Roussels ordspil, skakspillet i Through the Looking Glass
6. Arkitektonisk organisering
rumlig struktur (collage-link), kapitel = 1 sted/rum, fiktiv eller reel, "oversat" arkitektur/struktur, Livet - en brugsanvisning, Liget og lysten
7. Hyperroman
handling der spalter sigt i valgfrie spor, i bog eller på internet, Dage med Diam, En million historier
8. Drømmeroman
drømmelogik, associationsspring, dag/læserester, de to Alice-romaner
(hvorpå jeg nærlæste de to Alice-romaner, der meget smukt og dybt siamesisk er hinandens gale tvillinger i typologien, Wonderland beskidt episodisk, Looking Glass beskidt systemisk)
HVORFOR:
fordi plotmekanikker er kedelige/klichéfulde/enstrengede måder at generere verdener og individualitteter på - og urealistiske!
FREMRAGENDE, NYE, DANSKE, ANTI-/ IKKE- (PRIMÆRT) PLOTTEDE ROMANER
Lars Frost: Skønvirke (trivi-parodisk/vrængende roman, der går i collage/nonsens-opløsning)
Vibeke Grønfeldt: Livliner (akronologisk episodisk roman, med nutidsramme)
Helle Helle: Dette burde skrives i nutid (vel nærmest en liste-roman!?)
Asta Olivia Nordenhof: Et ansigt til Emily (collageroman (dialoger + dagbog + breve))
Bjørn Rasmussen: Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet (modernistisk (frenetisk, frem- og tilbagespolende), men også (skriftvolte-)episodisk og vel også (fotos) collageroman (og drømmeroman?))
Kasper Nørgaard Thomsen: Termostatens nat (drømme-, nej, mareridtsroman)
Harald Voetmann: Kødet letter (modernistisk (træg, digressiv, frem- og tilbagespolende, kronologisk flimrende) roman)
søndag den 12. februar 2012
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Helt vild fantastisk info. Jubiii dig!
SvarSlet