tirsdag den 27. marts 2018

Stiletnote (rundt om midnat)

Der er dette her vidunderlige, ordknapt ekspansive digt, et af den gruppe, vi kan kalde initial-digtene (den anden, gode, gamle gruppe er asterisk-digtene (i Sagde jeg, siger jeg er der også triple-asterisk-digtene) i Pia Juuls Forbi:

PDK

Jeg vil også
være den
der drikker te
men det er whisky
Jeg vil gi dig alt
og mere til
Jeg vil være
i dit liv
Jeg lader flyet flyve uden mig
Jeg venter i seks år
imens jeg lytter
rundt om midnat
sidder jeg
og lytter til
dit skæve spil og ved
der er ingen vej tilbage

Ifølge navnelisten til sidst i bogen, der - også - er en facitliste til titel-initialerne over initial-digtene, står PDK for

Pannonica de Koenigswarter

som jeg aldrig havde hørt om - men fantastisk navn jo (og, som Thelonius Monk siger ivideoen nedenfor, er fornavnet måske sommerfugleinspireret) - så jeg googlede løs, og dette klip fra en CNN-tekst kommer tættest på den virkelighed, digtet fabulerer over og hentyder til:

"The jazz record was only three minutes long, but it was enough time to cast a spell on a wealthy European heiress who became determined to meet the artist behind the beautiful ballad with the haunting overtones.
That record was "Round Midnight," by a relatively unknown jazz pianist Thelonious Monk and hearing it would herald the start of a life-long friendship between him and heiress Baroness Pannonica de Koenigswarter.
Born into the hugely wealthy Rothschild banking dynasty and married to a French diplomat, the baroness, known as Nica, gave up a world of privilege for the love of jazz and devoted herself to Monk, who was considered one of America's great musical geniuses.
She later became known as "the Jazz Baroness"—and could be spotted mingling with music legends of the bebop era, such as Charlie Parker, Art Blakey and Miles Davis.
Nica was first touched by jazz in 1948 while on a trip to New York. Just before catching a flight to join her family, she stopped to visit a friend, the jazz musician Teddy Wilson who put on "Round Midnight."
After hearing that record, the baroness' life changed forever, recalls Rothschild. "It was like the vinyl version of a spell being cast."
"It quite literally spirited her from one world to another and she never went home. That was it. She missed every single plane, stayed in New York, determined to meet this man Thelonious Monk."
In that very moment, she left her husband and five children behind and devoted herself to meeting the legendary musician.
Armed with a mile long cigarette holder, a fur coat and a set of pearls, Nica could be found swaying to the blues in the big apple's jazz clubs or ferrying bands to performances in her convertible Bentley.
But Nica didn't find herself in the presence of Monk until some years later at the 'Salon du Jazz 1954' concert in Paris. She was introduced to Monk backstage by a mutual friend - pianist Mary Lou Williams -- "and once they met they were inseparable", notes Rothschild."

Wikipedia opremser følgende Nica-inspirerede jazznumre:

"There are numerous compositions in her honour. Gigi Gryce's "Nica's Tempo", Sonny Clark's "Nica", Horace Silver's "Nica's Dream", Kenny Dorham's "To Nica", Kenny Drew's "Blues for Nica", Freddie Redd's "Nica Steps Out", Barry Harris's "Inca", Tommy Flanagan's "Thelonica" and Thelonious Monk's "Pannonica" were all named after her."

Her er Monks "Pannonica" med fine billeder af de to (og biografistisk kan jeg ikke lade være med at bemærke - sorry! - at PJ's mand er jazz-trommeslageren Frands Rifbjerg)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar